پاسخگویی به سوالات اکسلی
آیا شما هم نگران سوالات اکسلی هستید که در مصاحبه از شما پرسیده می شود ؟! و یا به هنگام کار با اکسل به مشکل مواجه می شوید و سوالات زیادی برای شما ایجاد می شود ؟
در این صفحه قصد داریم به سوالات اکسلی پرتکرار شما عزیزان که در مصاحبه های کاری از شما پرسیده می شود و یا حتی به هنگام استفاده از اکسل به مشکل بر میخورید بپردازیم
که با دانستن نکات و ترفند های اکسلی شخص مصاحبه کننده را حیرت زده کرده و در دو سطح مقدماتی و پیشرفته به سوالات آن شخص پاسخ دهید و مشکلات و سوالات خود را به راحتی حل نمایید .
اولین سوال اکسلی
ساده ترین و البته مهمترین سوال اکسلی که ممکن است از شما پرسیده شود مربوط به عملیات جمع در اکسل می باشد.
عملیات جمع عملیاتی به ظاهر ساده و اما پرچالش می باشد !!
به مثال زیر دقت کنید !
اگر شخص مصاحبه کننده از شما بپرسد عملیات جمع را در محدوده مشخص شده انجام دهید ؟ جواب شما چیست ؟
قطعا اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که ابتدا مساوی را نوشته و سپس تک تک داده ها را انتخا می کنید بصورت زیر و تا پایین آن را درگ می کنید .
و یا شاید بعضی از دوستان از تابع sum استفاده کنند ، بدین صورت که با تایپ تابع sum و یا استفاده از کلید های میانبر alt و مساوی را زده و تا پایین آن را درگ کنند . بصورت شکل زیر
اما جواب ها با هم متفاوت هستند چراااا !!! بنظر شما کدوم جواب درست است ؟؟
د رپاسخ به سوال اول باید بگویم ،اگر با دقت به محتوای جدول نگاه کنید متوجه خواهید شد که بعضی از داده ها حالت تکس داشته و همین مورد باعث متفاوت شدن جواب ها شده است !!
و اما سوال دوم !!
کسی که بصورت دستی داده ها را با هم جمع زده است جواب آن ها درست است !!
بله !! عملیات جمع با علامت + بصورت دستی باعث می شود که اکسل متوجه شد که یک عملیات ریاضی قرار است بر داده ها انجام شود پس دادهای با فرمت تکس را عدد فرض خواهد کرد.
چالش اکسلی
اگر دادهای شما فراتر از این داده ها باشد چه می کنید ؟ اگر بخواهید بصورت دستی با عملیات جمع این کار را انجام دهید خیلی زمان بر بوده و حرفه ایی نیز نمی باشد ؟؟!!
برای این کار راه حلی وجود دارد ! فقط کافی است در این شرایط که فرمت اعداد متفاوت است از تابع sumproduct در اکسل استفاده نمایید و البته باید این نکته را نیز در فرمول لحاظ فرمایید و قبل از انتخاب محدوده از دوتا منفی – – استفاده نماید .
SUMPRODUCT(–B3:D3)=
دومین سوال اکسلی
جدولی حاوی متن ، عدد و یا حتی سلول خالی وجود دارد و از شما خواسته می شود جمع آن محدوده را محاسبه فرمایید . برای این سوال شما چه راه حلی دارید؟
برای حل این مسئله تنها کافی است در داخل تابع sumproduct که در مثال اول توضیح دادیم از یک تابع iferror نیز استفاده نمایید.
اکثر افراد چون با تابع سام پروداکت با ارور مواجه می شوند تابع ایف ارور را ابتدا فرمول قرار می دهند اما ان عملیات اشتباه بوده و باید بصورت زیر فرمول را نوشته و استفاده نمایید
SUMPRODUCT(IFERROR(–B3:E3,””))
سومین سوال اکسلی
اگر در مصاحبه کاری به شما یک جدول را نشان دهند که حاوی عدد، متن، سلول خالی و ستون پنهان شده باشد و از شما بخواهند جمع آن محدوده را محاسبه فرمایید شما چه می کنید ؟؟
برای پاسخ به این سوال چالشی اکسل کافی است در ابتدا محدوده هاید شده را آن هاید کرده و سپس فرمول cell را بالای سطر اول بصورت زیر نوشته و قسمت INFO TYPE را حالت WIDTH قرار دهید .
CELL(“width”,B2)=
اگر نسخه ویندوز شما جدید باشد ممکن است با ارور spill مواجه شوید که برای حل آن کافی است قبل فرمول از گزینه @ استفاده می کنیم و تا انتها درگ می کینم .
CELL(“width”,B2)@=
بعد از مرحله بالا کافی است داخل فرمول سام پروداکت که در سوال دوم اکسلی توضیح داده شد از یک شرط استفاده نماییم .و به اکسل بگوییم مواردی که عرض آن صفر بود در عملیات جمع من اثر نده !
بدین صورت که بعد فرمول سام پروداکت که درمثال قبل توضیح دادیم علامت * ضربدر را نوشته و سپس می نویسیم که محدوده سل بصورت مطلق اگر بزرگتر از صفر هستند true و اگر نبود false بشه به همین راحتی .
SUMPRODUCT(IFERROR(–B3:F3,0)*($B$1:$F$1>0))
در این حالت اگر ستون، هاید شود اعداد داخل آن محدوده صفر طلقی شده و در نظر گرفته نمی شود و اگر همان ستون را آن هاید کنیم اعداد آن محدوده در فرمول محاسبه می شود
برای مشاهده آموزش ویدئویی سوالات اکسلی بالا بر روی لینک زیر کلیک کرده و آن را در پیج اینستاگرام مطالب کمیاب در اکسل و حسابداری مشاهده فرمایید .
چهارمین سوال اکسلی
تا حالا براتون پیش اومده برای تمرین در اکسل بخواین یک محدوده حاوی متن یا عدد داشته باشید؟
خوب اگه مثلا میخواهید 4 ستون و 4 سطر حاوی عدد 100 داشته باشید چی کار می کنید؟
ما یک راه حل ساده به شما نشان میدهیم.
فقط کافی است محدوده مورد نظر رو انتخاب کنید و عدد 100 رو وارد کنید و در انتها کلیدهای ترکیبی Ctrl + Enter را بفشارید.
