پاسخگویی به سوالات حسابداری توسط کارشناسان خبره
پس از استقبال زیاد از مطلب پاسخگویی به سوالات اکسلی مدیریت سایت مطالب کمیاب در حسابداری تصمیم به پاسخگویی به کلیه سوالات حسابداری و مالیاتی با همکاری کارشناسان خبره و باتجربه در زمینه حسابداری، حسابرسی و مالیاتی گرفته است.
سوالات متداول :
بهترین راه برای یادگیری حسابداری مطالعه و تمرین بیشتر است. اما در زیر به برخی از سوالات متداول در حسابداری و پاسخ آنها پرداخته شده است:
۱. چه چیزی به عنوان دارایی محسوب می شود؟
دارایی به هر چیزی گفته می شود که مالکیت یا ارزش اقتصادی داشته باشد و قابل تبدیل به پول یا نقدینگی باشد. این شامل دارایی های مالی مانند پول نقد، حساب های بانکی، سهام و بدهی های قابل تصفیه نیز می شود.
۲. چه چیزی به عنوان بدهی محسوب می شود؟
بدهی به هر چیزی گفته می شود که شخصی یا شرکت باید به آن پول یا ارزشی را بازپرداخت کند. بدهی ممکن است شامل وام ها، قرض ها، پرداخت نشده های مالیاتی، حقوق و دیگر بدهی های قابل تصفیه باشد.
۳. تفاوت بین حساب های تعهدی و حساب های جاری چیست؟
حساب های تعهدی شامل بدهی هایی هستند که باید در آینده پرداخت شوند. به عنوان مثال، وام ها، حقوق کارکنان و مالیات ها. حساب های جاری به هزینه های جاری شرکت اشاره دارد که ممکن است در آینده پرداخت شوند، اما به دلیل اینکه هنوز پرداخت نشده اند، به عنوان حساب های جاری در نظر گرفته می شوند.
۴. چگونه می توان برای یک شرکت صورت وضعیت مالی تهیه کرد؟
صورت وضعیت مالی، یک گزارش مالی است که شامل دارایی ها، بدهی ها و حقوق صاحبان سهام شرکت در یک زمان خاص است
بر این گزارش مالی به طور معمول توسط یک حسابدار تهیه می شود. برای تهیه صورت وضعیت مالی، ابتدا باید تمام دارایی ها و بدهی های شرکت را محاسبه کنید.
سپس باید حقوق صاحبان سهام و سود یا زیان شرکت را به دست آورید. این اطلاعات در دفترچه حساب های شرکت و در فایل های مالی شرکت ذخیره می شود.
بعد از جمع آوری اطلاعات، می توانید صورت وضعیت مالی را تهیه کنید. این گزارش مالی می تواند برای تصمیم گیری های مالی مانند درخواست وام، ارائه گزارش به سهامداران و مدیران شرکت و ارائه اطلاعات به مالیاتیان و سایر مراجع استفاده شود.
۵. چگونه می توان میزان سود یا زیان شرکت را محاسبه کرد؟
برای محاسبه سود یا زیان شرکت، باید درآمد کل شرکت را با هزینه های کل شرکت که شامل هزینه های بهره، هزینه های عملیاتی و هزینه های مالیاتی است، مقایسه کنید. اگر درآمد بیشتر از هزینه ها باشد، شرکت سود خواهد کرد. در صورتی که هزینه ها بیشتر از درآمد باشند، شرکت زیان خواهد کرد.
۶. چگونه می توان درآمد ناخالص را محاسبه کرد؟
درآمد ناخالص یا درآمد ناطقی، میزان درآمد کل شرکت قبل از کسر هزینه هایی مانند هزینه های بهره، هزینه های عملیاتی و هزینه های مالیاتی است. برای محاسبه درآمد ناخالص، باید تمام درآمد های شرکت را با هم جمع کرد و سپس هزینه های مختلف را کسر کرد.
به عنوان مثال، اگر شرکتی درآمدی برابر با ۱۰۰،۰۰۰ دلار داشته باشد و هزینه های بهره، هزینه های عملیاتی و هزینه های مالیاتی به ترتیب برابر با ۲۰،۰۰۰ دلار، ۵۰،۰۰۰ دلار و ۱۰،۰۰۰ دلار باشد، درآمد ناخالص شرکت برابر با ۲۰،۰۰۰ دلار است.
۷. چه مواردی می توانند به عنوان هزینه های شرکت محسوب شوند؟
هزینه های شرکت می تواند شامل هزینه های بهره، هزینه های عملیاتی، هزینه های مالیاتی، هزینه های حقوق و دستمزد کارکنان، هزینه های تولید و هزینه های تبلیغاتی باشد. همچنین، هزینه های دیگری مانند هزینه های حمل و نقل، هزینه های اجاره، هزینه های تحقیق و توسعه و هزینه های سرمایه گذاری نیز به عنوان هزینه های شرکت در نظر گرفته می شوند.
۸. چگونه می توان میزان حقوق صاحبان سهام را محاسبه کرد؟
برای محاسبه حقوق صاحبان سهام، باید ارزش تمام دارایی های شرکت را به دست آورید و بدهی های شرکت را از آن کسر کنید. سپس باید نتیجه را تقسیم بر تعداد سهامداران شرکت کنید. به عنوان مثال، اگر ارزش تمام دارایی های شرکت برابر با ۵۰۰،۰۰۰ دلار و بدهی های شرکت برابر با ۱۰۰،۰۰۰ دلار باشد و تعداد سهامداران شرکت برابر با ۵۰۰ نفر باشد، حقوق صاحبان سهام برابر با ۸۰۰ دلار خواهد بود.
