پاسخگویی به سوالات اکسلی
آیا شما هم نگران سوالات اکسلی هستید که در مصاحبه از شما پرسیده می شود ؟! و یا به هنگام کار با اکسل به مشکل مواجه می شوید و سوالات زیادی برای شما ایجاد می شود ؟
در این صفحه قصد داریم به سوالات اکسلی پرتکرار شما عزیزان که در مصاحبه های کاری از شما پرسیده می شود و یا حتی به هنگام استفاده از اکسل به مشکل بر میخورید بپردازیم
که با دانستن نکات و ترفند های اکسلی شخص مصاحبه کننده را حیرت زده کرده و در دو سطح مقدماتی و پیشرفته به سوالات آن شخص پاسخ دهید و مشکلات و سوالات خود را به راحتی حل نمایید .
اولین سوال اکسلی
ساده ترین و البته مهمترین سوال اکسلی که ممکن است از شما پرسیده شود مربوط به عملیات جمع در اکسل می باشد.
عملیات جمع عملیاتی به ظاهر ساده و اما پرچالش می باشد !!
به مثال زیر دقت کنید !
اگر شخص مصاحبه کننده از شما بپرسد عملیات جمع را در محدوده مشخص شده انجام دهید ؟ جواب شما چیست ؟
قطعا اولین چیزی که به ذهن شما می رسد این است که ابتدا مساوی را نوشته و سپس تک تک داده ها را انتخا می کنید بصورت زیر و تا پایین آن را درگ می کنید .
و یا شاید بعضی از دوستان از تابع sum استفاده کنند ، بدین صورت که با تایپ تابع sum و یا استفاده از کلید های میانبر alt و مساوی را زده و تا پایین آن را درگ کنند . بصورت شکل زیر
اما جواب ها با هم متفاوت هستند چراااا !!! بنظر شما کدوم جواب درست است ؟؟
د رپاسخ به سوال اول باید بگویم ،اگر با دقت به محتوای جدول نگاه کنید متوجه خواهید شد که بعضی از داده ها حالت تکس داشته و همین مورد باعث متفاوت شدن جواب ها شده است !!
و اما سوال دوم !!
کسی که بصورت دستی داده ها را با هم جمع زده است جواب آن ها درست است !!
بله !! عملیات جمع با علامت + بصورت دستی باعث می شود که اکسل متوجه شد که یک عملیات ریاضی قرار است بر داده ها انجام شود پس دادهای با فرمت تکس را عدد فرض خواهد کرد.
چالش اکسلی
اگر دادهای شما فراتر از این داده ها باشد چه می کنید ؟ اگر بخواهید بصورت دستی با عملیات جمع این کار را انجام دهید خیلی زمان بر بوده و حرفه ایی نیز نمی باشد ؟؟!!
برای این کار راه حلی وجود دارد ! فقط کافی است در این شرایط که فرمت اعداد متفاوت است از تابع sumproduct در اکسل استفاده نمایید و البته باید این نکته را نیز در فرمول لحاظ فرمایید و قبل از انتخاب محدوده از دوتا منفی – – استفاده نماید .
SUMPRODUCT(–B3:D3)=
دومین سوال اکسلی
جدولی حاوی متن ، عدد و یا حتی سلول خالی وجود دارد و از شما خواسته می شود جمع آن محدوده را محاسبه فرمایید . برای این سوال شما چه راه حلی دارید؟
برای حل این مسئله تنها کافی است در داخل تابع sumproduct که در مثال اول توضیح دادیم از یک تابع iferror نیز استفاده نمایید.
اکثر افراد چون با تابع سام پروداکت با ارور مواجه می شوند تابع ایف ارور را ابتدا فرمول قرار می دهند اما ان عملیات اشتباه بوده و باید بصورت زیر فرمول را نوشته و استفاده نمایید
SUMPRODUCT(IFERROR(–B3:E3,””))
سومین سوال اکسلی
اگر در مصاحبه کاری به شما یک جدول را نشان دهند که حاوی عدد، متن، سلول خالی و ستون پنهان شده باشد و از شما بخواهند جمع آن محدوده را محاسبه فرمایید شما چه می کنید ؟؟
برای پاسخ به این سوال چالشی اکسل کافی است در ابتدا محدوده هاید شده را آن هاید کرده و سپس فرمول cell را بالای سطر اول بصورت زیر نوشته و قسمت INFO TYPE را حالت WIDTH قرار دهید .
CELL(“width”,B2)=
اگر نسخه ویندوز شما جدید باشد ممکن است با ارور spill مواجه شوید که برای حل آن کافی است قبل فرمول از گزینه @ استفاده می کنیم و تا انتها درگ می کینم .
CELL(“width”,B2)@=
بعد از مرحله بالا کافی است داخل فرمول سام پروداکت که در سوال دوم اکسلی توضیح داده شد از یک شرط استفاده نماییم .و به اکسل بگوییم مواردی که عرض آن صفر بود در عملیات جمع من اثر نده !
بدین صورت که بعد فرمول سام پروداکت که درمثال قبل توضیح دادیم علامت * ضربدر را نوشته و سپس می نویسیم که محدوده سل بصورت مطلق اگر بزرگتر از صفر هستند true و اگر نبود false بشه به همین راحتی .
SUMPRODUCT(IFERROR(–B3:F3,0)*($B$1:$F$1>0))
در این حالت اگر ستون، هاید شود اعداد داخل آن محدوده صفر طلقی شده و در نظر گرفته نمی شود و اگر همان ستون را آن هاید کنیم اعداد آن محدوده در فرمول محاسبه می شود
برای مشاهده آموزش ویدئویی سوالات اکسلی بالا بر روی لینک زیر کلیک کرده و آن را در پیج اینستاگرام مطالب کمیاب در اکسل و حسابداری مشاهده فرمایید .
چهارمین سوال اکسلی
تا حالا براتون پیش اومده برای تمرین در اکسل بخواین یک محدوده حاوی متن یا عدد داشته باشید؟
خوب اگه مثلا میخواهید 4 ستون و 4 سطر حاوی عدد 100 داشته باشید چی کار می کنید؟
ما یک راه حل ساده به شما نشان میدهیم.