به همین سادگی.
اگر شما هم روش سریع تر و آسان تری برای این کار می دانید در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.
پنجمین سوال اکسلی
وقتی میخواهید چند ستون خالی در بین یک محدوده ایجاد کنید به چه صورت عمل کنید؟
چطور اینکار را انجام دهید.
1- کلید Ctrl را نگه دارید.
2- ستون ها را یکی یکی انتخاب نمایید.
3- کلیک راست کرده و گزینه Insert را انتخاب نمایید.
همچنین این کار را میتوانید برا سطر ها نیز انجام دهید!
مدیریت سایت مطالب کمیاب آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما در زمینه اکسل می باشد.
می توانید سوالات خود را از قسمت نظرات برای ما ارسال نمایید .
امیدواریم سهم کوچکی در آموزش نرم افزار بسیار کاربردی اکسل داشته باشیم .
به یاد داشته باشید که در اکسل همیشه راه های میانبر و کاربردی بهتری نیز وجود دارد و ممکن است برای یک عمل چندین راه وجود داشته باشد.
با توجه به اینکه یکی از اهداف پاسخگویی به سوالات استفاده سایرین می باشد ترجیحا سوالات خود در در قسمت نظرات پایین همین صفحه مطرح کنید .
ضمنا توجه داشته باشید با توجه به حجم انبوهی از سوالات ترجیحا به اشکالاتی که نیاز به توضیح مفصل ندارد پاسخ داده خواهد شد و سوالاتی که نیاز به توضیح و آموزش دارد را میتوانید ضمن توضیح کامل فایل مرتبط را به آدرس n.baniasadi67@gmail.com ارسال نمایید .
جهت استفاده از مطالب آموزشی دیگر ما در خصوص اکسل و ورد همچنین میتوانید وارد کانال ما در تلگرام شوید.
همچنین آموزش های متنوع ما رو در یوتیوب و اینستاگرام می توانید دنبال کنید.
درباره محمود بنی اسدی (مدیر سایت)
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری، ده سال سابقه تدریس اکسل در سطوح مختلف از قبیل فرمول نویسی، ابزارهای هوش تجاری، ترفندها و ... ، نویسنده شش مقاله در سطح ملی و ISI
نوشتههای بیشتر از محمود بنی اسدی (مدیر سایت)1246 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
جناب آقای مهندس بنی اسدی
با سلام مجدد
قابل ذکر است با توجه به اینکه فایل محاسباتی می باشد و از فرمولهای متعددی در این گزارش استفاده شده بالطبع مقدار بعضی ار سلولها صفر می باشد لذا در صورت محاسبه میانگین عدد صفر در محاسبات منظور شده و جواب درستی برگردانده نمی شود . سوال : آیا از تابعی بصورت ترکیبی می توان استفاده نمود که با در نظر گرفتن سلول حاوی عدد صفر میانگین سلولها عدد درستی را نتیجه دهد ؟ بعنوان مثال تابعی مانند COUNT و COUNTA
عرض سلام
من از توی سوالات دیگر دوستان به جوابم رسیدم . خواستم ازتون تشکر کنم . ای کاش از شما جوانمردان بیشتر در مملکت داشتیم . دست مریزاد استاد
سلام، میخوام که مقادیر ستون b رو از بین مقادیر ستون a جدا کنم،هر چی باقی موند رو ببرم تو ستون c ممنون میشم کمک کنید
پاسخ به ایمیلتان ارسال شد.
سلام
اگر در ستون A نام تعدادی افراد باشد و در ستون B کد پرسنلی انها باشد و در ستون C کد گروه انها خورده باشد (مثلا دو گروه A,B داریم خورده باشند) و کد گروه افراد تغییر کند با conditional چگونه میتوان ان ردیف که گروه انها A هست سبز رنگ بشوند؟
با تشکر فراوان
سلام .
محدوده مورد نظر که با فرض شما از C1 شروع می شود را انتخاب کرده و سپس مراحل زیر را دنبال کنید.
Conditional formating — new rule
در پنجره ظاهر شده گزینه use a formula to determine which cells to format را انتخاب کرده و در کادر پایین آن فرمول زیر را تایپ کنید.
=IF($C2=”a”;TRUE;FALSE)
سپس با زدن گزینه Format فرمت شرطی که میخواهید روی گروه a اعمال شود را تنظیم کنید.
سلام با تشکر از وبسایت خوب شما، خیلی مفید و قابل استفاده هستش
یه سوالی از خدمتتان داشتم امیداست راهنمایی بفرمایید
چطور میتونم یک فایل داده را در اکسل با توجه به بیش از سه ستون sort کنم
سلام
تب Home گزینه Sort & filter و گزینه custom sort
سلام در نوشتن فرمول IF با این ترتیب که اگر سلول A1بین دو عدد مثلا 20 و 30 باشد خودش را بیاورد و در غیر این صورت عدد صفر با مشکل مواجه شدم لطفا راهنمایی بفرمایید
سلام.
از فرمول زیر استفاده کن.
=IF(AND(A1>20;A1<30);A1;0)
با سلام و خسته نباشید..
یه اشکال اکسلی از حضورتئن داشتم..
من اطلاعاتی توی شیت یک وارد کردم و می خواهم در شیت دو فرمولهایی را وارد کنم که نیاز به اطلاعات شیت یک دارد.
چون اطلاعات ارقام مالی و بزرگ است نمیخواهم مجدد تایپ کنم چون احتمال خطا بالا میرود..وقتی اطلاعات شیت پایه را کپی کرده و در شیت دو پیست میکنم تبدیل به نشانه و اعداد عجیبی می شود!!!
در اکسل راهی وجود دارد که بتوانم اینکار را انجام دهم؟؟
ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام. بله . پس از انتخاب محدوده و زدن کلید کپی مکانی که میخواهید متن کپی شود را انتخاب کنید سپس کلید Ctrl+Alt+V را بزنید و در پنجره باز شده گزینه Value را زده و تأیید نمایید
باسلام
میخوام نمودار روند تغییرات سالانه رسم کنم که محور x آن سال ها به صورت مثلا 92-1391باشه، اما چنین کدی در فرمت ها وجود نداره.
ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
سلام.
منظورتونو متوجه نشدم.