۹. چگونه می توان هزینه های تحصیلی را به عنوان کسب و کار خود وارد کرد؟
اگر شما برای تحصیل در حوزه خاصی هزینه هایی داشته باشید، ممکن است بتوانید این هزینه ها را به عنوان هزینه های کسب و کار خود وارد کنید. این کار بستگی به نوع فعالیت کسب و کار شما دارد.
به عنوان مثال، اگر شما در حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت می کنید، هزینه های تحصیلی خود را به عنوان هزینه های تحقیق و توسعه محاسبه کنید. اما باید به یاد داشته باشید که این هزینه ها باید مرتبط با فعالیت کسب و کار شما باشد و باید مستندات و مدارکی را داشته باشید تا بتوانید این هزینه ها را به درستی به عنوان هزینه های کسب و کار خود وارد کنید.
۱۰. چگونه می توان ارزش ثابت دارایی ها را محاسبه کرد؟
برای محاسبه ارزش ثابت دارایی ها، باید ارزش آنها را به طور دوره ای تخمین بزنید و سپس این ارزش را به طور مداوم تنظیم کنید. برای مثال، اگر شما یک دارایی ثابت مانند یک دستگاه تولیدی دارید، ممکن است بخواهید ارزش آن را به طور ماهانه یا سالیانه بررسی کنید. برای محاسبه ارزش آن، باید هزینه های اولیه خرید دستگاه را به همراه هزینه های نگهداری و تعمیرات، ارزش بازار دستگاه ها و دارایی های مشابه در صنعت و دیگر عوامل مرتبط را در نظر بگیرید.
۱۱. چگونه می توان بدهی های شرکت را مدیریت کرد؟
برای مدیریت بدهی های شرکت، ابتدا باید تمامی بدهی های شرکت را مشخص کنید و سپس به بررسی دقیق تر این بدهی ها بپردازید. از جمله راه های مدیریت بدهی های شرکت می توان به موارد زیر اشاره کرد:
تنظیم بودجه: برای مدیریت بدهی های شرکت، باید بودجه مشخصی برای پرداخت بدهی ها تنظیم کنید. باید به یاد داشته باشید که برنامه های بودجه باید با دقت و دقت بسیار بالا تهیه شوند و باید در طول زمان به روز شوند.
توافق با اعتبار دهندگان: با صحبت با اعتبار دهندگان و در خواست برای شرایط پرداخت بدهی ها به صورت دوره ای یا بلند مدت می توان به حل بدهی های شرکت کمک کرد.
استفاده از اعتبار: اگر شرکت شما دارای اعتبار خوبی است، ممکن است بتوانید از این اعتبار استفاده کنید تا بدهی های شرکت را پرداخت کنید.
مذاکره با ارائه دهندگان: اگر شما با ارائه دهندگان خود مذاکره کنید، ممکن است بتوانید قیمت کالاها و خدمات خود را کاهش دهید، بدهی های خود را کاهش دهید و در کل به کاهش هزینه های خود برای مدیریت بدهی های شرکت کمک کنید.
۱۲. چگونه می توان درآمد ثابت داشته باشید؟
برای داشتن درآمد ثابت، می توانید راه های زیر را دنبال کنید:
توسعه یک محصول یا خدمات پایدار: اگر شما یک محصول یا خدمات پایدار توسعه دهید که مشتریان مشتاق باشند همیشه آن را خریداری کنند، می توانید درآمد ثابتی را تضمین کنید.
ایجاد یک مشتری پایدار: اگر شما مشتریان پایداری داشته باشید که همیشه محصولات یا خدمات شما را خریداری کنند، می توانید درآمد ثابتی داشته باشید.
ایجاد قراردادهای دائمی: اگر قراردادهای دائمی با مشتریان داشته باشید، می توانید درآمد ثابتی داشته باشید.
ایجاد ارتباطات مستمر با مشتریان: با ایجاد ارتباطات مستمر با مشتریان خود و توسعه روابط بلند مدت با آنها، می توانید درآمد ثابتی داشته باشید.
تبلیغات: با تبلیغات مناسب محصولات و خدمات خود و جذب مشتریان جدید، می توانید درآمد ثابتی داشته باشید.
ایجاد محصولات یا خدمات جدید: با ایجاد محصولات یا خدمات جدید و جذب مشتریان جدید، می توانید درآمد ثابتی داشته باشید.
ازین پس بازدید کنندگان سایت میتوانند کلیه سوالات خود را فقط در این پست مطرح کرده و پاسخ خود را توسط کارشناسان ما دریافت نمایند.
