پاسخگویی به سوالات اکسلی
آیا شما هم نگران سوالات اکسلی هستید که در مصاحبه از شما پرسیده می شود ؟! و یا به هنگام کار با اکسل به مشکل مواجه می شوید و سوالات زیادی برای شما ایجاد می شود ؟
در این صفحه قصد داریم به سوالات اکسلی پرتکرار شما عزیزان که در مصاحبه های کاری از شما پرسیده می شود و یا حتی به هنگام استفاده از اکسل به مشکل بر میخورید بپردازیم
که با دانستن نکات و ترفند های اکسلی شخص مصاحبه کننده را حیرت زده کرده و در دو سطح مقدماتی و پیشرفته به سوالات آن شخص پاسخ دهید و مشکلات و سوالات خود را به راحتی حل نمایید .
اولین سوال اکسلی
ساده ترین و البته مهمترین سوال اکسلی که ممکن است از شما پرسیده شود مربوط به عملیات جمع در اکسل می باشد.
عملیات جمع عملیاتی به ظاهر ساده و اما پرچالش می باشد !!
به مثال زیر دقت کنید !
اگر شخص مصاحبه کننده از شما بپرسد عملیات جمع را در محدوده مشخص شده انجام دهید ؟ جواب شما چیست ؟
قطعا اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که ابتدا مساوی را نوشته و سپس تک تک داده ها را انتخا می کنید بصورت زیر و تا پایین آن را درگ می کنید .
و یا شاید بعضی از دوستان از تابع sum استفاده کنند ، بدین صورت که با تایپ تابع sum و یا استفاده از کلید های میانبر alt و مساوی را زده و تا پایین آن را درگ کنند . بصورت شکل زیر
اما جواب ها با هم متفاوت هستند چراااا !!! بنظر شما کدوم جواب درست است ؟؟
د رپاسخ به سوال اول باید بگویم ،اگر با دقت به محتوای جدول نگاه کنید متوجه خواهید شد که بعضی از داده ها حالت تکس داشته و همین مورد باعث متفاوت شدن جواب ها شده است !!
و اما سوال دوم !!
کسی که بصورت دستی داده ها را با هم جمع زده است جواب آن ها درست است !!
بله !! عملیات جمع با علامت + بصورت دستی باعث می شود که اکسل متوجه شد که یک عملیات ریاضی قرار است بر داده ها انجام شود پس دادهای با فرمت تکس را عدد فرض خواهد کرد.
چالش اکسلی
اگر دادهای شما فراتر از این داده ها باشد چه می کنید ؟ اگر بخواهید بصورت دستی با عملیات جمع این کار را انجام دهید خیلی زمان بر بوده و حرفه ایی نیز نمی باشد ؟؟!!
برای این کار راه حلی وجود دارد ! فقط کافی است در این شرایط که فرمت اعداد متفاوت است از تابع sumproduct در اکسل استفاده نمایید و البته باید این نکته را نیز در فرمول لحاظ فرمایید و قبل از انتخاب محدوده از دوتا منفی – – استفاده نماید .
SUMPRODUCT(–B3:D3)=
دومین سوال اکسلی
جدولی حاوی متن ، عدد و یا حتی سلول خالی وجود دارد و از شما خواسته می شود جمع آن محدوده را محاسبه فرمایید . برای این سوال شما چه راه حلی دارید؟
برای حل این مسئله تنها کافی است در داخل تابع sumproduct که در مثال اول توضیح دادیم از یک تابع iferror نیز استفاده نمایید.
اکثر افراد چون با تابع سام پروداکت با ارور مواجه می شوند تابع ایف ارور را ابتدا فرمول قرار می دهند اما ان عملیات اشتباه بوده و باید بصورت زیر فرمول را نوشته و استفاده نمایید
SUMPRODUCT(IFERROR(–B3:E3,””))
سومین سوال اکسلی
اگر در مصاحبه کاری به شما یک جدول را نشان دهند که حاوی عدد، متن، سلول خالی و ستون پنهان شده باشد و از شما بخواهند جمع آن محدوده را محاسبه فرمایید شما چه می کنید ؟؟
برای پاسخ به این سوال چالشی اکسل کافی است در ابتدا محدوده هاید شده را آن هاید کرده و سپس فرمول cell را بالای سطر اول بصورت زیر نوشته و قسمت INFO TYPE را حالت WIDTH قرار دهید .
CELL(“width”,B2)=
اگر نسخه ویندوز شما جدید باشد ممکن است با ارور spill مواجه شوید که برای حل آن کافی است قبل فرمول از گزینه @ استفاده می کنیم و تا انتها درگ می کینم .
CELL(“width”,B2)@=
بعد از مرحله بالا کافی است داخل فرمول سام پروداکت که در سوال دوم اکسلی توضیح داده شد از یک شرط استفاده نماییم .و به اکسل بگوییم مواردی که عرض آن صفر بود در عملیات جمع من اثر نده !
بدین صورت که بعد فرمول سام پروداکت که درمثال قبل توضیح دادیم علامت * ضربدر را نوشته و سپس می نویسیم که محدوده سل بصورت مطلق اگر بزرگتر از صفر هستند true و اگر نبود false بشه به همین راحتی .
SUMPRODUCT(IFERROR(–B3:F3,0)*($B$1:$F$1>0))
در این حالت اگر ستون، هاید شود اعداد داخل آن محدوده صفر طلقی شده و در نظر گرفته نمی شود و اگر همان ستون را آن هاید کنیم اعداد آن محدوده در فرمول محاسبه می شود
برای مشاهده آموزش ویدئویی سوالات اکسلی بالا بر روی لینک زیر کلیک کرده و آن را در پیج اینستاگرام مطالب کمیاب در اکسل و حسابداری مشاهده فرمایید .