با سلام و احترام 1- در ستون a شماره موبایل وارد کرده ام بدون صفر اول حالا میخوام یه صفر به اولش اضافه کنم چگونه ؟
2- درستون b نام را وارد کرده ام حالا با فرمت csv که سیو می کنم همه حروف به هم میریزد که قابل استفاده نیست لطفا راهنمایی کنید
سلام.
1- یک ستون تشکیل بده و فرمول زیر رو بنویس و بسط بده.اگر در A2 شماره موبایل باشد.
=0&A2
2- فرمت Csvبا فونت فارسی مشکل داره . مگر اینکه به صورت فینگلیش بنویسی یا با فرمت دیگه ای ذخیره کنی.
سلام .فرض کنید داخل سطر a1یه عدد و در سطر b1 هم یه عدد دیگه داریم وقتی در سطر بعدی a1-b1 بشه و بخواهیم این فرمول را به طور سریع منتقل کنیم فرمول یک در میان منتقل میشه در صورتی که ما می خواهیم دو در میان منتقل بشه آیا راهی وجود دارد
منظورتونو نفهمیدم. روی فایل نمونه سوالتون رو مجدد مطرح کنید
با سلام
خواهشمند است راهنمائی فرمائید : نحوه محاسبه مرخصی پرسنل بصورت روز ،ساعت ،دقیقه در پایان هر ماه جدول فوق را لطفا با فرمول نویسی تکمیل فرمائید
سلام.
به نظر من این سیستم که طراحی کردید از لحاظ فرمول نویسی مشکل داره و بهتره شما به جای تفکیک روز و ساعت مرخصی اونو به صورت کل با هم ترکیب کنید تا فرمول نویسی هم راحت بشه . اما بازم با فرض این که شما اصرار دارید به همین شکل کار کنید براتون فرمول نویسی کردم. البته این بار استثنائا براتون انقد وقت گذاشتم چون فرصتم خیلی کمه و اگه بخوام چنین کارهایی بکنم تعداد سوال کمتری میتونم جواب بدم و سوال بقیه بی پاسخ می مونه.
سلام.من سوالم را پرسیدم اینکه میخواستم اندیکاتور فاکتور به ترتیب باشد.عاجزانه خواهشمندم که برایم ایمیل کنید من اینترنت پر سرعت ندارم و واقعا اذیت میشم.اگه بخوام سرچ کنم و خواهشمندم در اسرع وقت جواب بدین چون توی شرکت واقعا برام مشکل درست شده.
با سلام
من در يك سطر فرمول if را اعمال كرده ام قصد دارم اين فرمولها را براي سطرهاي ديگر اعمال كنم اما مشكل اينجاست كه مي خواهم همواره عدد ثابتي به شماره سلول اضافه شود آيا امكان دارد؟
يعني چطور مي تونم به شماره سلولي اضافه كنم و در رديفهاي بعدي هم اين اضافه شدن تكرار بشه
ببا تشكر
سلام. متوجه منظورتون نشدم. دوستان اگه کسی متوجه شد حتما جوابتون رو خواهد داد.
با سلام
من دو فایل اکسل دارم که محتویات یکیش 900 تا اسم بهمراه شماره شناسنامه با کد ملی هست و دومی دارای 500 تا سلوله که فقط اسامی افراد درش نوشته شده که همه اسامی این یکی در فایل اکسل اولی هست حالا میخواستم شماره شناسنامه و کد ملی اسامی مشترک رو از فایل اولی به فایل دوم منتقل کنم میتونید راهنمائیم کنید؟
سلام.
برای راحتی کار اول 500 اسم رو درون همون فایل کپی کنید و سپس با تابع Vlookupبه راحتی میتوانید بقیه مشخصات این 500 مورد رو مشخص کنید.
نحوه کار با تابع Vlookup را از اینترنت جستجو کنید.
سلام آقای مهندس برای فکر کنم دفعه سوم هست که پیغام میذارم خواهشمندم جوابمو برام ایمیل کنید.میخوام در دفتر اندیکاتور شرکت1168/پ/93-الف ص را به همین ترتیب که هست در ستون مربوطه وارد کنم اما به این ترتیب وارد نمی شود و بهم ریخته وارد می شود.لطفا راهنماییم بفرمایید.از لطف شما متشکرم.
سلام.
ضمن عذر خواهی از این که فرصت نکردم پیامهای قبلیتون رو جواب بدم جوابتون به صورت زیر میشه.
تب Home گروه Alignment گزینه Right to left که به شکل یک جهت رو به یک علامت می باشد را بزنید. اگه نشد فایل رو بفرستید ببینم مشکلتون چیه.
كليد
]+ctrl
و
[+ctrl
در سلولي كه حاوي فرمول است باعت اتخاب ساير سلولهايي ميشود كه فرمول سلول مربوطه به آن مربوط است
امتحان كنيد!
سلام.
تشکر از لطفتون. کاش همه مثل شما بودن و مطالبی که یاد داشتند رو اینجا ابراز می کردند تا من مجبور نباشم همیشه به تنهایی این کار رو انجام بدم.
در ضمن من این نکته رو به کلید میانبر شما اضافه می کنم که همین ترکیب که گفتید رو اگه در ورد استفاده کنید فونت را بزرگ و کوچک می کند.
ممنون اگه لطف كني جواب سوالات قبليم بدي بيشتر ممنونت ميشم
سلام ببخشید میخواستم بدونم چطوری میشه تو اکسل برعکس MERGE ACROSS عمل کرد؟ یعنی میخوام چند سطر و ستون را انتخاب کنم و اینا فقط بصورت ستونی با هم ادغام بشن؟ نه کلشون مثل MERGE و نه سطری مثل MERGE ACROSS؟ ممنون میشم اگر جوابموبدید. ممنون.
سلام.
یعنی چی ؟ هر سلولی رو که بخواهیدمیتونیدباسلول دیگه ادغام کنید چه سطری چه ستونی .
درود
ميشه واحد اندازه گيري سلهاي اكسل رو از پوينت و كركتر خارج و مثا به ميليميتر تغيير داد؟
سلام . اگر منظورتون column width و row height هست فکر نمیکنم بشه. اما اگه میخواید عرض سلولها رو به سانتی متر در روی جدول بدونید. ابتدا در قسمت option اکسل گزینه advance رو انتخاب کنید و در گروه display گزینه ruler unit رو به centimeter تغییر دهید. و پس از آن از تب view گزینه page layout را بزنید.