اسامی کارشناسانی که به سوالات شما پاسخگویی خواهند کرد عبارتند از :
- آقای مهندس ابراهیم قربانی ، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری ، مدرس دانشگاه ، حسابرس ، مشاور امور مالی و مالیاتی و مدیر موسسه حسابداری و حسابرسی ، با سابقه و تجربه طولانی در انجام کلیه امور حسابداری و حسابرسی در بجنورد – آدرس ایمیل: ebrahim_ghorbani27@yahoo.com
- آقای مهندس محمدصادق دهقانی ، دانشجوی کارشناسی ارشد حسابداری، حسابرس دیوان محاسبات ، مشاور امور مالی و مالیاتی موسسات و سازمان های دولتی – آدرس ایمیل : msdrphd@yahoo.com
درباره محمود بنی اسدی (مدیر سایت)
فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری، ده سال سابقه تدریس اکسل در سطوح مختلف از قبیل فرمول نویسی، ابزارهای هوش تجاری، ترفندها و ... ، نویسنده شش مقاله در سطح ملی و ISI
نوشتههای بیشتر از محمود بنی اسدی (مدیر سایت)74 دیدگاه
به گفتگوی ما بپیوندید و دیدگاه خود را با ما در میان بگذارید.
با سلام مجدد
من نیاز به آموزش انبارداری از اول تا آخرین مراحلش دارم آیا می تونید منو راهنمایی کنید?
ممنون میشم ازتون
سلام .
شماره تماس کارشناس برای ایمیلتان ارسال شد.
موفق باشید
با سلام
(در شرکتی کار میکنم که از لحاظ تولیدی آلاینده شناخته شده به تازدگی در دوره تابستان95)
حال سوال و مشکل من این است که
در دوره یک فروشی داشتم که در پایان همان دوره اظهارنامه ارزش افزوده و عملکرد را برای آن رد کردم
*در دوره2 چون آلاینده شناخته شد شرکت حق ثبت هیچ گونه فروشی را ثبت نزدم تا مشمول جریمه نشوم
در همین دوره آن فروشی که در دوره یک داشتم برگشت شد و مانده ام که این برگشت از فروش را چگونه ثبت بزنم که فروش منفی را نشان ندهم؟
شما با توجه به اینکه کتمان درامد داشتین بخاطر جریمه الایندگی و عدم ثبت فروش در زمان خودش و با توجه به رسالت این سایت بهترین کار ثبت فروش و برگشت فروش در زمان خودش است
خوب
سلام من میخوام یه دفتر خدمات حسابداری بذارم وکارای حسابداری انجام بدم و نمایندگی نرم افزار هلو رو بگیرم لطفا راهنماییم کنید
سلام.
تشکیل موسسه یا دفتر حسابداری نیازمند ثبت شرکت و طی کردن مراحل پیچیده آن می باشد که اطلاعات مربوطه را میتوانید از از اداره ثبت شرکتها بگیرید اما راه حل دوم انجام حسابداری شرکتها بدون ثبت موسسه حسابداری میباشد که معمولا اینکار انجام می شود در این حالت شما فقط نیاز به گرفتن یک دفتر برای کارتان، نیروی متخصص و تبلیغات و قرارداد با اشخاص یا شرکت ها جهت انجام کار حسابداری آنان می باشید.همینطور برای گرفتن نمایندگی نرم افزار هلو نیز میتوانید با دفتر این شرکت ارتباط برقرار کنید تا راهنمایی شوید.
موفق باشید.
میتونید به کارشناسان ما ایمیل بزنید
با سلام
اگر امکان داره نحوه ثبت مالیات حقوقی را که به دارایی پرداخت کرده ایم را توضیح بدید.. من ثبت پرداخت مالیات حقوق را زده ام اما برای ثبت اولیه که اداره دارایی را بستانکار کردم نمیدونم چه حساب رو باید بدهکار کنم.
سلام.
خیلی سادست . هزینه مالیات بدهکار ، بستانکاران اداره دارایی بستانکار
من یه سوالمهم دارم اگه میشه کمکم کنید
من یه مغازه شراکتی دارم که 3 سال پیش همراه با شریکم باز شده من 3 سال قبل 3 میلیون و شریکم 7میلیون گذاشت ک حالا امسال من 12 میلیون اضافه کردم او هم 20میلیون اضافه کرده حالا ه میخوام جدا شم میگه سود پول تو بر اساس 3میلیونت محاسبه میشه اگه 100 میلیون جنس تو مغازه باشه 1بر 6 تقسیم میشه ایا حرفشدرستاست میشه راهنماییم کنید که چطوری تقسیم میشه
سلام.
سوالتون رو با اطلاعات ناقص مطرح کردید . با این وجود برای شراکتتون یک فایل اکسل تهیه کردم که با وارد کردن اطلاعات لازم میتونید سهمتون رو بفهمید چقدر میشه. نکته این که باید ارزش روز سرمایه خودتون رو قبل از سرمایه گذاری مجدد بدونید. تا میزان بازدهی سرمایه قبل از سرمایه گذاری مجدد به نسبت اولیه تقسیم و مابقی بازدهی به میزان سهم الشرکه در پایان شراکت تقسیم شود.
موفق باشید
سلام تفاوت اوراق قرضه و اوراق مشارکت در ایران چیه؟
تفاوت اوراق قرضه با اوراق مشارکت
اوراق قرضه اسنادي است که به موجب آن ناشر متعهد مي شود مبلغ معيني (بهره سالانه)را در فاصله هاي زماني مشخص به دارنده پرداخت کند و اصل مبلغ را در سر رسيد بازپرداخت کند.اوراق قرضه يک ابزار بدهي دراز مدت براي تامين مالي است وبا تعهدات مشخّصي همراه است.دارندگان اين اوراق برخلاف صاحبان سهام عادي،ادعاي مالکيت يا حق رأي در شرکت ندارند و در واقع وام دهندگان به ناشر هستند.آنها پول خود را به ناشر قرض مي دهند و در عوض بهره دريافت مي کنند و در سر رسيد اصل سرمايه خود را پس ميگيرند.