فقط کافی است محدوده مورد نظر رو انتخاب کنید و عدد 100 رو وارد کنید و در انتها کلیدهای ترکیبی Ctrl + Enter را بفشارید.
به همین سادگی.
اگر شما هم روش سریع تر و آسان تری برای این کار می دانید در قسمت نظرات با دیگران به اشتراک بگذارید.
پنجمین سوال اکسلی
وقتی میخواهید چند ستون خالی در بین یک محدوده ایجاد کنید به چه صورت عمل کنید؟
چطور اینکار را انجام دهید.
1- کلید Ctrl را نگه دارید.
2- ستون ها را یکی یکی انتخاب نمایید.
3- کلیک راست کرده و گزینه Insert را انتخاب نمایید.
همچنین این کار را میتوانید برا سطر ها نیز انجام دهید!
مدیریت سایت مطالب کمیاب آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما در زمینه اکسل می باشد.
می توانید سوالات خود را از قسمت نظرات برای ما ارسال نمایید .
امیدواریم سهم کوچکی در آموزش نرم افزار بسیار کاربردی اکسل داشته باشیم .
به یاد داشته باشید که در اکسل همیشه راه های میانبر و کاربردی بهتری نیز وجود دارد و ممکن است برای یک عمل چندین راه وجود داشته باشد.
با توجه به اینکه یکی از اهداف پاسخگویی به سوالات استفاده سایرین می باشد ترجیحا سوالات خود در در قسمت نظرات پایین همین صفحه مطرح کنید .
ضمنا توجه داشته باشید با توجه به حجم انبوهی از سوالات ترجیحا به اشکالاتی که نیاز به توضیح مفصل ندارد پاسخ داده خواهد شد و سوالاتی که نیاز به توضیح و آموزش دارد را میتوانید ضمن توضیح کامل فایل مرتبط را به آدرس n.baniasadi67@gmail.com ارسال نمایید .
جهت استفاده از مطالب آموزشی دیگر ما در خصوص اکسل و ورد همچنین میتوانید وارد کانال ما در تلگرام شوید.
همچنین آموزش های متنوع ما رو در یوتیوب و اینستاگرام می توانید دنبال کنید.
درباره محمود بنی اسدی (مدیر سایت)
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری، ده سال سابقه تدریس اکسل در سطوح مختلف از قبیل فرمول نویسی، ابزارهای هوش تجاری، ترفندها و ... ، نویسنده شش مقاله در سطح ملی و ISI
نوشتههای بیشتر از محمود بنی اسدی (مدیر سایت)1246 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با سلام
چهار ستون داده برای رسم دو نمودار وجود دارد به این ترتیب که در ستون اول مقادیر مربوط به محور x برای نمودار اول قرار دارند، بنحوی که داده ها بدون نظم خاصی مثلا از 0 تا 1 پراکنده شده اند و ستون دوم شامل مقادیر y برای نمودار اول است. ستون سوم نیز شامل مقادیر محور x برای نمودار دوم است در همان بازه ی 0 تا 1 اما با تعداد داده های متفاوت و بدون نظم. ستون چهارم هم مقادیر y مربوط به ستون 3 است. بعد از رسم این دو نمودار در یک چارت حالا می خوام دو نمودار رو با هم جمع کنم به نحوی که بازه محور x همون 0 تا 1 باشه و فقط مقادیر y با هم جمع بشن. میخواستم بدونم چطور باید این کار رو انجام بدم؟
با تشکر
سلام درصد افزایشی وکاهشی چگونه هست درصد افزوده
متشکرم
سلام. منظورتونو متوجه نشدم در صورت امکان ضمن ارسال فایل نمونه سوالتان را واضحتر مطرح کنید.
سلام
آقای بنی اسدی برای تهیه دسکت بانک ملی باید چه کار کنم یا چه نرم افزار ی را باید استفاده کنم
سلام.دیسکت بانک ملی؟ برای چه کاری؟ متوجه نشدم .
سلام برای ارسال حقوق کارکنان به بانک
میتونید خیلی راحت تو اکسل جدولش رو طراحی کنید .
با سلام واحترام درمورد جدول کارکرد سوالی داشتم امکانش هست که یک ستون دیگر اضافه کرد که عنوان دوشیفت مثلا یک هفته درمیان به صورت صبح وعصر باشد وکارکرد صبح کار 7تا15:45 وعصرها 15:45تا23
باتشکر
سلام.
امکانش که هست اما نیاز به مهارت در اکسل و فرمول نویسی دارد. جهت خصوصی سازی به صورتی که میخواهید میتوانید از طریق ایمیل baniasadi67@gmail.com ضمن پرداخت هزینه آن با ما ارتباط برقرار کنید.
با سلام من یه سری داده دارم که تعداد X,Y برابر نداره زمانیکه اینها رو میخوام روی یک نمودار بذارم اون نموداری که داده هاش کمتره و براُش X,Y کمتری دارم ولی X,Y ابتدا و انتهاش رو دارم تو اونجایی که داده نداره نمدار قطع میشه چطور میشه اول واخر نمودار بهم وصل بشه و قطعی نداشته باشه ممنون
سلام. فایلتون رو بفرستید ببینم.
سلام . خسته نباشد . من برای وارد کردن عدد در اکسل به مشکل برخورد کردم. هر عدد عادی را که وارد میکنم به صورت اعشار وارد می شود. یا به طور مثال عدد 4000 به صورت 40 نوشته می شود اگه میشه من رو راهنمایی کنید . ممنون
سلام.
مراحل زیر را دنبال کنید.
file–option–advanced
در پنجره ظاهر شده از مجموعه Editing options تیک گزینه Automaticaly insert a decimal point را بردارید و ok را بزنید.
موفق باشید.