موفق باشید
سلام من در صفحه اي از اكسل يك سري كدها و شرح هاي وابسته به آنها دارم و مي خواهم در صفحات بعدي وقتي كد را وارد مي كنم شرح همان كد در صفحه جديد ظاهر شود . مثلا اگر كد 215 به شرح امور اداري در صفحه يك باشد با تايپ عدد 215 در صفحه چهار شرح امور اداري ظاهر شود . با تشكر
سلام .
با استفاده از تابع Vlookup به راحتی میتونی اینکارو انجام بدی. اگه میخوای من برات انجام بدم فایل رو بفرست در اولین فرصت برات انجام میدم. در غیر اینصورت نحوه کار با تابع Vlookup رو جست و جو کن.
با سلام
لطفا این برنامه را برای من بنویسید
اگر نمره کتبی زیر 50باشد”مردود کتبی”واگر نمره کتبی بالای 50باشد ولی نمره عملی زیر 70باشد”مردود عملی”واگر نمره کتبی بالای 50 ونمره عملی بالای 70 باشد ولی نمره علمی زیر 70 باشد “مردود علمی”ودر غیر اینصورت “قبول” درج شود
با تشکر
سلام.
فکر کنم سوال رو درست مطرح نکردید . به نظرم منظورتون این بوده که اگه کتبی کمتر از 50 و عملی بیشتر از 70 بود بنویسه مردود کتبی و اگه کتبی کمتر از 50 و عملی هم کمتر از 70 ، بنویسه مردود عملی و کتبی و اگه کتبی بیشتر از 50 و عملی کمتر از 70 بود بنویسه مردود عملی و اگه کتبی بیشتر از 50 و عملی بیشتر از 70 بود بنویسه قبول.
با این فرض فرمول به صورت زیر میشه.
سلول a2 نمره کتبی ، سلول b2 نمره عملی
=IF(AND(A2<50,B2>=70),”مردود کتبی”,IF(AND(A2>=50,B2<70),"مردود عملی",IF(AND(A2<50,B2<70),"مردود کتبی و عملی",IF(AND(A2>=50,B2>=70),”قبول”,””))))
فایل نمونه نیز برایتان ایمیل گردید.
باسلام
جناب آقای بنی اسدی
از راهنمائی وجوابی که ارسال فرمودید نهایت تشکر وقدر دانی میگردد لذا مشکل بنده انتهای جدول مانده مرخصی به روز وساعت ودقیقه است لطفا بذل مساعدت فرموده نسبت به تکمیل انتهای جدول نمونه (تبدیل مانده مرخصی به روز وساعت ) باتشکر الله دادی
با سلام و خسته نباشید …
می خواستم بدونم دستوری برای این که تک تک داده های یک ستون را به داده های ستون دیگه تقسیم کنیم و پاسخ تک تک حاصل شوه وجود داره … ؟
مثلا داده های 1 تا 8 ستون H رو تقسیم بر داده های 1 تا 8 ستون G کنیم و جواب هر داده در ردیف های 1 تا 8 خانه j بشینه … ؟
با سپاس
سلام.
به نظرم سوال شما جزو واضحاته . شایدم منظور دیگه ای دارین و من اشتباه متوجه شدم. چون تقسیم یک سلول بر سلول دیگه و بسط دادن اون که ساده ترین کار در اکسله.
با سلام
من می خواهم دو عدد در دو خانه مختلف را از هم کم کنم و پاسخ در یم خانه دیگر اگر مثبت شد با رنگ مشکی و اگر منفی شد با پرانتز و رنگ قرمز نمایش داده شود.چگونه باید انجام دهم
با تشکر
سلام.
ابتدا فرمول را به صورت ساده وارد کنید سپس سلول حاوی فرمول را انتخاب کنید و روی آن کلیک راست کرده گزینه Format cell را بزنید سپس در تب Number گزینه Custom را بزنید و در قسمت type عبارت زیر را وارد کنید.
#,##0_-;[Red](#,##0)
و سپس ok را بزنید
با سلام
آیا می توان دستوری نوشت که مثلا اگر شرطی برقرار بود در سلول چیزی بنویسد و اگر برقرار نبود چیزی ننویسد و سلول خالی بماند؟
با تشکر
سلام.
اگر منظورت از خالی بودن اینه که کلا فرمول هم داخلش نباشه. نه. نمیشه . مگر با برنامه نویسی وی بی ای که اونم فکر نمیکنم اونی که میخوای بشه اما اگه منظورت خالی نشون دادن سلول حاوی فرمول هست بله به راحتی میشه این کارو کرد.
سلام جواب سوال 4 بهمن من را ندادي هنوز
– نه حاجي حتما نديده سوال را يا نرسيده
– به هر حال من منتظرم
– اون بنده خدام داره بدون مزد و مواجب زحمت ميكشه تو كه طلبش نداري كه حتما جوابت بده
– آره ميدونم ازش ممنونم
سلام.
ازین که درک میکنید ممنونم.
واقعا الان من در حال خدمت سربازی در شهر تهران روزانه چقدر هزینه کافی نت میدم تا به چندین سوال جواب بدم اما با توجه به زیاد بودن سوالات خیلی سوالها یا فراموش میشن یا نیاز به توضیح مفصل و زمان زیاد دارند که من این مقدار زمان ندارم.
سوال شما رو هم چک میکنم و اگه نیاز به توضیح مفصل نداشت جواب میدم
مخلصتيم
شما بايد براي سربازيت يه امريه بگيري در جهت تقويت اكسل ايران زمين
جناب آقای بنی اسدی
باسلام مجدد
لطف فرمودید .فایل اصلاحیه ارسال نمودید ولی متاسفانه فایل ارسال شده در رابطه با درخواست فرد دیگری میباشد سوال بنده .
درمورد مرخصی روز ، ساعت ودقیقه میباشد لطفا اصلاحیه تنظیمی مربوطه راارسال فرمائید قبلا از زحمات بی شائبه جنابعالی تشکر می نمایم برای احتیاط مجددا فایل مورد سوال ارسال میگردد
سلام.
همانطور که به یکی دیگه از سوال کنندگان گفتم . من جوابتون رو در کافی نت میدم و فعلا به سیستمی دسترسی ندارم برای کار شما هم بیش از همه وقت گذاشتم اما برای ادامه درخواستتون هم در اولین فرصت چشم ولی الان فرصتم خیلی کمه.