اوراق قرضه با سر رسيد مشخص که اين متداولترين اوراق قرضه است و فقط يک تاريخ سررسيد دارد. نوع ديگر ،اوراق قرضه سريالي است که تاريخ هاي سر رسيد متفاوت براي آن در نظر گرفته مي شود.براي مثال ،تاريخ سر رسيد يک ورقه قرضه با سر رسيد مشخص 20 ساله که در سال 1372منتشر شده است ، سال 1392 است.اگر همان ورقه قرضه به صورت سريالي باشد ممکن است 20تاريخ سررسيد سالانه از 1373تا 1392داشته باشد.در هر يک از اين سر رسيد ها ، نسبتي از مبلغ ورقه قرضه پرداخت مي شود.سررسيد عاملي براي تمايز بين سند و ورقه قرضه نيز هست. به طور معمول ،سند قرضه با سررسيد دو تا ده ساله منتشر مي شود در حالي که سر رسيد ورقه قرضه بيش از ده سال است.
ويژگي هاي اوراق قرضه
1-دارندگان اوراق قرضه در واقع بستانکار شرکت است. او به عنوان بستانکار ، حق دريافت اصل مبلغ اسمي و بهره آن را دارد و حقوق وي در سند قرارداد تعيين شده است. دارندگان اوراق قرضه هيچ گونه مالکيتي در شرکت ندارند و چيزي از بابت سود سهم – که به سهامداران پرداخت ميشود-دريافت نمي کنند.
2-اوراق قرضه داراي سر رسيد مشخصي است. برخي از اوراق در يک مقطع معين زماني سر رسيد مي شوند و برخي ديگر به تدريج سر رسيد مي شوند.
3-معمولا اوراق قرضه داراي ارزش اسمي مشخصي است.
4-اگر ناشر اوراق قرضه ورشکست شود دارندگان اوراق قرضه در دريافت اصل و فرع سرمايه خود بر صاحبان سهام حق تقدم دارند. اکر شرکتي چند نوع اوراق قرضه منتشر کند،ترتيب اولويت آنها در قرار داد مربوط ، قيد ميشود.
5-برخي از شرکتها براي ايجاد جذابيت و انگيزه بيشتر در سرمايه گذاران اقدام به انتشار اوراق قرضه با وثيقه مي کنند.مثلا ممکن است شرکت،زمين يا ساختمان خود را وثيقه اوراق قرضه قرار دهد.هر چند شرکتهاي مشهور و معتبر معمولا اوراق قرضه بدون وثيقه منتشر ميکنند.
6-به طور کلي دارندگان اوراق قرضه در زمينه تصميم گيري شرکت حق راي ندارند،هر چند ممکن است که دارندگان انواع خاصي از اوراق قرضه در مواردي از تصميم گيريهاي شرکت (مثل انتشار و فروش اوراق قرضه هاي ديگر يا در موارد ادغام شرکت در شرکتهاي ديگر)حق راي داشته باشند.البته ،اگر شرکتي شرايط مندرج در قرار داد اوراق قرضه را رعايت نکند ، دارندگان اوراق قرضه ميتوانند بر بسياري از فعاليتهاي شرکت اعمال قدرت کنند.
7- اگر اوراق قرضه در قالب عرضه خصوصي به خريدار فروخته شود،فقط ناشر و خريدار،طرفهاي قرارداد هستند.ولي اگر اوراق قرضه به طور عمومي به تعداد زيادي از خريداران فروخته شود،غير از طرفهاي قراردادشخص ديگري به عنوان امين به نمايندگي از دارندگان اوراق قرضه بر اجراي تعهدات شرکت نظارت مي کند.
اوراق مشارکت
پس از پيروزي انقلاب و اجراي عمليات بانکداري اسلامي و به تبع آن ممنوعيت بهره در اقتصاد به دلايل شرعي و مبناي فقه اسلامي، انتشار و داد و ستد اوراق قرضه متوقف شد.اما وجود ابزار ديگري در بازار مالي کشور که عملکردي مشابه اوراق قرضه داشته باشد و بتواند جايگزين آن گردد و در کنترل حجم نقدينگي و مهمتر از آن در تأمين مالي طرح هاي زير بنايي و همچنين طرحهاي توليدي و خدماتي از منابع مالي بخش خصوص جامعه موثر باشد ،ضروري به نظر مي رسيد.
بنابراين در پي مطالعات نسبتاً گسترده سازمان برنامه و بودجه ،سازمان بورس اوراق بهادار تهران ،بانک مرکزي ،وزارت مسکن و شهر سازي ،در برنامه دوم توسعه اقتصادي،اجتماعي و فرهنگي کشور(1378-1374)مسأله استقراض عمومي از طريق انتشار اوراق بهادار به عنوان يک سياست مالي مطرح شد.در سياست هاي کلي برنامه ،انتشار اوراق مشارکت ،اوراق سرمايه گذاري و اوراق مشارکت کوتاه مدت به عنوان يکي از روش هاي کار آمد سياست هاي پولي و مالي مد نظر قرار گرفت.در طول سال هاي برنامه ، موارد استفاده از اوراق مشارکت گسترش يافت و اموري چون اجراي طرح هاي بزرگ ساختماني و تأمين مالي طرح هاي توسعه موسسات عمومي و خصوصي به اوراق مشارکت مسکن اضافه شد.