چهارمین سوال اکسلی
تا حالا براتون پیش اومده برای تمرین در اکسل بخواین یک محدوده حاوی متن یا عدد داشته باشید؟
خوب اگه مثلا میخواهید 4 ستون و 4 سطر حاوی عدد 100 داشته باشید چی کار می کنید؟
ما یک راه حل ساده به شما نشان میدهیم.
فقط کافی است محدوده مورد نظر رو انتخاب کنید و عدد 100 رو وارد کنید و در انتها کلیدهای ترکیبی Ctrl + Enter را بفشارید.
به همین سادگی.
اگر شما هم روش سریع تر و آسان تری برای این کار می دانید در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.
پنجمین سوال اکسلی
وقتی میخواهید چند ستون خالی در بین یک محدوده ایجاد کنید به چه صورت عمل کنید؟
چطور اینکار را انجام دهید.
1- کلید Ctrl را نگه دارید.
2- ستون ها را یکی یکی انتخاب نمایید.
3- کلیک راست کرده و گزینه Insert را انتخاب نمایید.
همچنین این کار را میتوانید برا سطر ها نیز انجام دهید!
مدیریت سایت مطالب کمیاب آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما در زمینه اکسل می باشد.
می توانید سوالات خود را از قسمت نظرات برای ما ارسال نمایید .
امیدواریم سهم کوچکی در آموزش نرم افزار بسیار کاربردی اکسل داشته باشیم .
به یاد داشته باشید که در اکسل همیشه راه های میانبر و کاربردی بهتری نیز وجود دارد و ممکن است برای یک عمل چندین راه وجود داشته باشد.
با توجه به اینکه یکی از اهداف پاسخگویی به سوالات استفاده سایرین می باشد ترجیحا سوالات خود در در قسمت نظرات پایین همین صفحه مطرح کنید .
ضمنا توجه داشته باشید با توجه به حجم انبوهی از سوالات ترجیحا به اشکالاتی که نیاز به توضیح مفصل ندارد پاسخ داده خواهد شد و سوالاتی که نیاز به توضیح و آموزش دارد را میتوانید ضمن توضیح کامل فایل مرتبط را به آدرس n.baniasadi67@gmail.com ارسال نمایید .
جهت استفاده از مطالب آموزشی دیگر ما در خصوص اکسل و ورد همچنین میتوانید وارد کانال ما در تلگرام شوید.
همچنین آموزش های متنوع ما رو در یوتیوب و اینستاگرام می توانید دنبال کنید.
درباره محمود بنی اسدی (مدیر سایت)
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری، ده سال سابقه تدریس اکسل در سطوح مختلف از قبیل فرمول نویسی، ابزارهای هوش تجاری، ترفندها و ... ، نویسنده شش مقاله در سطح ملی و ISI
نوشتههای بیشتر از محمود بنی اسدی (مدیر سایت)1246 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با سلام
مي خواهم يك سلول مجموع چند سلول را در يك رنج خاص بدهد
منظورم اينست كه تعداد سلول هايي كه در آن چيزي وجود دارد بدهد
سلول هاي من متني است و عدد نيست
مثلا در يك رديف 10 سلول دارم كه كلمه سلام تايپ شده مي خواهم در يك سلول مجموع كلمه سلام را بدست آورم كه عدد 10 مي باشد
با تشكر و خسته نباشيد
سلام.
از تابع Countif استفاده کنید.
ba salam.mikham tu exel yeseri satro sutunam rangi k mikham hamishe beshe hata vase shitaye badi. aya rahi hast?
اگه میخواین رنگی شدن بر اساس شرطی باشه باید از Conditional formating استفاده کنید. برای اینکه همزمان اینکار رو روی همه شیت ها انجام بدید هم اولین شیت رو انتخاب کنید و کلید Shift رو نگهدارید و شیت آخر رو انتخاب کنید تا همه شیتها انتخاب بشه و تغییرات بطور همزمان روی همه شیت ها انجام بشه.
سلام
من توی یک فایل اکسل اطلاعات یک سری مشتری رو دارم میخام از این بین گروهی که مربوط به یک دسته خاص هستند را چاپ کنم. دسته بندی هم براساس اطلاعات دوتا از ستون ها انجام میشه
لطفا راهنمایی کنید حیاتیه
مرسی
درواقع میخام گروه بندی کنم و بعد پرینت بزنم
مرسی
سلام.
متوجه منظورتون از دسته بندی نشدم… فایل مورد نظرتون رو بفرستید و روی فایل مشخص کنید که چه چیزی رو میخواین دسته بندی کنین.
با سلام و خسته نباشید
من یه فرم طراحی کردم بعضی از سلولهایی که تغییرات باید روشون اعمال بشه رو بدون تغییر گذاشتم و بقیه سلولها رو که مطالب تکراری و ثابت باید توشون باشه رو قفل کردم
حالا میخواستم ببینم میشه سطر و ستونهای این فرم رو هم قفل کرد که کاربر نتونه بزرگ یا کوچیکشون کنه
ممنون
وقتی میخواین قفل کنین تیک Format column رو بگذارین.
دو ماژول میخوام تو اکسل طراحی کنم که یکیش ورودی مثلا 1/1/95 رو بگیره خروجیش 1فروردین 95 باشه
اون یکی ماژوله در یک سلول مشخص تاریخ جاری سیستم رو نشون بده البته به شمسی
سلام.