باسلام وخسته نباشید از دوستان خانم احسانی هستم که شما را به من معرفی کردند فایلی دارم شامل چند ستون وضعیت تاهل ؛میزان تحصیلات ،تاریخ استخدام ؛واحد شغلی ،حقوق ومزایا و … که در حدود 46 ردیف تهیه شده است و می خوام از این فایل گزارشی شامل میانگین سنی پرسنل ،میانگین وضعیت تاهل ؛ میانگین سطح تحصیلات ، میانگین حقوق و مزایا و … را تهیه کنم .لطفا راهنمایی بفرمایید به چه صورت باید اقدام کنم .ممنون
سلام.
شماره تماس به ایمیلتان ارسال شد. تماس بگیرید تا راهنمایی لازم انجام بشه.
سلام ، ممنون از پاسختون ، اما نشد … فايل رو براتون فرستادم . ميخوام تعداد عدد يك رو در ستون d بشمرم… لطفا فرمولش رو بفرمائيد . تا در موارد مشابه بتونم ازش استفاده كنم. با تشكر
سلام فرمول رو به شکل زیر بنویسید:
=COUNTIF(D5:D51;”*1*”)
با سلام خدمت شما و دیگر گردانندگان این سایت پرمحتوا
بسیار تشکر
چون مطالب خیلی کاربردی دارید
سلام ، خيلي خوشحال شدم اين صفحه برام باز شد . راستش چند وقته يه سوال تو اكسل دارم نتونستم حلش كنم . من مي خوام تعداد سلول هايي كه بخشي از يك عبارت توشه رو بشمرم . دستور countif بايد عبارت كامل رو بزنم اما من بخشي از يه عبارت و مي خوام . مثلا من چند سلول دارم كه اعداد مختلف توشونه ، چند تا ديگه دارم كه مثل عبارت 1-4 توشه ، حالا ميخوام تعداد كل سلول هايي كه عدد 1 دارن رو بشمرم ، هم عدد 1 تنها هم عدد 1 رو تو سلولهايي كه 1-4 دارن . لطفا راهنماييم كنين .
سلام اگه قالب سلولهاتون text هست میتونید از فرمول زیر استفاده کنید.
=countif(a1:a10;”1″)
اگه نشد یا منظورتون چیز دیگه ای بود . فایل رو برام بفرستید و تو فایل سوالتون رو مطرح کنید
ممنون از پاسخي كه ارسال كرديد . ولي نشد . فايل رو از قسمت بالا وارد كردم ولي نميدونم چجوري uoload كنم . ايميلي هم ازتون نديدم تا بفرستم . اگه فايل رو ديدين تعداد 1 ها در ستون d ميخوام بشمرم.
همون که فایل رو انتخاب کردید به دستم رسیده نیاز به ارسال مجدد نبود.
ایمیل منم baniasadi67@gmail.com
موفق باشید.
عذر مي خوام اما بي صبرانه منتظر راه حلتون هستم… خيلي كلافه ام كرده.
سلام.
راه حل رو گفتم.
با سلام و خسته نباشید , ببخشید من این سوال یکبار دیگه مطرح کردم اما به جوابم نرسیدم . در اکسل هرعددی را که وارد می کنم ممیز دار می نویسه . هرچه از گزینه نامبر قسمت Gneral هم انتخاب میکنم که تمام فرمتها حذف شود نمیشه به طور مثال عدد4790 را که وارد میکنم 47.9 نوشته می شود. نمیدونم برنامه اکسلم بهم ریخته یا من گزینه ای را فعال کردم که به این مشکل برخورد کردم شرمنده میشه یکبار دیگه من راهنمایی کنیین
سلام.
پاسخ به ایمیلتان ارسال شد.
سلام
زمانی که چند کاربربا شیت روی سلولهای مختلف کارمی کنند،چگونه بر روی هل سلول می توان رمزهای جداگانه ای قرارداد.
تشکر
سلام.
امکان این که روی هر سلول رمز جداگانه قرار دهیم وجود ندارد.
سلام -اتوماتیک کردن اکسل چه طوری؟
جواب به ایمیلم میفرستید؟
سلام.
یعنی چی؟
نکنه منظورت ماکرو نویسیه؟
واضح تر بپرسید در خدمتم.
با سلام
من یک سوال خیلی ساده دارم
میخوام وقتی توی یک سلول حرف M رو وارد کردم در سلول دیگری عدد ۸ بشه و در پایان سلولها باهم جمع بشن
خیلی تلاش کردم اینکار رو ساده در بیارم ولی صفحه گسترده ای در میاد
من برای محاسبه شیفتهای همکارام به ترتیب صبحکاری M معادل ۷ ساعت E عصرکاری ۶ ساعت و N شبکاری ۱۲ ساعت باید سلولها رو طوری طراحی میکردم که فقط با وارد کردن حروف N , E , M اعداد در انتهای ستون محاسبه بشن
آیا راه ساده ای برای اینکار هست
سلام.
از تابع زیر کمک بگیرید.
=IF(A1=”m”;7;IF(A1=”e”;6;IF(A1=”n”;12;0)))
با سلام و عرض شرمندگی
فرمولی که دادید اخطار میده
از تابع زیر کمک بگیرید.
=IF(A1=”m”;7;IF(A1=”e”;6;IF(A1=”n”;12;0)))
میخوام وقتی توی یک سلول حرف M رو وارد کردم در سلول دیگری عدد ۸ بشه و در پایان سلولها باهم جمع بشن
من برای محاسبه شیفتهای همکارام به ترتیب صبحکاری M معادل ۷ ساعت E عصرکاری ۶ ساعت و N شبکاری ۱۲ ساعت باید سلولها رو طوری طراحی میکردم که فقط با وارد کردن حروف N , E , M اعداد در انتهای ستون محاسبه بشن
در توابع پیش فرض مثل sum average آیا تابعی برای اینکار هست؟
سلام.
دوست عزیز فرمولی که نوشتم تست شده هست و فایلش رو هم براتون فرستادم. اما باز هم اگر متوجه نشدید یا منظورتون غیر از چیزی بوده که من جواب دادم تماس بگیرید.