بر اساس قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت مصوب مهر ماه 1376،اوراق مشارکت ،اوراق بهاداري است که با مجوز قانوني خاص يا مجوز بانک مرکزي ،براي تأمين بخشي از منابع مالي مورد نياز به منظور ايجاد ،تکميل و توسعه طرح هاي عمراني –انتفاعي دولت مندرج در قوانين بودجه سالانه کشور يا براي تأمين منابع مالي منظور ايجاد ،تکميل و توسعه طرح هاي سود آور توليدي ، ساختماني و خدماتي شامل منابع مالي لازم براي تهيه مواد اوليه مورد نياز واحد توليدي، توسط دولت،شرکتهاي دولتي،شهرداري ها و موسسات و نهادهاي عمومي غير دولتي و موسسات عام المنفعه و شرکتهاي وابسته به دستگاه هاي مذکور،شرکتهاي سهامي عام و خاص و شرکتهاي تعاوني توليد منتشر مي شود و به سرمايه گذاراني که قصد مشارکت در اجراي طرح هاي ياد شده را دارند از طريق عرضه عمومي واگذار مي گردد.
به اوراق مشارکت سود ثابتي به طور علي الحساب تعلق مي گيرد که در مقاطعي از سال پرداخت مي شود .سود قطعي اوراق هم،در سر رسيد و از محل سود طرح مورد مشارکت و به تناسب قيمت اسمي و مدت زمان سرمايه گذاري در اوراق، تعيين و به دارندگان اوراق مشارکت پرداخت مي گردد . چنانچه سود طرح، کمتر از سود علي الحساب پرداخت شده باشد يا طرح زيان ده باشد، دستگاه صادر کننده اوراق مسؤول آن است و سود علي الحساب پرداخت شده، قابل تعديل يا استرداد نيست . صادرکنندگان اوراق، متعهد پرداخت سود علي الحساب در مواعد مقرر و بازپرداخت اصل مبلغ اوراق در سررسيد و سود قطعي آن در فاصله زماني پنج ماه بعد از سررسيد هستند. اين تعهدات، در مورد اوراق مشارکت طرح هاي عمراني اعم از آن که دولت و يا يکي از دستگاه هاي اجرايي مجري آن باشند توسط دولت تعهد و تضمين مي شود و در مورد اوراق مشارکت منتشر شده توسط دستگاه هاي عمومي) به استثناي طرح هاي عمراني ( يا خصوصي، شخص حقوقي ديگري با عنوان ضامن، تعهدات ناشر را تضمين مي کند. در مورد اوراق مشارکت بانک مرکزي جمهوري اسلامي ايران، اين بانک پرداخت اصل و سودهاي متعلّقه را در سررسيد مقرر، از طريق بانک هاي عامل تضمين مي کند.
از ويژگي هاي اوراق مشارکت به عنوان يکي از ابزارهاي مهم تأمين مالي، مي توان به موارد زير اشاره کرد:
1-اوراق با نام يا بي نام است،
2- قيمت اسمي مشخصي دارد،
3- سررسيد آن مشخص است و به عبارتي مدت معين دارد،
4- بازپرداخت اصل اوراق در سررسيد و پرداخت سودعلي الحساب آن در مقاطع معين توسط ناشر، تضمين شده است،
5- خريد و فروش اوراق از طريق شعب منتخب بانک عامل يا از طريق بورس اوراق بهادار(درصورت پذيرش) مجاز است،
6- دارندگان اوراق به نسبت قيمت اسمي و مدت زمان مشارکت در سود حاصل از اجراي طرح هاي مربوط، سهيم هستند،
7- هر ورقه نشان دهنده ميزان قدرالسهم دارنده آن در طرح مورد سرمايه گذاري است،
8- با فروش اوراق مشارکت رابطه وکيل و موکل بين ناشر و خريدار اوراق محقق مي شود )در واقع ناشر به وکالت از طرف خريداران اوراق مي تواند نسبت به مصرف وجوه حاصل از فروش اوراق به منظور اجراي طرح و خريد و فروش هرگونه کالا، خدمت و دارايي مربوط به طرح اقدام نمايد انتقال اوراق به رابطه وکالت خدشه وارد نمي کند و اين رابطه تا سررسيد اوراق بين ناشر ودارندگان اوراق نافذ و معتبر است،).
9- اوراق مشارکت به عنوان وثيقه طرف هاي معامله در قراردادهاي مربوط به وزارتخانه ها، مؤسسات و شرکت هاي دولتي، شهردار يها و ساير دستگا ههاي اجرايي پذيرفته مي شود.
از مقررات موجود درباره اوراق مشارکت و به ويژه قانون نحوه انتشار اوراق مشارکت چنين مي توان نتيجه گرفت که اين اوراق ابزار مالي جديدي براي جذب پس اندازها و تجهيز منابع مالي و جلب مشارکت مردم در تأمين مالي طرح هاي عمراني و زيربنايي دولتي و طرح هاي سودآور توليدي، ساختماني و خدماتي شرکت هاي دولتي شهرداري ها و مؤسسات و نهادهاي عمومي غيردولتي و شرکت هاي وابسته به آنها و همچنين شرکتهاي سهامي عام و خاص و شرکتهاي تعاوني توليدي است.