از افزونه توابع فارسی استفاده کنید. این افزونه را میتوانید از سایت فرساران تهیه کنید.
سلام اقای بنی اسد من ی فایل دارم که روزانه فاکتور های مالی رو در اون وارد میکنم که میشه بخش دیتای کل اطلاعات روزانه من از ابتدا تا انتهای کار…
حالا تو ی جدول کوچیک تر با فرمول sumif کل هزینه انجام شده در هر بخش از ابتدا تا انتها رو حساب میکنه
حالا من تو ی جدول تجمعی کوچیک میخوام ببینم بصورت روزانه ببینم در هر بخش مثلا a , b , c در فلان تاریخ چقدر هزینه کردم با وارد کردن تاریخ در یک سل کناری جدول
ممنون میشم راهنماییم کنید
فایل اکسلی که درست کردم رو براتون میفرستم
سلام.
از فرمول sumifs استفاده کنید.
SUMIFS($G$3:$G$5001;$H$3:$H$5001;K3;$C$3:$C$5001;J3)
با سلام
آقا ممنون. من تا حالا همچین نکته ای را نمی دونستم. ممنون
با تشکر
سلام من یک فایل اکس دارم امروز با این مشکل روبرو شدم که هر کار میکنم نمیتونم ENSERT ROW کنم لطفا کمکم کنید
سلام.
یا شیت قفله یا انتهای صفحه اکسل داده ای ثبت شده.
راه حل
از ستون بعد از داده هایتان را انتخاب کنید و ctrl+shift+جهت سمت انتهای صفحه اکسل را بزنید و سپس دکمه delete.
سلام خسته نباشید
ببخشید یه سوال اکسلی دارم می خواستم فرمولی در اکسل بزنم که یک عدد را در سلولهای متفاوت سال وماه وروز برام مشخص کند
به عنوان مثال عدد 796
روز 4
ماه 2
سال 2
یعنی عددمون اگر از تعداد روز بیشتر شد به ماه و اگر از تعداد ماه بیشتر شد به سال محاسبه شود
این نمونه برای محاسبه سابقه بیمه نیز کاربرد دارد
سلام.
راه حل اول: اگر تاریخ مبدا رو نمیدونید میتونید اون رو صفر در نظر بگیرید اما نتیجه خیلی دقیق نخواهد بود.
DATEDIF(0;a1;”Y”)
بجای y اگر ym بزنید ماه محاسبه شده و اگر md بزنید روز محاسبه می شود.
راه حل دوم : اگر تاریخ مبدا رو نمیدونید با فرض اینکه سال رو کلا 365 روز در نظر بگیریم و ماه رو هم 30 روزه فرمول به صورت زیر خواهد شد.
سال:
INT(A1/365)
ماه:
INT((A1-((INT(A1/365))*365))/30)
روز:
A1-((INT(A1/365))*365)-((INT((A1-((INT(A1/365))*365))/30))*30)
سلام وقتتون بخیر.از اکسل 2016 استفاده میکنم .وقتی توی یک سلول مساوی میزارم هیچ کدام از فرمولا رو برام نمیاره .دلیلش چیه؟با تشکر؟؟
سلام.
فرمولها اتوماتیک نمیان مگر اینکه بعد از مساوی یک حرف از فرمول رو تایپ کنید. اگر بازم نمیاد از طریق شماره تماس فوق الذکر با ما ارتباط برقرار نمایید
سلام
در اکسل می خوام مبالغ سه عدد سه عدد جدا شوند.از قسمت فورمت سلز فعال کردم و دستور0##,# داده شده ولی فقط سه ععدد اول جدا میشن.چکار کنم؟
سلام.
کلیک راست کرده و گزینه format cell را انتخاب نمایید و در تب number تیک use 1000 seperator رو بزنید و در قسمت Decimal place هم عدد 0 را وارد نمایید.
سلام
من میخوام بر اساس اینکه یک سلولی پر یا خالی باشه یه سلول دیگه تغییر رنگ بده.
مراحل condition formating و new role رو میرم باید دستور if رو وارد کنم نمیدونم چطوری پر یا خالی بودن رو بنویسم.
ممنون میشم کمک کنید.
با فرض اینکه در سلول A1 داده را میخواهید وارد کنید و در سلول B1 در صورت پر بودن سلول A1 رنگ سلول سبز رنگ شود می بایست ابتدا سلول B1 را انتخاب کرده و سپس در تب home گزینه conditional formating را زده و سپس گزینه new rule را انتخاب نمایید و در پنجره باز شده گزینه use a formula to determine which cells to format را انتخاب کنید و در کادر پایین آن فرمول را به صورت زیر بنویسید.
“”<>a1=
سپس از گزینه format رنگ سبز را انتخاب نمایید.
سلام آقای بنی اسدی هنوز سوالی که مطرح کردم درانتظار بررسی است
میشه لطفا این سوال رو پیگیری کنید
ممنونم
پاسخ داده شد.
با سلام – چگونه می توان عدد توان دار و یا متغیر توان دار یک سلول را به سلول دیگر رفرنس داد ؟ – با تشکر
سلام.
امکان این کار وجود ندارد چون در مثالی که فرستادید شما فقط فرمت توان به عدد دو داده اید و اکسل اون عدد رو به عنوان توان نمیشناسه.
علت اینکه میخواهید رفرنس بدید به این سلول و حالت توان دار باقی بمونه رو اگه بگید شاید راه حل دیگه ای رو بتونم بهتون پیشنهاد بدم.