سلام خسته نباشید
من خیلی دنبال جواب سوالم گشتم اما پیدا نکردم لطفا اگه میدونید جواب بدین/
دو ستون داریم ستون اول انواع پاراکلینیک و ستون دوم نام واحدهای پاراکلینیک پمیخوام وقتی در ستون اول کاربر انتخاب میکنه نوع تشخیصی فقط ایتم های مربوط به نوع تشخیصی در قسمت نام واحد در دراپ دان لیست ظاهر شود.
سلام.پاسخ به همراه عمل درخواستی شما ارسال گردید
ببخشید از اینکه یادم رفت از کار بزرگی که میکنید تشکر کنم
شما انسان بزرگواری هستید
و تاثیر مثبتی روی زندگی خیلی ها دارید که این نشانه بزرگ منشی شماست
سلام
من تو یه سلول چندین کلمه دارم که به وسیله – از هم جدا شدن چطوری با تولبع اکسل اونا را از هم جدا کنم و هر کدومش را تو یه سلول یندازم
ممنون
سلام فایلتون رو ارسال کنید.
فایل خدمت شما
تو تکست باکس چطوری میشه با وارد کردن عدد هم سه رقم سه رقم جدا کنه هم عدد اعشاری بشه زد
مثلا 5412.54
تکست باکس را انتخاب کنید و در قسمت فرمولا بار کلیک کنید بعد علامت = را زده و یک سلول از اکسل را انتخاب کنید. سپس در سلول انتخاب شده عدد خود را وارد کنید و قالب مورد نظر را به سلول بدهید.
اگر نمیدانید چگونه به سلول قالب مورد نظرتون رو بدید تماس بگیرید.
موفق باشید
تکست باکس تو فرم منظورم هست
سلام جناب بني اسدي وققتون بخير.من دنبال فرمولي ميگردم كه بتونم در تابع IF كلمه ANDرا وارد كنم حال مشكلم اينه: در يك ستون اعداد 0و1 دارم در ستون ديگر حروفY,X واما تعريفي كه بايد بنويسم: اگر عدد1 و0 داشته باشم درستون بعدي حرفY باشد نوشته شود ” درحدود” واگر عدد0 باشد وحرفX، نوشته شود ” كمتر” واگر عدد 1 باشد وحرفX ؛ نوشته شود ” بيشتر” ، هرچي فرمول ميزنم ارور ميده ممنون ميشم اگر جوابمو زودتربديد. متشكرم
سلام.
با فرض اینکه سلول مربوط به اعداد A1 و سلول مربوط به X , Y سلول B1 باشد. میتوانید از فرمول زیر استفاده کنید.
=IF(AND(OR(A1=0;A1=1);B1=”y”);”در حدود”;IF(AND(A1=0;B1=”x”);”کمتر”;IF(AND(A1=1;B1=”x”);”بیشتر”;””)))
فایل مربوطه نیز برایتان ایمیل گردید.
آيا ميشود اين عبارت را نيز بصورت فرمول درآورد: بيش از ميانگين با فاصله بيشتر از25 درصد انحراف از ميانگين ، مرسي
متوجه منظور سوال نشدم.
در قالب مثال در فایل اکسل مطرح کنید واضح تر خواهد بود.
سلام فرمول با يك خطا مواجه شد فايل را به پيوست ارسال كردم راجع به آن عبارت نيز داخل اكسل توضيحات داده شده است با تشكر
سلام.
خطای بوجود آمده به خاطر این است که فرمت اعداد یک و صفر تکست می باشد. در نتیجه اگر اعداد را با فرمت number وارد کنید فرمول به درستی نتیجه را نشان خواهد داد.
سلام محمود جان.
آقا چطور می تونم حروف زیادی رو تو یه سلول بنویسم؟ مثلا A, B, C, D رو دسته بندی کنم؟
سلام.
یعنی چه ؟ حروف رو بر چه اساس دسته بندی کنی؟ متوجه منظورت نشدم.
یه فایل دارم که یه سلولش دسته بندی شده. A, B, C,D. همونجور که تو عکس میبینی. منم میخوام این کارو انجام بدم. روشش رو میخوام یاد بگیرم. به فرض از 1 تا 10 تو یه سلول باشه طوری که وقتی روش کلیک میکنی همه اعداد رو ببینی و یکی رو انتخاب کنی و غیر از این اعداد نشه چیزی اضافه کرد.
آهان متوجه شدم. لیست کشویی حاوی اعداد یک تا ده میخواهید.
سلول مورد نظر را انتخاب کنید از تب Data گزینه Data Validation را بزنید و در پنجره ظاهر شده در زیر مجموعه Allow از لیست کشویی listرا انتخاب کنید. و در قسمت Source عدد 1 تا 10 را با جدا کننده ; بنویسید.
ایول دادا. دمت گرم. دس مریزاد داری.
سلام
میخوام از هر عددی که در اکسل دارم یک عدد معینی کسر کنم. منتهی با انتخاب خودم که با یک اینتر اون میزان کم بشه چیکارش کنم. مثلا من قیمت ها را دارم و میخوام از هر کدوم 1000 تومان کم بشه. چیکار کنم؟
ممنونم
سلام
عدد 1000 را در یک سلول بنویسید و آن سلول را کپی کنید. سپس محدوده اعدادی که میخواهید از آن هزار کم شود را انتخاب کنید و کلیدهای Ctrl+Alt+V را بزنید و در زیر گروه paste تیک value را بزنید و از زیر گروه operation تیک Subtract را بزنید و در نهایت ok را بزنید.
سلام ..استاد ..فایلی ک براتون فرستادم رو دیدین ..خب این فایلی ک دیدین …3 ستون داره …ستون 1.مغایرت کارکرد اعلام (با رنگ صورتی) میباشدشده 2-کنترل روزکارکرد/3 -روزهای کارکرد….
این فایلی از جایی فرستادن برام ..میخام بدونم چه جوری درست شده یا فرمول سازی شده..منظورم اینه که من وقتی روزهای کارکرد رو 31 میزنم …ستون مغایرت کارکرد اعلام که رنگ صورتی ..اتوماتیک صفر میشه …این یعنی درسته میخام بدونم چه جوری صفر میشه
سوال دومم بستگی به سوال اول داره که بتونم فرمولشو یاد داشته باشم ..اگر امکانش هست زودتر جواب بدین به ایمیلم بفرستین..