سلام
**** لطفا حتما کمکم کنید ****
من یک معلم کامپیو تر دارم که گفته یعنی گیر داده که باید بری ببینی که اخرین خونه اکسل (هم اعدد ها هم حروف اینگلیسی) چه جوری پیدا میشه و پیداش کنی
******منم همینجا از همه کسانی که میتونن کمکم کنن خواهش میکنم تا روز دوشنبه این هفته یا هفته بعد به من اطلاع بدن ******
سلام.
بسیار ساده هست.
کلید Ctrl را نگه داشته و جهت پایین را بزنید . به انتهای سطرهای اکسل خواهید رفت. و اگر این کار را با جهت چپ یا راست انجام دهید به انتهای ستون های اکسل خواهید رفت.
تعداد ستون ها 16384 تعداد سطر ها 1048576 می باشد. (در اکسل 2007)
من واقعا از شما ممنونم دوست عزیز .
شما کمک بسیار بزرگی به من کردید
با سلام
آیا می توان دستوری نوشت که مثلا اگر شرطی برقرار بود در سلول چیزی بنویسد و اگر برقرار نبود چیزی ننویسد و سلول خالی بماند(منظور خالی نشان دادن سلول است)؟
با تشکر
بله. از تابع if استفاده کنید و در قسمت سوم فرمول که مشخص کننده عملیاتی است که در صورت برقرار نبودن شرط اجرا میشود از دو عدد دابل کوتیشن کنار هم استفاده کنید . به این صورت “”
سلام آقای مهندس اول از اینکه این سایت را طراحی کردید متشکرم و مطمئن باشید که دعای خیر ما بدرقه راهتون هست.من نمیدونم چه بلایی سر صفحه اکسلم آوردم که وقتی توی سلول کلیک میکنم اعداد را تایپ نمی کند و لی حروف در سلول تایپ میشود.اصلا اعداد تایپ نمی شود و با کلیک کردن روی سلول اول سلول سیاه می شود و ردیف اعداد در خود شیت به صورت چهار پنج رقمی می شود.
متوجه نمیشم. بهتره یه عکس از صفحه اکسلتون با این مشکل برخورد کرده بگیرید و بفرستید تا راهنماییتون کنم.
برای عکس گرفتن هم میتونید کلید print screen صفحه کلید را بزنید و برنامه paint را باز کنید و Ctrl+V را بزنید و عکس را ذخیره کنید.
با سلام
آقای بنی اسد ممنون میشم جوابم رو بدید این دومین بار هستش که سوالم رو مطرح میکنم خوهشم میکنم اگر این مسئله حل نشدنی است هم به من خبر بدین تا خیالم راحت بشه و هر ساعت مجبور به چک کردن این سایت نباشم.
من دارم برنامه نویسی توی فایل Text انجام میدم که اطلاعاتش رو یابد از اکسل بیارم.
وقتی دیتایی رو از اکسل به text می بریم هر سلول بطور پیش فرض ۸ کاراکتر دارد ولی من می خواهم تعداد این کاراکترهار را تغییر دهم مثلا سلولهای یک ستون ۵ کاراکتر داشته باشه و ستون دیگر ۱۰ کاراکتور.
ممنون می شم راهنماییم کنید
سلام.
تعداد کاراکترهایی که از اکسل میگیرید دقیقا همان تعداد است که در سلول وارد شده و به ازای هر سلول خالی یک کاراکتر در نظر گرفته می شود.
اگر سوالتون رو درست متوجه نشدم دقیقتر بگید و فایلی که اطلاعات آن را به تکست می برید را ارسال کنید.
موفق باشید
با سلام . مرسی بابت سایت امیدوارم انگیزه ای بشه ک هر کی بتونه در نوع خودش کار راه اندازی کنه.
با سلام و خسته نباشيد. آقا سوال داشتم خدمتتون.
چطور ميشه واسه يه خونه شرط گذاشت كه اگه مثلا عدد 1 بود فرمول 1 و اگه عدد 2 بود فرمول 2 اعمال بشه.
منظور از فرمول 1 ميشه هر فولي كه ساختم باشه
منظور از فرمول 2 ميشه هر فولي كه ساختم باشه
ممنون از شما
بله. راه حل ساده و کاربردی که برای اینکار به نظرم میرسه اینه که به فرمولتون نام بدید و سپس از تابع if استفاده کنید.
مراحل زیر را دنبال کنید.
Formula — Define name
در قسمت name نام فرمول یک رو بنویسید و در قسمت refer to فرمول یک رو بنویسید و همین کار رو برای فرمول دو هم انجام بدید.
سپس تابع if را به راحتی میتوانید تعریف کنید. که اگر مثلا یک بود نام فرمول یک و اگه دو بود نام فرمول دو رو بزنه.
البته توضیح بالا رو با فرض این که شما تابع if رو بلدین دادم. اگر نیاز به توضیح بیشتر دارید بفرمایید.
سلام .همونجور که گفته بودید فایل رو ضمیمه کردم و داخل فایل سوالم رو شرح دادم ممنون میشم اگه جوابم رو بدید .با تشکر
سوال جالبی بود .به نظر من راه حل مستقیمی برای این کار وجود ندارد میتونید ابتدا بسط دادن رو به حالت معمول انجام دهید سپس یکی درمیان سلولها را انتخاب کنید و گزینه Delete را زده و تیک Shift cells Right را علامت زده و ok را بزنید.
با سلام و ممنون از شما بابت جواب هایتان
دو سوال دارم
1- یک جدول در یک sheet دارم که می خواهم آن را در 24 تا sheet دیگر هم کپی کنم ولی اندازه خانه های آن به هم میریزد. راه حل شما چیست؟
2- چگونه می توان رقم های عدد فازسی را مانند برنامه های حسابداری جدا کرد و اکسل جمع آن ها را حساب کند(منظور از جدا کردن رقم ها مثلا به اینصورت است 123’455’7 و یا 1.223.765)؟
سلام.
1- با نگه داشتن کلید Ctrl و کشیدن آن با موس خود شیت را کپی کن.