با سلام – سوال : چرا به همان شکل کپی در سلول های دیگر می شود . ولی رفرنس داده نمی شود ؟
به این دلیل می خواهم رفرنس داده شود که چنانچه متغییر سلول اول ( مبدا ) تغییر کرد ، سلول های دیگ هم تغییر کند .
{ ولی با همان شکل تایپ شده } در حالی که توان در کنار متغییر رفرنس داده می شیند . نه به شکل سلول اول .
با احترام و تشکر .
شکل عدد به حالت توان فقط یک فرمت هست و در فرمول قابل اعمال نیست
با سلام. من به مشكل عجيبي برخوردم. يك فايل اكسل دارم شامل ليستي از اسامي. حالا بعد از يك مدت چند تا رديف بهش اضافه كردم. وقتي مرتب سازي رو بر اساس ستون نام خانوادگي انجام ميدم رديف هاي قديمي مجزا مرتب ميشن و رديفهاي جديد هم جدا. چه كار كنم همه با هم مرتب بشن.
آيا اين مشكل ميتونه ربطي به تنظيمات پيش فرض اكسل داشته باشه. البته من تنظيمات رو دستكاري نكردم. فقط ميپرسم امكان داره يك راه حل برگشت به تنظيمات اوليه باشه و اگه جواب مثبته چطور برگردونم به تنظيمات پيش فرض؟ يا راه حل چيز ديگس؟
لطفاً سريعتر راهنماي ام كنيد متشكرم.
سلام.
احتمالا سطر خالی بین دو محدوده وجود داره باید چک کنید ببینید سطر خالی چه به صورت پنهان چه غیر پنهان وجود نداشته باشه… به تنظیمات اکسلتون مرتبط نیست. اگر میخواین مطمئن بشین میتونین همین کار روی روی یک سیستم دیگه انجام بدین. ضمنا گزینه ای جهت برگشت به تنظیمات اولیه وجود نداره حتی با حذف و نصب مجدد تنظیمات ثابت باقی می مونه لیکن یک نرم افزار کمکی برای برگشت به تنظیمات اولیه آفیس ارائه داده که خودم تست نکردم ولی فکر میکنم با اون نرم افزار امکان پذیر باشه.
یه سری شماره کارت بانکی دارم وارد اکسل میکنم با توجه به اینکه این شماره ها16 رقمی هستن اکسل رقم آخر را صفر نشون میده چیکار کنم این مشکل رفع بشه؟
سلام.
شما باید ابتدا فرمت سلول رو در حالت Text قرار بدین. از تب Home گروه Number در لیست کشویی این گزینه موجود است.
راه حل سریعتر این است که ابتدای عدد کاراکتر کوتیشن (‘) بزنید.
سلام.
دو تا ستون دارم که یکی مربوط به نام افراد است و دیگری مربوط به شماره ردیف. می خوام افرادی که در ستون نام، اسمشون چند بار تکرار شده، یک شماره ردیف داشته باشن. ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.
سلام.
اگر ردیف شما از A2 شروع بشه و نمرات از B2 شروع بشه فرمولش به صورت زیر میشه:
iferror(if(countif(b$2:b2,b2)=1,max(a$1:a1)+1,index(a$2:a2,match(b2,b$2:b2,0))),””)
تصویرش رو میتونید در کانال تلگرام ما ببینید.
با سلام
فایل اکسلی ساختم جهت کارنامه دانش آموزان که با توجه به نمره و واحد درس معدل کل رو به دست بیاره
و همینطور در صورت غایب بودن دانش آموز در یک درس اون درس و واحد مربوطه رو در معدل گیری لحاظ نکنه
حالا اشکال کار اینجاست که چه فرمولی بنویسم که اگه در چند درس غیبت داشت اون درسها و واحد های مربوط در معدل لحاظ نشه؟؟؟
خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید.
متوجه شدم
سلام آقای بنی اسدی
پیشاپیش از پاسختان ممنونم
میخواستم بدونم چطور میشه هنگامی که شماره های اکسل در یک ستون نوشته میشه با حذف یک شماره از وسط که به خونه بدون شماره تبدیل میشه بعدی ادامه ی شماره قبلی خود به خود تغییر کنه مثلا:
1
2
3
4
حالا وقتی 3 رو از سلول حذف میکنم سلول بعدیش سه رو مجددا نشون بده یعنی ادامه شماره هاش قبلی باشه؟
اگه برای شماره ردیفه از تابع Subtotal استفاده کنید. آموزش مربوطه در کانال تلگرامی ما هست.
https://telegram.me/SoftwareTrain
ممنون میشم سریعتر پاسخ داده شود. چون کارم گیر همین موضوع است. متشکرم از لطفتتون واقعا
با سلام بنده فایلی دارم که آماری بوده و دارای فرمول های متعددی است البته از نوع جمع و تفریق و ضرب. این فایل به طور هفتگی از لحاظ داده ای پایه به روز می شود و نتایج آن به طور اتوماتیک عوض می شود. مشکل بنده که جدیدا با آن مواجه شده ام این است که بعد از وارد کردن اطلاعات پایه ؛ نتیجه عوض نمی شود و باید حتما روی سلول دارای فرمول دابل کنم تا نتیجه صحیح را نشان دهم. لطفا در این خصوص بنده را راهنمایی بفرمایید. فایل مربوطه برایتان ارسال می شود تا بهتر متوجه سوال بنده شوید.
مشکل مربوط به فایل نیست بلکه به تنظیمات اکسل شما مرتبطه.