یه دنیا تشکر
سلام.
نمیشه از رو عکس قطعا بهتون بگم که چه فرمولی استفاده شده ولی از یک فرمول ساده تفریق کردن یا تابع if خارج نیست.
فایل رو ببینم قطعی بهتون میگم.
با سلام و تشکر بخاطر سایت خوبتون
ماتوی شرکتمون به درخواست شرکتهای دیگه یک سری آزمونهاي کنترل کیفيیت بر روی محصولاتشون انجام میدیم که نتیجه هر آزمون در قالب 10 عدد از دایره آزمونها برمیگرده و داخل یک سطر از یک شیت اکسل به همراه اسم اون آزمون ذخیره میشن حالا میخوایم با انتخاب شدن هر کدوم از این آزمونها نتایج آن در قالب گزارشی که در شیت بعدی طراحی شده قزاز بگیرن.
این کار روچطور میتونیم انچام بدیم؟
با تشکر از راهنمایی ها تون
سلام.
باید دقیقتر بگین . ترجیحا تماس بگیرید. البته تا آخر وقت امروز. چون اول آبان اعزام به خدمت هستم.
سلام آقای بنی اسدی
اگه امکان داره با رضایت کابر هایی که سوال می کنند فایل هایی که به عنوان پرسش وپاسخ برای افراد ارسال می شود طوری قرار دهید که دیگر کاربران نیز بتوانند استفاده کنند
با تشکر از سایتی که راه اندازی کرده اید
سلام.
نظرتون رو بررسی میکنم در صورت امکان اینکارو انجام خواهیم داد.
موفق باشید.
سلام
نحوه ایجاد یک نمودار واحد با داده های چند فایل اکسلی چگونه است؟
سلام.
نیاز به کد نویسی ویژوال داره. ولی راه حل بهتر کپی همه اطلاعات در یک فایله.
با سلام و خسته نباشید از زحماتتون
من میخواستم در یک فاکتور اگر مثلا عدد ۱۰ را در خانه های B5 تاB15 وارد کردم در خانه های A5 تا B10 نام مثلا خودکار بیاید و اگر در همان خانه های B5 تا _B15 عدد ۱۱ وارد شد مثلا مداد نمایش داده شود و… خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین.
سلام.
از تابع if به صورت زیر استفاده کنید:
=IF(B5=10;”خودکار”;IF(B5=11;”مداد”;””))
سلام استاد واقعا ممنونم از راهنمایی قبلیتون
استاد اگر سلول B1 قیمت فروش باشد و سلول C1 قیمت خرید باشد و در هر دو سلول فرمولی که قبلا بهم دادین با تابع IF به صورت های مختلف باشد حال من میخوام در سلول D1 تفریق دو سلول C1-B1 قرار بگیره اما هرکاری میکنم خطای !value# میاد ممنون میشم یه بار دیگه محبت کنید و راهنماییم کنید.
سلام.
در صورتی که میخواهید تفاوت دو سلول که خود نتیجه تابع IF هستند را در سلول دیگری بدست آورید باید دقت کنید قسمت سوم فرمول IF که همان نتیجه خطاست را باید عدد صفر بدهید نه “” ، و احتمالا در فرمولی که برایتان نوشتم از “” استفاده شده است.
موفق باشید
باسلام وخسته نباشید.من برنامه حقوق ودستمزد را دانلود کردم/اما چون تعداد نفرات 30 نفرهستند چگونه بقیه نفرات را وارد کنیم /وقتی میخوام تعداد فیشها را اضافه کنم و(کپی کنم) ارور میده اگه امکان داره راهنمایی بفرمائید/سپاسگذارم.چون واقعا برنامتون عالیه
سلام.
برای هر نفر فایل را به صورت کامل کپی کنید.
سلام بنده یک سوال در مورد هایپر لینک کردن گذاشته بودم متاسفانه جواب ندادین استاد.
جواب نداشت سوال ما؟
سلام.
به دست ما نرسیده احتمالا. مجدد بذارید سوالتون رو.
با عرض سلام و خسته نباشید.من یه سوال دارم،اول این که دیدم واقعا همه سوالات رو پاسخ دادید که جای تشکر داره…حالا سوالم:
ببینید من میخام اینی که میگم رو به فرمول در بیارم:
*این سلول برابر است با : اگر در سلول B7 نوشته شده باشه A1 این سلول مساوی میشه با یه سلول دیگه.یعنی 3 تا سلول شد.1 که دارم توش مینویسم 2 سلولی که توش ممکنه توش نوشته شده باشه A1 یا A2 YA A3 YA B1 YA B2 YA B3….حالا به تعداد 20تا مثلاً.3 سلولی که توش مقادیر A1 A2 B1 B3 B2 و… نوشته شده.یعنی A1 A2 A3 و…اینا کدهستن که میخوام اگه تو یه ستون نوشتم A3 عدد مربوط به کد A3 رو در یک سلول دیگه نمایش بده.امیدوارم زیاد گیج کننده نبوده باشه.ممنون میشم جواب بدید.
سلام.
متوجه سوالتون نشدم.
روی یک فایل نمونه سوالتون رو مطرح کنید.
موفق باشید
با سلام می خواهم اعدادی راکه حاصل ازاعمال فرمول است را در سل یا ستون دیگر کپی کنم و اعداد مرجع را پاک کنم اما اعداد کپی شده پاک نشود . چکار باید کرد . از پاسخی که می دهید ممنونم
عز past espectial استفاده کن
با سلام و وقت بخیر:
بنده وقتی توی اکسل sumproduct را میزنم ، دیگر علامت (،) کاما را نمی خواهد علامت آپستروف (؛) را می خواهد ولی سیستم اخطار می دهد و جواب نمی دهد!
چون علامت آپستروف با زبان فارسی میاد و قبول نمی کند
اگر راهنایی کنید ممنون میشوم
سلام.