سلام، خسته نباشید اگه ممکنه منو راهنمایی کنید، من مبلغ40میلیون تومان اوراق مشارکت طرحهای عمرانی انتفاعی دولت باسود20درصد که دربانک صادرات فروخته میشد خریدم وسررسیدان ابان ماه96است،درضمن روی اوراق مهر غیرقابل بازخرید تاسررسید نهایی خورده است،الان پول لازم شدم ومیخام بفروشم میشه لطفا بگیدکجا میتونم بفروشم وچند درصد از ان کم میشه،توروخدا کمک کنید خیلی فوریه
در این خصوص من اطلاعات چندانی ندارم از دوستان میپرسم اگه به جواب رسیدم به ایمیلت ارسال میکنم.
اگه بی نام و قابل انتقال به غیر باشه از طریق بنگاههای اقتصادی میتوان به نفر غیر و خریدار با قیمت واقعی بفروشید ولی اگه قابل انتقال نباشد باید مشتری پیدا کنید و باقیمت توافقی بفروشید
با درود
بنده با 2 نفر از دوستانم سال 88 یک شرکت ثبت کردم اما از همان اول آن شرکت را رها کردیم و نه پرونده مالیاتی تشکیل دادیم و نه اظهارنامه و… ما حتی فعالیت اقتصادی و درآمدی هم با آن شرکت نداشیم. بلاخره در سال 92 این شرکت را منحل کردیم. به نظر شما آیا به ما مالیات و جریمه تعلق می گیرد؟؟ لطفا راهنمایی کنید خیلی نگرانم
با سپاس
با عرض سلام و خسته نباشید، اگر روال کاری یک کارگاه به این صورت باشد که کارگران در ماه حداقل 7 روز به خاطر نبودن مواد اولیه تعطیل باشندیا کارکرد روز کمتر از 7ساعت و 20 دقیقه داشته باشند و کارگران در روزهای دیگر اضافه کاری انجام داده باشند
کارفرما می تواند ساعت های اضافه کاری روزهای دیگر را به جای کسر کارکرد در روزهای دیگر یا روزهای تعطیلی کارخانه حساب کند و برای روزهایی که کسر کارکرد پرنشود حقوق و مزایا به کارگر تعلق بگیرد لطفا فرمول محاسبه حقوق و مزایا با این شرایط را برایم بنویسید کارگران ما در ماه شاید 10 روز با کارکرد کامل و اضافه کاری کار میکنند بقیه روزها به خاطر نبود مواد اولیه یا کارخانه تعطیل هست یا روزی 6 ساعت کار میکنند و خواستار دریافت اضافه کاری هستند در صورتی که طبق روال کارخانه وضعیت ما تا پایان سال به همین ترتیب خواهد بود و حقوق و دستمزد تلف شده ای که به کارگر خواهیم داد بسیار زیاد خواهد بود جواب را در صورت امکان به ایمیل من ارسال کنید با تشکر فراوان از لطف و راهنمایی شما.
سلام.
مبنای کارکرد در قانون کار حداکثر 44 ساعت در نظر گرفته شده. به کلمه حداکثر دقت کنید.یعنی اگر کارگاهی به هردلیلی کمتر از این ساعت مبنای کارکرد قراردهد از لحاظ قانون کار بلامانع است. و اینکه اضافه کار کارگران رو بگذاریم جای تعطیلی اجباری آنان اصلا صحیح نیست.
قانونا اگر تعطیلی شرکت با توافق کارگر باشه میشه مرخصی بدون حقوق برای روزهای اضافه تعطیلی در نظر گرفت. اما ساعات اضافه کار باید برای کارگر محاسبه شود
با سلام من برای چندمین بار سوال بی جواب خودم رو مطرح میکنم
بدهکار یا بستانکار بودن حساب جاری شرکا چه تاثیری در سود و زیان دارد؟چرا برداشتهای شخصی مالک(با فرض اینکه فقط 1نفر بوده بدون هیچ شریکی)از حساب سود کسر نمیگردد؟
جاری شرکا در صورت بستانکار بودن یک بدهی بوده و در صورت بدهکار بودن به منزله یک حساب دریافتنی می باشد لیکن این دو حساب هیچ کدام تاثیری بر سود و زیان ندارند.
سلام مرسی از وب سایت خوبتون. من با حسابداری آشنایی دارم و اصولش رو میدونم. اما تا حالا به صورت حرفه ای با نرم افزار کار نکردم. یک جا منو استخدام کردن که کارهای حسابداری رو هم باید انجام بدم. یه ذره استرس دارم. شرکت هم تازه تاسیس هستش و تا بحال حسابدار نداشته که بتونم ازش راهنمایی بگیرم. میخواستم راهنماییم کنید که اولین اقدامم باید چی باشه. چه مدارک و اسنادی رو باید برای ثبت تو نرم افزارحسابداری ازشون بخوام. ممنون
ابراهیم قرباني:
تمام هزينه ها درامدها و خريد و فروش ها و هر عملياتي که منجر به درامد يا هزينه يا خريد داريي و يا فروش مستند به اسناد و مدارک باشد به ترتيب تاريخ وقع بايد ثبت گردد.