برای رفع این مشکل به ترتیب کلید های زیر رو بزنید.
Alt
M
X
A
سلام
خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون
حدودا 15 روز پیش در همین صفحه پرسشی مطرح کردم لطفا راهنماییم کنید که سوالم رو چطور پیدا کنم تا ببینم پاسخی به اون دادید یا نه؟
زیرا نمیدونم که سوالات بر چه اساسی مرتب شده اند؛ بر اساس زمان پرسیده شدن، زمان پاسخ گویی، بر اساس موضوع یا پاسخ داده شده ها و یا……
ممنون میشم
به صددرصد سوالات فرصت نمیشه پاسخ بدیم. اگه پاسخی داده شده باشه میتونید بخشی از متنی که نوشتید رو در قسمت جستجوی سایت جستجو کنید. در غیر اینصورت دوباره مطرح کنید و یادآوری کنید که برای بار دوم مطرح شده.
با سلام.
برای محاسبات ارزش یکنواخت دریافت یا پرداخت ها با فاصله زمانی یکسان و با شیب صعودی در واقع همان(A/G) از چه تابعی استفاده کنم؟ کلا تابع محاسبات دریافت و پرداخت ها با شیب مشخص در اکسل چیه؟
سلام.
برام قابل فهم نیست . در صورت تمایل میتونید با ارائه فایل در گروه تلگرامی ما مشکلتون رو مطرح کنید.
https://telegram.me/joinchat/Co2yMUFVbhw3If4r_gbbrg
سلام وقت بخیر
من دو تا شیت دارم که در شیت اول اطلاعات مربوط به ارگان هایی که باهاشون طرف قرارداد هستیم دارم و در شیت دوم می خواهم با زدن یک تاریخ اطلاعات مربوط به اون ارگان توی اون تاریخ فراخوانی بشه و من بتونم به صورت فاکتور چاپ بگیرم.
لطفا مرا راهنمایی کنید.
ممنونم
سلام.
اگه تاریخ تکراری ندارید میتونید با استفاده از تابع Vlookup به راحتی اینکار رو انجام بدید اما در صورت داشتن مورد تکراری لازمه یک مولفه که تکراری نیست رو برای مقایسه انتخاب کنید مانند شماره قرارداد
با سلام و تشکر از سایت خوبتون
یدونه فایل اکسل دارم که شامل خرید های شرکت بر اساس مثلا مواد ، بروشور، جعبه و … میشه که میخوام ازشون نمودار درست کنم. دسته بندی هاش رو درون یک ستون انجام دادم و حدودا 500 سطر میشه. هر کاری میکنم اینها به تفکیک خودش نمیشه. نمودارهای مختلف دایره ای، ستونی و یکی دوتا دیگه.
فایل رو هم پیوست کردم
ابتدا از Pivot table برای دسته بندی بر اساس نوع استفاده کنید و مقدار رو هم براش بگذارید و از روی اون جدول نمودار رسم کنید. فایلتون رو براتون ایمیل کردم.
با عرض سلام و خسته نباشید.من میخوام یک فایل اکسل درست کنم که معاملاتی که انجام میدم رو توش بتونم یادداشت کنم.برای این کار بنده نیاز دارم در مرحله اول مشخص کنم که معامله من از نوع خرید بوده یا فروش که مثلا بتونم توی ستون های بعدی بگم اگر مثلا خرید بوده داده های ستون aرو از ستونb کم کن یا اگر فروش بوده بلعکس(اصلا همچین حالتی قابل اجرا هست؟).لطفا راهنمایی کنید فرمولش چطوریه(در ضمن من اصلا اکسل بلد نیستم)
سلام.
بله قابل اجرا هست.
باید از تابع If استفاده کنید در خصوص این آموزش با توجه به اهمیتش مطالب بسیار زیادی در اینترنت یافت میشه که فقط کافیه در گوگل جستجو کنید.
سلام وقتي رديف بالاي اكسل به جاي حروف انگليسي ، عدد هست مشكل چيست و چگونه ميشود اصلاح كرد
سلام.
در تب File گزینه Options رو بزنید و به تب Formulas برید و در اونجا در گروه Working with formulas تیک R1C1 reference style رو بردارید.
با سلام و احترام
دو شیت دارم یکیش کلی اطلاعات در روزهای مختلف یه روز ممکنه 20 مورد آدرس یه روز ممکنه 5 مورد آدرس داشته باشه که از یه نرم افزار تجمعی میگیرم که در شیت دوم باید در یه قالب 14 ردیفه باید به ترتیب تاریخ و تعداد 14 ردیف ثبت بشه . من اطلاعاتو دستی ردیفا رو که میزنم آدرسا ثبت میشه.
میخوام تابعی استفاده کنم که خودش بعد پایان تاریخ بره چند ردیف پایین تر ادامه ردیفارو بزنه
ممکنه راهنماییم کنید ممنون
سلام.
توضیحاتتون واضح نیست.
به گروه تلگرامی ما بپیوندید و اونجا سوالتون رو مطرح کنید.
https://telegram.me/joinchat/Co2yMUFVbhw3If4r_gbbrg
با سلام و تشکر از سایت خوبتون. آیا میتوان محدودیت تعداد حروف برای سرصفحه را در اکسل 2010 از بین برد؟ هنگام درج سرصفحه با خطای زیر مواجه میشوم:
.The text string you entered is too long. Reduce the number of characters used
لطفاً راهنمایی بفرمایید.
سلام.
خیر میتونید توی خود اکسل بالای صفحه بنویسید.