اینکه برای رفتن به قسمت بعدی فرمول چه جداکننده ای لازم است بستگی به تنظیمات سیستم شما دارد. در هر صورت جداکننده مورد نیاز را در کادر زرد رنگ ظاهر شده می توانید ببینید و از دو حالت خارج نخواهد بود (, یا ; )
سلام
من میخواستم در فایل ضمیمه ای که براتون ارسال کردم یه فرمولی نوشته بشه که فقط شماره چک های هر ردیف رو داشته باشم (مثلا فقط سمت بدهکار)
نمونه:
دریافت چک ردیف 2358 تاریخ چک 1393/05/27 شماره چک 092986 نام بانک کشاورزی شعبه بانک امل شماره حساب 250341750 ردیف 11471
هر ردیفم با بقیه فرق میکنه
خیلی ممنون میشم راهنماییم کنین و فرمولش رو برام ارسال کنین
با تشکر فراوان
با توجه به یکسان نبودن متن قبل از شماره چک امکان فرمول دهی نمی باشد اما به احتمال زیاد از قابلیت پرکردن اتوماتیک آفیس 2013 بتوان این کار را انجام داد.
برای این کار یک ستون کنار ستون شرح ایجاد کنید و شماره چک مربوط به ردیف اول را بزنید و کلید Ctrl+Enter را بزنید سپس کلید ترکیبی Ctrl+E را فشار دهید . به احتمال زیاد تشخیص شماره های چک صحیح خواهد بود.
البته راه حل دیگر که در صورت یکسان بودن متن قبل از شماره چک میشد استفاده نمود استفاده از تابع زیر می باشد که اکنون نیز تقریبا 85 درصد از موارد را به صورت صحیح شماره چک را نشان خواهد داد.
=MID(C9;FIND(“نام”;C9)-8;7)
موفق باشید
با سلام
چگونه میشود که در ویندوز 8 یکی از نزم افزارهای افیس در هنگام ذخیره خطا دهد و دیگر نتوان ان فایل را باز کرد و حتی پاک کرد
باتشکر
سلام.
باید خطای مورد نظر رو ببینم. در صورت امکان عکسی از خطای ایجاد شده را ارسال کنید.
در ویندوز 8 خطای پرمیژن می دهد در حالی که من آدمین سیستم هستم و فول کنترل….
از چه فرمولی در اکسل میتوان هنگام ورود نمرات دانش آموزان در یک سطر همزمان در سطر دیگر اکسل اتوماتیک بحروف نمرات را درج کنند.
سلام.
باید از فایل برنامه نویسی شده برای اینکار کمک بگیرید.این فایل را میتوانید از سایت فرساران( http://farsaran.com/products ) با عنوان توابع فارسی دانلود و بر طبق راهنمای آن نصب کنید پس از نصب از تابع AbH می توانید اعداد را به حروف تبدیل کنید.
موفق باشید.
با سلام
یک جدول دارم که 8 تا ستون و 14000 سطر داره میخوام سطرهایی را که در ستون 6 مقدار تکراری دارند حذف کنم و تنها سطری را نگه دارم که در ستون 7 بیشترین مقدار را دارد. آیا میتونم با اکسل 2010 این کار را انجام دهم و چگونه؟
سلام.
مقدار تکراری حذف شود یعنی چه ؟ یعنی یک مورد آن باقی بماند یا هرچی تکراری بود کلا حذف شود؟ فایلتون رو سریعا بفرستید تا پاسخ دهم . چون دوشنبه اعزام به خدمتم و الان هم در مرخصی هستم.
موفق باشید
در این فایل انچه که مدنظرم بوده است را در داخل فایل آوردم در واقع من دادههایم را sort کردم و میخواهم که بر اساس ستونهای b و c که داده ها تکراری هستند ردیفی باقی بماند که ستون d ان کمترین مقدار را داشته باشد یعنی ردیفهایی که هایلایت نمودم برام باقی بماند و ردیفهای دیگر حذف شود
بر اساس ستون D آن را سورت کنید و ستونهای رنگی که پس از اینکار کنار هم قرار میگیرند را حذف نمایید
با سلام و عرض ادب
من یک مشکلی در هایپر لینک کردن دارم.
طبق فایل پیوستی من میخوام سلول D2 در sheet 1 را به شیت Chart1 هایپرلینک کنم. نمیشه. از کلیک راست هایپرلینک میرم شیت chart1 ظاهر نمیشه که بهش لینک کنم و فرمول هایپرلینک رو هم مینویسم تا بهش لینک کنم بازم نمیشه.
خواهشا کمکم کنید بدجور لنگ اینم.
با تشکر
مهدی حسنی
سلام .
به این صورت قابل لینک دادن نیست.
شما میبایست نمودار را درون شیت داشته باشید و هایپرلینک را به سلول زیر نمودار ارجاع دهید.
یک شیت جدید بسازید و سپس روی نمودار کلیک راست کرده و گزینه Move Chart را بزنید سپس از قسمت Object in گزینه sheet2 را انتخاب نموده و تأیید کنید تا نمودار به شیت دو منتقل شود سپس در شیت یک به شیت دو لینک دهید.
موفق باشید.
سلام. میخواستم یه فیش حقوقی صادر کنم همه کاراشو کردم ولی میخوام عکس افراد هم نشون داده بشه. باید چطور این کارو بکنم. درضمن میخام طوری باشه که به برنامه ورد هم منتقل شه این عکسا. همچنین تو پرینت فیش هم عکسا باشن..
ممنون میشم کمکم کنین
فایل مربوطه رو باید ببینم و اینکار رو عملا انجام بدم و بعد اگر نیاز به توضیح داشتید براتون توضیح بدم.
سلام.ضمن عرض خسته نباشید؛ ببخشید من برای ایجاد ی فیش حقوقی ساده ازتون کمک میخام، اینکه توی یه صفحه اطلاعاتو وارد کنم و اکسل بطور خودکار اطلاعاتو توی سلولهای شیت دیگری که فیش تنظیم شده وارد کنه. توی آدرس دهیش مشکل دارم. ممنون میشم کمکم کنید
سلام.