سلام. وقت بخیر.ببخشید هزینه حسابرسی و هزینه طراحی جعبه محصولات تو چه حسابایی باید ثبت بشه؟
ابراهیم قربانی: بسته به نوع فعالیت. هزینه طراحی متفاوته ولی هزینه حسابرسی جزو هزینه های مالی سرفصل عمومی اداری است
سلام واحترام
درمورد شماره متمرکز بیمه تامین اجتماعی اطلاع دارید؟
من محل کارم عوض شده ویک شماره متمرکز علاوه برشماره بیمه قبلی بمن دادشده
باتشکر
تا اونجایی که میدونم شماره ایه که جدیدا تأمین اجتماعی جهت متمرکز کردن اطلاعات بیمه شدگان استفاده می کنه . یه چیزی شبیه شماره شبا…
سلام …
درباره سند افتتاحیه یه سوال داشتم !!!
سند افتتاحیه در سال های قبل توسط یک حسابدار دیگه بوده اشتباه هست و تراز مالی نمیخونه و الان هیچ سندی از آن سال نیست و فقط سند افتتاحیه هست چیکار باید کرد ؟ ( حسابداری هلو ) …!!!
سلام.
اولا باید ببینید که وضعیت رسیدگی مالیاتی دفاتر به چه صورت هست؟ تأیید شده؟ علی الراس شده؟ یا اصلا دفاتر قانونی نوشته شده یا خیر؟ صرف نظر از موارد قانونی به طور معمول شما باید بررسی کنید که اطلاعات سند افتتاحیه تا چه حد قابل اطمینان است و موارد قابل اطمینان را در سند افتتاحیه وارد کرده و سایر مواردی که احتمال اشتباه آن است بر اساس سایر اسناد و مدارک و یا احتمالا بررسی فیزیکی و … مبالغ صحیح را برای افتتاحیه وارد کرده و بقیه گردش های مالی و ثبت ها را از ابتدای سال جاری به درستی وارد نمایید.
اما در صورتی که بخواهید کار قانونمند انجام دهید و شرکت مشمول مالیات باشد بستگی به سوالات مطرح شده دارد…
سلام یه سوال سخت از کارشناسان دارم
من در شرکتی مشغول به کار شدم که سال94 زیان ده بوده اند ولی سال 93 سود ده بوده اند با این حال در سال 93 اندوخته در اظهارنامه ثبت نکرده اند ولی در 94 با اینکه زیان داشته اند معادل 10 درصد سرمایه اندوخته در اظهارنامه ثبت نموده اند خب آیا راهکاری هست که بتونم ثبتی بزنم که هم اندوخته به عنوان سند صلاحی گذشته ثبت بشه و هم زیان اظهارنامه تغییری نکنه؟ آیا روشی برای تهاتر هست
با سلام خدمت شما دوست عزیز.یک سوال داشتم درمورد تبصره9 ماده53 قانون مالیات های مستقیم.در چند روز اخیر یک برگت مالیاتی به شرکت ما فرستاده شده به مبلغ800هزارتومن.که مطمئنا در مورد مالیات اجاره هست.و اینکه مربوط به سال مالی93 حال سوال من اینه ک وظیفه پرداخت این مالیات برعهده مالک می باشد یا اینکه شرکت باید دنبال کاراش بیوفتهو اینکه شرکت در سال93 فعالیتی نداشته اما اجاره دوماه اخر93 پرداخت شده.حالا با این تفاصیر وضعیت چجوریه و اینکه اگر یک توضیحی ب زبان ساده در مورد این مالیات ب من بدید ممنون میشم
وظیفه پرداخت مالیات بر اجاره برعهده مستاجر است البته کسر از موجر یعنی شما ،در زمان پرداخت اجاره باید مالیات اجاره را از موجر کسر و به حساب سازمان واریز میکردین در هر صورت شما باید پیگیر باشید
سلام من قراره حسابداری یه شرکت و ازصفر راه بندازم واین شرکت کلا تازه تاسیسه.اما سوال برام پیش اومده (1)من سرمایه اول دوره رو چجوری واردنرم افزارکنم .نرم افزارهم هلو هستش . (2)بعد این شرکت دستگاهایی دارن مث جرثقیل ودستگاه برش و …. که توی کارگاه ازش استفاده میشه این به چه صورت باید وارد اول دوره بشه؟(3)اینااومدن هزینه هایی انجام دادن مث ساختن ساختمون اداری وخرید ملزومات اداری و خرید کامپیوترومیزو…. این روهم میخوام جزو اول دوره واردبشه
ممنون میشم اگه راهنماییم کنیدکه این3مرحله چجوری ثبت میشه برای اول دوره
سلام
من میخوام یک شرکت تولیدی رو حسابداری کنم این شرکت اطلاعات دفتری داشته و الان تصمیم گرفته سیستمی بشه میخواستم اگه ممکنه برام توضیح بدین بعد از ثبت کالاها و سند افتتاحیه و …. چطوری اقلامی که تولید میشه رو ثبت کنم که تعداد تولیدو بدست بیارم واسه هرکالایی باید یک کالای درجریان ساخت ایجاد کنم یا نه ؟ با تشکر فراوان
سلام بستگي به نرم افزار در حال استفاده دارد اگر نرم افزار تون توليد باشه و بهاي تمام شده داشه باشد خود نرم افزار با زدين ثبتهاي خريد مواد دستمزدو و …… بهاي تمام شده کالا را بدست مي اورد در غير اينصورت بايد دستي منظورم اکسل و يا ديگر نرم افزار ها براي بدست اوردن بهاي تمام شده استفاده کنيد
یه سوال داشتم
اما نمیدونم کجا باید سوالمو مطرح کنم
🙁
سلام.