2- خیلی ساده علامت کاما در تب home رو بزنن سپس با استفاده از کلید سمت راستش که سه تا صفر و جهت به سمت صفر هست دو صفر بعد از ممیز رو با دوبار زدنش حذف کن
سوال دیگری که داشتم چگونه می توان تابع if و or را باهم استفاده کرد؟
مثلا در سلول B1 اگر سلول A1 مثبت یا سلول A2 منفی باشد عدد 1 و در غیر اینصورت عدد صفر درج شود.
با تشکر
سلام.
بله میشه .
=IF(OR(A1>0;A2<0);1;0)
با سلام
من می خواهم عدد داخل سلول که با فرمول یا بدون فرمول بدست می آید داخل پرانتز و با رنگ قرمز نمایش داده شود.
با تشکر
سلول مورد نظر را انتخاب کنید و کلیک راست کرده و گزینه format cell را زده و در تب number گزینه custom و در قسمت type عبارت زیر را وارد کنید.
[Red](#,##0)
سلام منظورتون رو از بسط دادن نفهمیدم و سلول هایی که فرمودید حذفشون کنم بهشون احتیاج دارم .نمی تونم حذفشون کنم .
بسط دادن یعنی همون پر کردن به این صورت که سلول را انتخاب کرده و موس را روی مربع پر رنگ گوشه سمت چپ یا راست قرار داده و به سمتی که میخواهید می کشید.
یعنی چی بهشون احتیاج دارم سلولهایی که گفتم اضافست . تنها راه حلی که برای سوال شما به ذهنم میرسه همینه.
با سلام
تعداد کارکتورهای هر سلول مضربی از 8 می باشد می توانید امتحان نماید
تعدادی عدد را در اکسل بنویسید و وارد text pad ( نرم افزار text که محل کرسر را در پایین نمان میدهد یعنی ستون چندم سطر چندم.
با تشکر لطفا ممنون میشم بررسی نمایید و پاسخ دهید.
اگه منظورتون notepad هست چک کردم به این مورد که میگید بر نخوردم. اگه از صفحه ای که میگید عکس بگیرید شاید بتونم بهتر راهنمایی کنم.
سلام
در ادامه سوال قبلی، بعد از زدن علامت کاما در تب home و کلید سمت راستش که سه تا صفر و جهت به سمت صفر هست دو صفر بعد از ممیز رو با دوبار زدنش حذف میکنه، عدد در سمت راست سلول قرار می گیرد درحالیکه من میخواهم در وسط سلول قرار گیرد
سلام.
برای این کار بجای طی کردن مراحل پیش گفته شده مراحل زیر را دنبال کنید.
انتخاب سلول ها
کلیک راست
گزینه Format cell
تب Number
گزینه Custom
در سمت راست گزینه #,##0 را انتخاب کنید
سپس پنجره ها را تأیید کنید
سلام خسته نباشید چنانچه برای شما مقدور هست بفرمایید که چطور میتوان یک سلول را در یک فایل اکسل دیگر فرا خواند دقت فرمایید منظور بنده فراخوانی از یه شیت در یه شیت دیگر نیست مثلا سلول B2 از فایل c:\test\test93.xlsx در sheet1 را در فایل اکسل باز شده در درایو D:\t1 باشد
بسیار بسیار ممنونم
بسیار ممنونم متوجه جواب سوال خودم شدم
دقیقا مانند همون وقتیه که از ی شیت دیگه میخواین فراخوانی کنین
سلام
ميخام فرمولي بنويسم كه اگر سلولي كمتر از 5000 باشد عدد 10 اگر بين 5000 تا 50000 باشد عدد 20 و اگر بالاتر از 50000 باشد عدد 30 نمايش داده شود.
((if(a1>50000;30;if(a1<5000;10;20
سلام
من یک فرمول بسیار طولانی در یک سلول زدم که اکسل ارور داد که فرمول طولانی است.باید چکار کنم؟
سلام فکر نمیکنم به خاطر طولانی بودن ارور بده . من تاحالا به همچین مشکلی برنخوردم. احتمالا خود فرمول ی مشکلی داره
سلام
ممنون از اینکه سوال قبلیم را جواب دادین خیلی متشکرم.2تا سوال دیگه دارم1-وقتی توی صفحه ورد میخوایم پرینت بگیریم گاهی اوقات در ادامه صفحه اصلی ی صفحه خالی دیگه هم هست که موقعه پرینت گرفتن صفحه خالی در ادامه هست که یک مسیرش اینه که موقع پرینت کارنت پیج را بزنیم تا صفحه مد نظر چاپ شودو لی اون مسیری که میریم تا صفحه خالی کات بشه چیه؟2-این سوال اکسلی نیست ولی اگه جواب بدین ممنون میشم.من توی شرکت فیش واریزی که برام ایمیل میشه موقع پرینت گرفتن خیلی کوچک نمایش داده میشه و بزرگنمایی را که میزنم توی خود صفحه ایمیل بزرگ میشه ولی موقع پرینت بازم کوچک چاپ میشه .برای اینکه به اندازه نرمال چاپ بشه چه کنم؟.ممنون از اینکه راهنماییم کنید.موفق باشید.
سلام.
1- یا باید حاشیه های بالا و پایین صفحه رو از روی خط کش کم کنید یا اینکه در صفحه خالی کلیک کرده و کلید Delete را بزنید تا وقتی که صفحه حذف شود و یا هردو اینکار را انجام دهید.
2- نمیدونم به چه شکل براتون ایمیل میشه . اگه امکانش باشه که یه نمونش رو برام ایمیل کنید شاید بتونم راهنماییتون کنم.
سلام
ببخشید این فایل بر اساس تعداد درسی است که هر دانشجو امتحان داده است و معدل را بدون در نظر گرفتن واحد ها حساب کرده است
لطفا با در نظر گرفتن واحد ها آنها را حساب کنید
سلام.
فایل خیلی بهم ریخته هست. اگه بتونید رو خود فایل توضیح بدید که هر چیزی چیه و چی میخواین شاید متوجه بشم.
سلام
اگر برایتان امکان دارد فایل ضمیمه را نگاه کنید.در سلول L19 شرط نامساوی بودن سلول های L17 و E17 و در سلول B8 ارور VALUE می دهد.در کنار بعضی سلول ها علامت سبز قرار دارد،علت آن چیست؟اگر راهنمایی کنید ممنون می شوم
فایل ضمیمه
توضیح دیگر درباره این فایل اینکه در ستون L گاهی عدد توسط خودم وارد و فرمول حذف می شود.