فایل رو بفرستید تا راهنمایی بشید یا اگر فرصت شد براتون انجام بدم.
با سلام
چطوری میشه فرمت سل را جوری تنظیم کرد که با وارد کردن عدد مثلا به صورت 13930504 به این صورت نماش داده بشه 1393/05/04 .
اگه با فرمت سل نمیشه راه پیشنهادی شما چیه ؟
ممنون
با سلام
استفاده از فرمت سل
custom
و استفاده از کد زیر
##”/”##”/”##
سلام . آیا میتوان تنها یک کلید (مثلا c) یا ترکیبی از کلیدها رابه عنوان میانبر کپی در نرم افزار اکسل ایجاد کرد . لطفا جواب را به ایمیلم ارسال نمائید . با تشکر فراوان
سلام.
کلید ترکیبی Ctrl+C در کلیه نرم افزار ها عمل کپی را انجام میدهد. با یک کلید که جزو حروف باشد این کار امکان پذیر نیست
با سلام وتشکر از حسن نیت جنابعالی ووقتی که جنابعالی برای پاسخگویی به سئوالات صرف می کنید
اگر بخواهیم در یک ستون که هم عدد دارد وهم به دلیل فرمول اشتباه پیغام خطادارد فقط اعداد را با هم جمع کنیم از چه تابعی می توانیم استفاده کنیم . با تشکر
سلام.
آموزش آن قبلا قرار داده شده است.
این لینک را ببینید.
https://arshad-hesabdar.ir/?p=45
سلام خسته نباشید.. چطور میشه داده های که در محیط اس پی اس اس هست و کد داره، در اکسل نمودار کشید؟؟ اگ آموزششو بذارید ممنون میشم برای کار پایان نامه هست
بله . امکانش هست . خود اس پی اس اس گزینه اکسپورت به اکسل داره . و نمودار کشیدن هم کار ساده ایست. که در صورت تمایل داده ها را بفرستید تا راهنمایی کنم.
سلام وقتتون بخیر دو تا فایل اکسل دارم که در فایل اولم بر اساس فرمول vlookup یک سری اطلاعات مثل ابعاد رو از فایل دومم میخونه و عدد مورد نظر رو تو خونه فرمول نویسی شده میگزاره مشکل من اینه که برای یک کد در فایل دومم چند ابعاد وجود داره و فرمول تایع vlookup ابعاد سطر اول رو در خونه فرمول نویسی میاره در صورتیکه من ابعاد آخرین سطر رو لازم دارم از چه فرمولی استفاده کنم که علاوه بر vlookup آخرین سطر رو برام بیاره در ستون a 1 تا A20 به طور نا مرتب عدد 5160 و 5160-t2 ثبت شده و در ستون b2 تا b20 دو ابعاد درج شده باشد من ابعاد آرین سطر که همیشه مربوط به ستون a شامل t2 رو لازم دارم که از طرق vlookup در یک فایل دیگه ثبت بشه —-آخرین ستئن پر در فرمول vlookup لطفا راهنماییم کنید خیلی جستجو کردم اما نشد زمان برام مهمه ممنون میشم اگه جواب رو برام بدین باتشکر فراوان
فایل حاوی پاسخ برایتان ارسال گردید . میتوانید نمونه برداری کنید.
سلام
قبل از هر چیز باید از تون تشکر کنم .سایت های زیادی وجود دارن که ادعا می کنن که به سوالات جواب میدن. ولی یه هر صدتا یکی هم جواب نمیدن.ولی شما جواب هر سوال رو میدید.راستش من یه لیست دارم که بصورت جدول هست .میخام از این لیست اون ردیف هایی که رنگ یکی از سلولهاشون قرمز رنگه در یک جای دیگه نمایش داده بشن.فایلش هم پیوست شده
سلام.
برای قرار دادن شرط بر مبنای رنگ باید تابع آن را در ویژوال بنویسید که به شخصه اینکار را پیشنهاد نمیکنم. اگر میتونستید هدفتون رو توضیح بدهید میتونستم خیلی بهتر راههای ساده تر و کوتاه تری بهتون معرفی کنم. اما بازهم اگر تابعی که رنگ را تبدیل به عدد میکنه رو اگه خواستید پیام بذارید تا ارسال کنم.
موفق باشید
با سلام وخسته نباشيد
چگونه مي شود فقط سلولهايي كه در يك ستون مقدار دارد را جمع كرد بعبارتي سلولهايي كه غير از عدد مي باشد را حذف كند؟با تشكر
حذف کند یا جمع نکند؟
از ترکیب تابع Iferror و sum میتونید استفاده کنید.
با سلام
سوالمو به پیوست گذاشتم هرکی تونست جواب بده حتما واسم میل کنه خیلی لازم دارمش. مرسی
سلام.
متوجه سوال نشدم.
سلام .چطور میشه توی یک سلول هم یه فرمول نوشت و هم هر وقت که بخواهیم بتونیم یه چیزی توی اون بنویسیم .بطوری که فرمول هنوز وجود داشته باشه!!!!
سلام.
این کار فقط از طریق برنامه نویسی ویژوال امکان پذیر است.
با سلام و تشکر
من می خوام ساعت در عدد جمع بزنم مثلا 10:00ساعت رو تقسیم بر 7.33 کن و با تعداد روزهای که رفته مرخصی روزانه جمع کنم
مثل: 10ساعت می شود یک روز مرخص روزانه و 2.30مانده مرخصی ساعتی یا برعکس روز رو به ساعت برگردانم
با فرض این که در سلول A1 ساعت وارد شده و در B1 روزهای مرخصی، فرمول را به صورت زیر بنویس:
=((A1/7.33)*24)+B1
salam
man mikhaham yek tarikh va saat ke be in soorat ast ra be addad tabdil konam
2014.10.22 09:25:01.543
lotfan rahnamaee konid
ba tashakor.
سلام.