سلام خسته نباشید
با عرض معذرت من مجددا سوالم رو مطرح میکنم
ما هر سال فاکتور های سه برگی رو کاملا سنتی، کاربن میگذاریم و از روی فایل اکسل حاوی اطلاعات فاکتورها، اونها رو دستی مینویسیم.
امسال از من خواسته شد که مثلا در word یا Excel محیطی طراحی کنم که با استفاده از فایل اکسل حاوی اطلاعات، فاکتورها در پرینتر قرار گیرند و چاپ شوند به گونه ای که کلیه دیتاها در جای مناسب خود بر روی فاکتور قرار گیرند.
خیلی سعی کردم از انداختن اسکن فاکتور بر روی فایل word یا Excel ، سعی در استفاده از mail merge در word تا استفاده از خط کش برای تعیین جای دقیق چاپ هر داده. اما نهایتا نتیجه نگرفتم.
آیا نرم افزاری برای اینکار وجود دارد یا در همان محیط وورد یا اکسل میتوان اینکار را انجام داد
امیدوارم کمکم کنید
با استفاده از همون میل مرج به راحتی میتونید اینکار رو انجام بدید فقط اولش برای تنظیم محل دقیق قرارگیری داده ها لازمه روی چک نویس امتحان کنید.
سلام
وقت به خیر،
من در اکسل سلولی را مساوی سلول دیگر قرار دادم(مثلا سلول a1 درشیت 2 مساوی سلول a1 در شیت 1 ) میخواهم اگر در سلول a1 شیت 1 مطلبی را نوشتم ویک کارکتر یا چند کارکتر رنگی بود در سلول a1شیت 2 نیز نشان داده شود ؟ با تشکر
ارجاع فرمولی شامل فرمت سلول نمیشه و همچین امکانی رو ندارید مگر اینکه با کدنویسی وی بی ای اینکار رو انجام بدید
سلام ..
من تو اکسل وقتی فرمولی با دستور if می نویسم جواب رو درست میده ولی کامل فرمول را به هم ریخته نشان می دهد ..
چطور می شه این مشکل رو حل کرد ؟؟؟
با تشکر
تنظیمات زبان ویندوز رو در کنترل پنل بجای فارسی و ایران انگلیسی قرار بدید
سلام – اگر در اكسل فايل اعدادي از نمرات دانش آموزان داشته باشيم و بخواهيم اعدادي مثلا زير ده را با رنگ خاصي نمايش دهد اين امكان وجود دارد
بله
با استفاده از گزینه Conditional formating در تب home و سپس highlight cell rules و گزینه less than به راحتی می توانید این کار را انجام دهید.
با سلام
میخام وقتی تابع MID اجرا میکنم اعداد از سمت راست بخونه یعنی اولین رقم سمت راست به عنوان شماره 1 درنظر بگیره تا به آخر.
ممنون مشیم جواب بدید.
چنین امکانی وجود نداره. تابع mid به صورت پیش فرض از سمت چپ شروع به شمردن میکنه.
با سلام
چگونه میتوانم اعداد جند ستون را جمع کنم
و بعد از ان از یک ستون دیگر کم کنم؟
سلام.
یک جمع و تفریق ساده هست.
سلام و خسته نباشید
من می خوام یه ردیف داشته باشم. و در اون سلول ها دارای فایل کشویی باشند. ولی با این تفاوت که که اگر در یک فایل کشویی برای مثال گزینه 1 انتخاب بشه در فایل کشویی دیگه حرف a بیاد. اگه برای مثال 2 انتخاب بشه گزینه b بیاد. برای مثال روشن تر این که می خوام یه فاکتور درست کنم. و اگر کالای 1 انتخاب بشه قیمتش در سلول بعدی قیمت فی با مقدار 1000 ریال، اگر کالای 2 انتخاب بشه قیمتش 2000 و … امیدوارم منظورمو درست گفته باشم. دوستان لطفا راهنمایی کنند
سلام.
باید از لیست کشویی وابسته استفاده کنید.
به کمک تابع indirect میتونید لیست کشویی وابسته ایجاد کنید.
توضیحش مفصل هست میتونید تماس بگیرید.
با سلام
من یه سوال ساده دارم.
چطوری میتونم کل یک ستون رو با یه عدد ثابت مثلا ۲ جمع کنم و جواب تو همون ستون بیاد؟
سلام.
در یک سلول عدد 2 رو تایپ کنید.
اون سلول رو کپی کنید.
داده های ستون مورد نظر رو انتخاب کنید.
Ctrl+Alt+V رو بزنید.
و تیک Add رو فعال و تأیید کنید.
در اکسل فیلتر ایجاد کردم ولی از یکسطری به بعد فیلتر را شامل نمیشود
احتمالا بین داده ها سطر خالی وجود داره.
همه داده ها رو انتخاب کنید و مجددا فیلتر رو فعال کنید
سلام . ببخشید من میخام فرمولی رو تو اکسل تعریف کنم اما هر کار میکنم بهم ارور میده و میپرسه ک عایا شما میخاید فرمول تعریف کنید ؟ بعد میگه ک اول فرمول باید = بزاری و… در حالی ک فرمول درسته و برای بقیه جواب میده و حتی این فایل رو برای دیگران فرستادم و توی لپ تاپ یا موبایل اونا کاملا درسته ولی هم توی لپ تاپ هم موبایل من ارور میده . حدس میزنم ک شاید مال تنظیمات اکسل باشه چون تازه ویندوز نصب کردم . یه سری حتی میانگین هم نمیگرفت . خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید .
سلام.
احتمالا جداکننده مناسب رو نمیگذارید.
هنگام تایپ فرمول به کادر راهنمای زرد رنگ زیر اون دقت کنید که چه جداکننده ای ازتون میخواد. همیشه جداکننده کاما یا سمیکلن نیست.
با عرض سلام
میخواستم جدولی طراحی کنم بطوریکه اگه در ستون مشخص کردم استاد راهنما و ور ردیف من 500 عدد بود بود و اسم یه استاد را را مشخص کردم به من بگه در این ردیف چندتا اسم این استاد به عنوان استاد راهمنما می باشد؟؟؟
با تشکر فراوان
سلام
از تابع sumif استفاده کنید
با سلام و خسته نباشید
تو اکسل یه جدول کوچک کشیدم که موقع پرینت گرفتن صفحه رو کامل تو قسمت پرینت میاره ولی وقتی چاپ میکنم قسمت سمت راست یکمیش تو چاپ نمی افته، سایز کاغذ و همه تنظیماتش رو کردم حتی یه صفحه دیگه باز کردم دوباره این اتفاق افتاد. فک کنم از تنظیمات کلی اکسل هست نمیدونم مشکل از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام.
اگه پیش نمایش درسته باید تنظیمات مربوط به پرینترتون رو چک کنید و به اکسل ارتباطی نداره. البته ممکنه نوع کاغذ رو هم در اکسل اشتباه انتخاب کرده باشید.
سلام. من یک فایل با فرمول محاسبه دارم. مدتی است وقتی دیتا وارد میکنم، محاسبات خودکار انجام نمیشود و باید در سلولی که فرمول دارد دبل کلیک کنم و اینت بزنم تا محاسبه انجام شود. علت چیست؟
سپاس
سلام.
به ترتیب کلیدهای زیر را بزنید
Alt
M
X
A
با سلام خدمت مدیریت محترم سایت من متنی را در یک سلول اکسل به فارسی می نویسم سپس در سلول بعدی ترجمه متن را می نویسم در واقعا هم متن فارسی و هم متن انگلیسی را تایپ می کنم ایا راهی هست که بتوان زبان فارسی را در سلول مورد نظر و زبان انگلیسی را در سوال خودش سیو کرد منظورم اینکه وقتی یک متن را در سلول a1به فارسی می نویسم و به سلول بعدی یعنی b1 برای ترجمه متن می روم باید با زدن کلید های شیف الت زبان را به انگلیسی تغییر بدم ایا راهی هست که با قرار گرفتن در ستون b زبان کامپیوتر به طور خودکار تبدیل به انگلیسی شود و وقتی به ستون a برگردم دوباره زبان به حالت فارسی تغییر کند وقتی شما می خواهید 300 خط را بنویسید و ترجمه کنید زدن کلید شیف الت واقعا عذاب اوره اگر در اکسل چنین خاصیتی وجود نداره ایا در سایر برنامه های افیس مثل ورد چنین قابلیتی وجود داره میشه توی ورد جدول درست کرد و در هر ستونش زبان مورد نظر را تعریف کرد؟ ممنون می شم بنده را یاری کنید
سلام.
تا اونجایی که من اطلاع دارم در اکسس به کمک برنامه نویسی وی بی ای این امکان وجود داره اما در اکسل تست نکردم.
با سلام
فرمولی برای اکسل می خواهم که مثلا در یک ستون اعدادی که از 4 بار بیشتر تکرار شده اند را نمایش دهد سپس اعدادی که از 3بار بیشتر تکرار شده اند و به همین ترتیب.
بزرگترین اعداد در ستون تا 4 مورد
کوچکترین اعداد در یک ستون تا 4مورد
با فرض اینکه اعداد شما از A1 شروع شده باشه در سلول B1 میتونید فرمول زیر رو بنویسید و بعد عدد 4 یا هر عددی که میخواهید رو فیلتر کنید.
=COUNTIF($A$1:A1,A1)
سلام. اکسل من محاسبات جمع و میانگین و… رو درست انجام نمیده و جوابهاش کاملا فضایی و اشتباست. میشه به آدرس ایمیلم راهنماییم کنید؟ ممنون میشم
سلام.
دلایل متعددی میتونه داشته باشه.
1- فرمت سلول اشتباهه
2- تنظیمات اکسل تغییر کرده
3- فرمولتون اشتباهه
فرمولی که مینویسید و تصویر نتیجه رو بفرستید تا بتونم راهنمایی کنم.
باسلام من در اکسل هر موقع که در فرمول ها میخواهم کاراکتر , را بگذارم ارور میدهد
سلام.
از کاراکتر ; استفاده کنید.
سلام جناب بنی اسدی، من از دبیران منطقه 19 تهران هستم. و سوالم اینکه در اکسل چطور می توانم کلید تست 4 گزینه ای بنویسم؟ طوری که اگر مثلا جواب گزینه الف بود، و دانش اموز گزینه ب را زده بود ، پیغام غلط نمایش داده شود. در اخر تعداد گزینه های درست، گزینه های غلط جداگانه جمع شود و درصد گرفته شود. منت سرم من می گذارید اگر فرمول و روش انرا به ایمیلم بفرست. یا در همین وب خودتون قرار بدید. با تشکر از لطف شما
سلام.
به آیدی تلگرام زیر پیام بدید
Baniasadi67@
با عرض سلام و خسته نباشید
مهندس لطفا بهم بگید چرا در ردیف 7و8 جمع کل مرخصی به ساعت درست محاسبه نمیکند.