سلام. راستش اولا سوالت ی کم برام گنگ بود دوما حوصله و فرصت کافی نداشتم چک کنم. فرمول ها رو پیچونده بودی. میتونستی با نامگذاری فرمول ها خیلی ساده تر کارتو انجام بدی.
سر فرصت چک میکنم.
سلام . خسته نباشید
در یک فاکتور که دارای داده های ( خودکار- مداد -پاکن) با مقادیر( 10-20-5 ) می باشد مسلما مینیمم عدد 5 خواهد بود . با استفاده از تابع min ، سوال اینجاست که چطور می شود فرمولی نوشت که در کنار سلول پاسخ ، (عدد 5) ، عبارت (پاکن ) نیز آورده شود ؟؟
سلام.
از فرمول زیر استفاده کنید.
=INDEX(A2:C4,MATCH(C8,C2:C4,0),2)
فایل مربوطه نیز حاوی جواب برایتان ارسال گردید.
با سلام
از شما استاد گرامی تقاضا دارم به دئ سوال بنده در ارتباط با اکسل که در فایل پیوست ذکر شده است پاسخ دهید. با تشکر
سلام.
سوال اول گزینه ب یعنی استفاده از قالب جدول.
سوال دوم : ابتدا دو خانه مربوط به محصول A را انتخاب کنید و تب Data گزینه Data validation از لیست کشویی گزینه Whole number و در لیست کشویی Data گزینه between سپس در قسمت minimum عدد 5 و در قسمت maximum عدد 30 را وارد کرده و در تب Error alert و قسمت Error massage عبارت : عدد وارد شده بايد بين 1 الي 30 باشد را بنویسید.
سلام
من به دنبال راهی هستم که بتوان در اکسل به طور مثال لیست تمامی شهرهایی را که کود پلیت خریداری می کنند را با نوشتن نام کود پلیت در یک سلول بدست اورم.از تابع vlook up نمی توان استفاده کرد زیرا این تابع به دنبال یک کلمه شاخص که مخصوص به یک ردیف یا ستون است می گردد وفقط نام یک شهر را می دهد.به طور مثال اگر من در جدول مرجع 5 شهر را داشته باشم که کود پلیت خریداری می کنند با نوشتن کود پلیت در جدول دوم فقط نام و اطلاعات مربوط به یک شهر را نشان میدهد.من فکر می کنم برنامه اکسس باید یه همچین امکانی را داشته باشد و در اکسل نمی شود!!11
لطفا سریع پاسخ دهید جواب این سوال برایم ضروری است
سلام.
امکانش هست.
دو راه دارید .
1- استفاده از فیلتر که به راحتی میتوانید با فیلتر کردن ستون نام کود لیست تمام شهرهایی که کود پلیت دارند را ببینید.
2- استفاده از جدول محوری یا Pivot table به این صورت که از گزینه Insert– pivot table این جدول را ایجاد کرده و سپس با زدن تیک ستون های مورد نیاز و بردن نام ستون نوع کود به قسمت فیلتر به راحتی گزارش خود را ببینید.
البته پیشنهاد من استفاده از راه حل دومه که بسیار میتونه مفید باشه و در عین حال خیلیییی سادست. اما بازهم نیاز به آموزش داره. در آینده مطلب مفیدی در این خصوص نیز در سایت قرار خواهم داد.
سلام
با تشکر از پاسخگویی سریعتان
مشکل من این است که من می خواهم جدولی ترسیم کنم که شامل ستون های نام خانوادگی و ادر س و تلفن و جنس و شهر وخریدار و فروشنده باشد.که ستون مربوط به جنس ممکن است یک فروشنده .فروشنده یک نوع کود باشد یا چند نوع کود باشد حال من 2 سوال در این مورد دارم:
1)ستون مربوط به جنس را چگونه می توانم طراحی کنم که هنگامی که خواستم نوع جنس مربوط به ان فروشنده را انتخاب کنم امکان انتخاب چند جنس برای یک فروشنده باشد .به طور مثال اقای رحمتی فروشنده کود پلیت و سولفات واهن است ودر حالی که فروشنده بعدی اقای یوسفی فقط فروشنده اهک است یا مثلا اهک و پلیت.از دیتا ولیدیشن استفاده کردم اما با استفاده از ان می شد فقط یک نوع محصول را برای هر فروشنده در نظر گرفت بنابراین جوابگوی نیاز من نبود.
2)می خواهم به طور مثال در میان فروشنده ها که هرکدام ممکن است فروشنده یک نوع محصول یا چند محصول باشند لیست فروشنده محصول خاصی را بدست آورم.برای مثال فردی هم فروشنه اهک است هم پلیت وهم اهن و فرد دیگر پلیت وفرد دیگر پلیت و اهن زمانی که از فیلتر استفاده می کنم اگر بخواهم دنبال فروشنده اهن بگردم وتیک انرا بزنم فقط فروشندگانی را نمایش میدهد که تنها محصول فروشی انها اهن است نه کسانی دیگر که علاوه بر اهن کودهای دیگر را می فروشد در واقع این مشکلم به شکلی به سوال اولم برمی گردد که نحوه وارد کردن اطلاعات ستون جنس به چه صورت باید باشد تا بتوانم از فیلتر استفاده کنم؟
بازهم تشکر بسیار فراوان از پاسخگویی سریعتان
سلام من هنوز منتظر پاسخ سوالاتم هستم
سلام.
به نظر من باید برای هر فروشنده ای که دارای چند نوع محصول است یک ردیف مجزا ایجاد کنید. تا بتوانید هنگام فیلتر کردن به راحتی همه فروشنده های آن محصول را داشته باشید.
اگر باز هم توضیح شفاهی بدهید شاید بتونم نظر بهتری بدم.
فکر می کنم به جای استفاده از تابع Vlookup بهتر است از فیلتر کردن به نتیجه دلخواه خود برسید.
از حسن توجه حضرتعالی بی نهایت سپاسگزارم .