یعنی چه که به عدد تبدیل کنم؟ هدفتون از این کار چیه؟
با سلام و دورد و تشکر از راهنمایی ارزشمند تان
چه ور میشه دو تا تاریخ رو از هم کم کرد
برفرض مثال شخصی وارد محیط کار می شود و در وسط قرارداد از کار انصراف یا اخراج می شود که این عمل شاید به کمتر یک ماه برسد ولی در دو ماه متفاوت
در محیط اکسل جه طور میشود تاریخ خروخ را از تاریخ ورودش کم کرد
سلام دوستان یک سوال داشتم من 2 تا شیت دارم در شیت 1 یک سری اسم هست – در شیت 2 می خوام در ستون دومش یک فرمول بنویسم که اگه اسمی که در ستون 1 شیت 2 نوشتم اگه در شیت 1 پیدا کرد ستون 5 شیت 1 رو رو برام بیاره در ستون 2 شیت 2
با استفاده از ایف و ولوک اپ می تونم اینکار و بکنم ولی یه مشکلی هست می خوام وقتی که اسم رو پبدا نکرد هیچی ننویسه یعنی سلول خالی باشه امکانش هست؟؟؟
سوال دوم پبرو همین بحث قبلیم هست مثلا من 400 ردیف دارم این فرمول رو برای ردیف اول می نویسم و تا اخر ادامش میدم به طبع بعضی اسم ها در شیت قبلی نیست و باید دستی وارد کنم / بعدا شاید در شیت 1 اون اسم رو بنویسم / در فرمول نویسی اگه به صورت دستی وارد کنم فرمول پاک میشه ایا روشی هست که بشه به صورت دستی بنویسم و فرمول هم پاک نشه ؟ یا اینکه بعد از اینکه شیت 1 رو اسم وارد کردم فرمول ملاک 1 باشه و دستی ملاک 2 قرار بگیره
با تشکر
تنها راه کار استفاده از دوحالت وی بی ای و توابع اکسله که البته تست نکردم و قطعا نمیتونم بگم این روشم اثر بخش خواهد بود یا نه.
باید در عمل انجام بشه و تست بشه.
سلام
من یک شیت دارم که نمیخوام کسی در اون ویرایش داشته باشه قبلاّ تو یک سلول مثلا( A1)اگه عدد 1 رو میزاشتم کسی نمیتونست تغییرش بده و اگر در همون سلول A1عدد را میزاشتم شیت قابل تغییر میشد اما مدتی چون کار نکردم یادم رفته اگر براتون امکان داره و راهنمایی کنید ممنون میشم
به این شکل که گفتید یادم نمیاد موردی داشته باشیم. اگه دقیق تر بگید شاید بتونم کمکی بکنم.
با سلام
مشکلی که برای بنده رخ داده اینه که در سلولی که حاوی یک پاراگراف متنی است در صورتی که Justified یا Distributed و wrap text آن فعال شده باشد، در پیش نمایش چاپ یا Print Preview تراز دوطرفه متن درست نمایش داده می شود اما در چاپ روی کاغذ یا گرفتن خروجی PDF به صورت چپ چین ظاهر می شود.
ضمناً تا زمانی که با اکسل 2003 کار می کردم این مشکل وجود نداشت.
این مشکل از زمان عرضه آفیس 2007 به بعد بوجود آمده
با نصب آفیس 2013 روی ویندوز 7 ویندوز 8.1 و حتی ویندوز 10 نیز این مشکل کماکان وجود دارد.
بسیار ممنون خواهم شد که این مسئله بررسی و راه چاره ای برایش پیدا شود.
سلام.
در پنجره format cells و تب alighnment از لیست کشویی Horizontal گزینه Distributed indent یا Justify را انتخاب کنید.
جناب آقای محمود بنی اسدی
با سلام و تشکر فراوان از توجه جنابعالی
3 تا فایل که زیب شده برایتان ارسال کرده ام اونارو که ببینید متوجه می شوید با وجود اینکه تراز دو طرفه سلول در پیش نمایش چاپ درسته اما در خروچی پی دی اف سلول از تراز دو طرفه خارج شده و به حالت چپ چین تغییر پیدا کرده
بسیار ممنون خواهم شد که این مساله را بررسی و پاسخ فرمایید چون از زمان استفاده از آفیس 2007 به بعد این مساله مرا بشدت آزار داده است. در آفیس 2003 این مساله به هیچ وجه وجود نداشت
با سلام
آقای بنی اسدی آیا می توان اطلاعاتی هر بار که فاکتوری صادر کرد با یک کلید یا فرمول خاص آن فاکتور در محل تعیین شده از سوی کاربر ذخیره و قابل دسترسی باشد
یعنی چی؟ در شیت جداگانه؟ یا در فایل جداگانه؟
با سلام و خسته نباشید
سوالی داشتم خدمتتون:
توی اکسل یه ستون دارم با اطلاعات و اسم مشتری به طور مثال ali vaziri (custom) که می خوام این اطلاعات از اسم توی دو ستون مجزا نوشته شود،اما نکته ای که وجود دارد من نمی تونم از فرمول left , right ,mid استفاده کنم چون اسمها در سطر ها بعدی متفاوته (تعداد کاراکترها)،می خوام بدونم فرمولی داریم که به من اطلاعات و تا مثلا پرانتز بهم بده(پرانتز در همه ی سطر ها مشترکه)؟؟
سلام.
از این فرمول استفاده کنید.
=LEFT(A1;FIND(“(“;A1)-1)
اگر قبل از پرانتز در تمام سلولها space هم دارید به جای عدد یک عدد دو را در فرمول فوق بزنید.
سلام و خسته نباشید
من میخواستم توی f2 بنویسم اگر e2 کوچکتر از صفر آنگاه f2 بشود a2+b2/2 و اگر نشد محاسبات ادامه پیدا نکند
اینجور وارد کردم =IF(E2<0;"(a2+b2)/2";"no") ولی توی محاسبه a2+b2/2 رو میزنه و محتویات عددی رو محاسبه نمیکنه
لطفا راهنمایی کنید
خیلی کارم گیره
با تشکر
سلام .
علامت ” که دو طرف a2+b2/2 گذاشتی رو حذف کن اما دو طرف عبارت no ” باشه.