سپاسگزارم
سلام.
باید فرمول رو به صورت زیر بنویسید.
=AE7/24+AC7
با عرض سلام و خسته نباشید.
میخواستم بدونم چطور میشه ارتفاع یا عرض سلولها رو تنظیم و قفل کرد که نتوانیم تغییر بدهیم؟
ممنون
سلام.
موقع قفل کردن تیک Format row و Format column را بردارید .
با سلام ما یه فایل اکسل داریم و چون این فایل یه سری شماره سند داره که به ترتیبه میخواییم چک کنیم ببینیم شماره ای پاک نشده باشه یا از قلم نیفتاده باشه در واقع می خوام ببینم امکانی هست که شماره های نزده ی سند را نمایش بده؟ با تشکر
سلام.
بله امکانش هست. اما با توجه به اینکه توضیحش طولانیه احتمالا در آینده فیلم آموزش اون رو ارائه بدیم. در صورت ضرورت به آیدی زیر تلگرام پیام بدید
Baniasadi67@
سلام و عرض ادب. وقتی در سربرگ Review روی protect sheet کلیک می کنیم و بعضی از سل ها رو قفل می کنیم، در سربرگ Data ، قسمت Sort & filter ، فیلتر(Filter) غیر فعال می شود. آیا راهی وجود دارد که بتوان فیلتر را فعال کرد؟ ممنون میشم اگه راهنمایی بفرمایید.
موقع قفل کردن تیک Use Auto Filter را بگذارید.
سلام. من زمانی که در سلول اکسل عددی رو تایپ می کنم رند میشه . مثلا عدد 3000 به 3 رند میشه . در حقیق 3 تا صفر برداشته می شه. لطفا در صورت امکان راهنمایی کنید تا مشکلم حل بشه
سلام.
در قسمت options و تب Advanced تیک گزینه Automatically insert a decimal point رو بردارید درست میشه.
سلام و خسته نباشید
من در سلول مثلا a2 یک دستوری نوشتم که اختلاف تاریخ سیستم با تاریخی که در سلول مورد نظر رو نوشتم و میده الان میخوام در یه سلول دیگه با نوشتن کلمه اوکی سلولa2 دستورش لغو بشه و به تکست تبدیل بشه ونتیجه اختلاف تاریخ ثابت بمونه و با تغییر روز اختلاف زیاد نشه ممنون میشم راهنمایی کنین
لازمه یک کد vba شرطی بنویسید تا اگر در سلول مورد نظر اوکی تایپ شد فرمول رو به داده تبدیل کنه.
یک کد نمونه رو براتون نوشتم تغییرات مورد نظرتون رو روش بدید تا بتونید ازش استفاده کنید.
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
If Range(“f2”).Value = “ok” Then
Range(“C2”).Select
Selection.Copy
Selection.PasteSpecial Paste:=xlPasteValues
Application.CutCopyMode = False
End If
End Sub
we found a problem with some content in …..xlsk
do you want us to try to recover as much as we can if you trust the source of this work book
؟؟؟
سلام ميخواستم ببينم چطور وقتي يه كد كالا رو انتخاب ميكنيم قيمت اون كالا درج بشه ؟
مثلا كد 045 برابر با 70000 تومان
در کامنت بعدی شما پاسخ داده شد.
سلام ميخواستم تو فايل ارسالي وقتي كد كالا رو ميزنم قيمت بصورت اتوماتيك وارد بشه.ممنون از لطفتون
سلام.
از تابع Vlookup استفاده کنید.
در مثال شما (فایل ارسالی) در سلول C2 فرمول زیر رو بنویسید.
=VLOOKUP(B2,$A$6:$B$7,2,0)
سلام با تشکر از مطالب مفیدتون چطور میشه با رنگ کردن یک سلول اونو به شیت دیگه انتقال داد؟؟؟؟
باید یک ماکرو شرطی برای اینکار بنویسید.
با سلام
خواهشمند ام سوالمو جواب بدید
من فایل اکسل save as میکنم نمیاد بالا. یا روی دسکتاپ سیو میکنم باز میشه ولی اطلاعاتی نداره فقط میتونم از خود اکسل باز کنم برم قسمت File از این طریق داده هام میاد. خواهش میکنم راهنمااییم کنید با تشکر
فایلتون مشکلی نداره احتمالا هنگام Save as فرمتی غیر از Xlsx انتخاب میکنید.
سلام من یه فایل اکسل دارم که یه ستونش لیست کشویی هست می خوام ستون کناریش هم یه لیست کشویی وابسته به فیلد هم ترازش در ستون اول بشه برای یک فیلد به راحتی میتونم با تابع indirect این کار رو انجام بدم ولی برای کل ستونش راه حلی پیدا نکردم خواهش میکنم راهنماییم کنید. باتشکر
سلام.
اگر هنگام نوشتن فرمول indirect برای یک فیلد علامت آدرس سلولی که وارد می کنید مطلق نباشد همون فرمول رو می تونید تا انتها بسط بدید.
سلام من یه فایل دارم که داخل آن اعداد بعضی فارسی و بعضی انگلیسی تایپ شده و هیچ راهی جز اینکه اعداد را تک تک به انگلیسی تبدیل کنم پیدا نکردم. راهی هست که همه اعداد به انگلیسی تبدیل بشن؟
سلام.
در اکسل خیلی راحت با انتخاب محدوده و انتخاب یک فونت فارسی کلیه اعداد فارسی خواهد شد و همینطور اگر فونت انگلیسی انتخاب کنید کلیه اعداد انگلیسی خواهد شد.