با سلام
ضمن تشکر از همکاری جنابعالی و سایت خوبتون
بنده یک خواهش داشتم اینکه تمرین ارسالی (در فایل پیوست)را چگونه در اکسل باید انجام داد؟
بسیار متشکرم
سلام
میخاستم بدونم آیا راهی هست بتوان اطلاعات داخل سلولهای یک فایل اکسل را نظیر به نظیر و بصورت اتوماتیک به فیلدهای فرم ثبتنام یک سایت کپی کرد؟
منظورم اصلا auto complete نیست
مثلا چند نفر مختلف را میخایم در یک سایت ثبت نام کنیم که اطلاعاتشاتن در یک فایل اکسل موجوده
کپی پیست دستی خیلی زمان بره
خوشالم کن بگو که میشه…
سلام.
نه متأسفانه. شاید هم وجود داشته باشه و من اطلاعی نداشته باشم. ولی سوال جالبی بود. تحقیق میکنم در موردش و اگه پاسخش رو پیدا کردم بهتون میگم.
ممنون
سلام یه جدول درست کردم و ورود و خروج پرسنل رو در اون ثبت می کنم یه تعداد از پرسنل شیفتی هستن من می خوام فرمولی بنویسم کهتعداد شیفتی که این پرسنل در ماه می آیند سر کار رو حساب کنه مثلا احمد ذر یک ماه 10بار شیفت شب اومده.آیا امکان پذیر هست؟
در ضمن ساعت کاری شیفت یک از 07تا19 و شیفت دو 19تا07
ا سلام
ضمن تشکر از همکاری جنابعالی و سایت خوبتون
بنده یک خواهش داشتم اینکه تمرین ارسالی (در فایل پیوست)را چگونه در اکسل باید انجام داد؟
ممنون میشم چون برای آزمونم میخوام
بسیار متشکرم
به نظرم باید از روش سیمپلکس استفاده کنید. اما متأسفانه من از درس پژوهش عملیاتی چیز زیادی یادم نمیاد. اگه فرمول هاش رو خودتون انجام بدید من طریقه حلش رو در اکسل بهتون میگم.
سلام ممنون میشم کمک کنید
میخوام یک عدد ثابت را به اعداد یک ستون اضافه کنم طوری که اختلاف بین اعداد اندازه همین عدد ثابته باشه . چه کنم؟
مثلا: می خوام عدد 2 را دونه دونه به اعداد ستونم اضافه کنم. اگر تکی انجام بدهم اعدادم اینطوری میشه 1000 ، 1002، 1004، 1006
ممنون میشم راهنمایی کنید
در یک سلول عدد 2 رو وارد کن بعد اون سلول رو کپی کن و سپس محدوده ای که میخوای بهش عدد 2 اضافه بشه رو انتخاب کن و کلید Ctrl+Alt+V رو بزن و در پنجره باز شده گزینه Add رو علامت بزن و تأیید کن.
سلام من میخوام اعداد دوستون رو در هر سطر بر هم تقسیم کنم و مثلا برای سطر دوم این فرمول را تایپ میکنم ولی هرکاری میکنم خطا میده و علامت VALUE# در سلول موردنظر ظاهر میشه
خواهش میکنم راهنماییم کنید
سلام.
فایل رو بفرستید تا چک کنم.اینجوری متوجه نمیشم منظورتونو.
با سلام و ممنون از راهنماهی های خوبتون
می خواستم بپرسم من یک فیلد از رکوردها دارم همانند زیر:
NOV 25 FGJKKJLKLKKKLLLLLBBHGGJKJJJJDELETEDKJNKJJLLKویا DEC 10 JKHJHFLKJFKJJIJKJJFOOFLKFJKJDROWMNMM
که در مورد رکورد اظهار نظر می کند مشکل من این است می خواهم با استفاده از QUERYرکوردهایی که مثلا مربوط به NOV 25و خاصیت DELETED هسستند رو جدا کنم و لیست کنم یا رکوردهایی که DEC 10 هستند و دارای خاصیت DROWهستند را جدا کنم . بطورکی من می خوام در QUERYدستوری برای یک فیلد رشته ای برای دو شرط متفاوت برای همان فیلد ایجاد کنم لطفا راهنمایی نمایید
با تشکر
سلام.
من که اصلا نفهمیدم چی میخوای؟
اگه از دوستان کسی فهمید منظورت چیه جوابتو میده حتما.
با سلام واحترام خدمت جناب آقاي مهندس
لطفاساده ترين فرمول جمع كردن سلول هاي مختلف از شيتهاي مختلف رادريك شيت برايم بنويسيد -ممنون
سلام.
بیان واضحاته . علامت مساوی را بزنید و هر سلول که در هر شیت هست را انتخاب و کلید + را بزنید و به شیت بعد رفته همین کار را ادامه دهید. البته اگر سلولها در یک جای مشخص باشد قضیه فرق دارد. مثلا اگر همه سلولهای A1 تمام شیت ها را بخواهید جمع کنید مسئله متفاوت خواهد بود.
سلام و تشکراز راهنماییتون و از صمیم قلب براتون دعا میکنم که موفق تر باشید
در برنامه کاری شرکت فایل اکسل مربوط به وصولی های شرکت برام ایمیل میشه من باید بعد از مشخص کردن نام وصولی ها آن را برای مدیر ایمیل کنم اما فایل اکسل را وقتی باز می کنم نمیشود تغییری داد یعنی اصلا قابل ویرایش نیست آن فایل را چگونه باز کنم تا قابل ویرایش باشد؟
سلام.
فایل رو باید ببینم که قفل گذاری شده یا فقط نیاز به تنظیمات دارد.
سلام آقای بنی اسدی
سوالی خدمت تون داشتم من توی چندتا ستون اطلاعاتی مانند سن،جنسیت،سواد،درامد و.. حدود 120 نفر را وارد کردم میخاستم هربار براساس اطلاعات یک ستون یه مرتب سازی (Sort) انجام بدم ولی اطلاعات ستون های دیگه مرتب سازی نمیشه و فقط اطلاعات ستونی که انتخاب کردم انجام میشه میخاستم ببینم راه حلی وجود که با مرتب سازی یک ستون داده های ستون های دیگه مرتب بشه. باسپاس
راحت ترین روش برای استفاده از فیلتر تبدیل محدوده به Table هست. برای این کار ابتدا محدوده داده ها به همراه عناوین آن را انتخاب کرده و کلیدهای Ctrl+t را بزنید و تیک مربوطه را بگذارید و okرا بزنید. سپس خواهید دید تمامی عناوین فیلتر داشته و به راحتی میتوانید کاری را که میخواهید انجام دهید.