اگر مرتبط با حسابداری هست همینجا میتونید بپرسید و الا اگر به اکسل مرتبطه به صفحه مربوط به پاسخگویی به سوالات اکسلی برید و اگر به طور کلی در خصوص سایر محصولات آفیسه به گروه ما در تلگرام بپیوندید.
https://telegram.me/joinchat/Co2yMUFVbhw3If4r_gbbrg
سلام
سوال مهم و کاربردی
من تازه با اصول حسابداری و روش های ثبت دفتری آشنا شدم. الان باید حسابداری یه بازرگانی رو به عهده بگیرم که کارش خرید و فروش محصولات خشکبار کشاورزی مثل آلو هست.
این واحد علاوه بر خرید محصول خدماتی مثل سورت و بسته بندی هم روی محصول انجام میده و بعد اون رو می فروشه. طبعا در هنگام سورت بخشی از محصول به عنوان پس خورده جدا میشه که باید با قیمت کم تری بفروش برسه .
من تا الان لیست کامل مطالبات ، بدهی ها ، موجودی انبار ، موجودی بانک و دارایی ها رو جمع کردم. با این اطلاعات سرمایه فعلی رو هم می تونم به دست بیارم. اما سوال؟
1- من برای یک همچین شرکتی چه فهرست حسابی تهیه کنم؟
2- از روش ادواری استفاده کنم یا دائمی ؟ با توجه به اینکه اطلاع از موجودی کالا برای واحد مهمه.
3- میشه یه مقاله بروز در مورد روش ثبت دائمی معرفی کنین.
4-با توجه به هزینه هایی که از زمان خرید کالا تا زمان فروش (سورت و بسته بندی) محقق میشه ، آیا باید حسابداری تولیدی رو روی این واحد پیاده کنم؟
5-اگه یه مقاله ای در مورد چگونگی حسابداری واحد هایی که تا کنون حسابداری نداشتن و تازه میخولن این کارو انجام بدن معرفی کنین ممنون میشم
موفق باشین
1 فهرست حسابهای دایمی و موقت 2 چون خرید و فروش انجام میدهید بهتره ادواری باشه 3 مقاله رو میتونید با جستجو در اینترنت پیدا کنید 4 خیر بازرگانی 5 همچین مقاله ای ندیدم تاحالا میتونید جستجو کنید.
باسلام
لطفا بفرمایید ثبت حسابداری ضمانتنامه بانکی که به اجرا گذاشته شده است و بانک مبلغ بدهی را به ذینفع پرداخت کرده است در دفاتر شرکتی که بدهی مربوط به آن بوده چه میشود
ابراهیم قربانی :
سلام بايد مشخص شود بانک از محل وثيقه مبلغ را به ذينفع پرداخت کرده است يا از محل پرداختي خود شرکت که معمولا از محل پرداختي خود شرکت مي باشد که ثبتهاي ان به شرح ذيل مي باشد
در دفاتر شرکت: تمام حسابهاي انتظامي به اينصورت برعکس مي شوند طرف حساب انتظامي بد حساب انتظامي بس و اگر ضمانت نامه شرکت در مناقصه باشد: هزينه شرکت در مناقصه بد بانک بس
باسلام و عرض ادب و احترام
ببخشید بنده یک سوال داشتم خواهش میکنم راهنماییم کنید سپاسگذارم
میخواستم بدونم کسی که نصف سال یعنی شش ماه اول سال رو نیمه وقت در یک شرکت خصوص مشغول بوده و پنج ماه آخرسال رو تمام وقت در همان شرکت مشغول بکار بوده محاسبه عیدی و پاداش و سنواتش به چه صورته ؟
عیدی و سنوات و پاداش بر مبنای میزان کارکرد محاسبه میشه و طبیعتا اگر یک فرد به صورت نیمه وقت در شرکتی شاغل باشه به همون میزان مشمول عیدی و سنوات خواهد شد. میتونید برمبنای ساعت کارکرد حساب کنید.
سلام ما در شرکت تعاونی توسعه شهرستان دو پروژه با سهامدار مختلف در هر پروژه داریم پروژه شماره یک ما سرمایه گذاری در یک کارخانه سیمان است که سهام آن توسط شرکت تعاونی به مردم فروخته شده ولی در کارخانه سیمان فقط شرکت تعاونی به عنوان سهامدار شناخته می شود کارخانه سودی را هر سال می پردازد که این سود مختص مردم است که سهام جزیی به وسیله شرکت تعاونی خریده اند و در واقع این پول از کارخانه به شرکت داده می شود تا شرکت تعاونی بین سهامداران تقسیم کند و در واقع امانت است روش حسابداری چیست چون حسابدار به عنوان درآمد شرکت عمل می کند
پاسخ مهندس ابراهیم قربانی:
سلام. سود حاصل از سرمایه گذاری باید ثبت شود.
در مورد حسابهای انتظامی هنگام بستن حسابها چه باید کرد؟
حساب انتظامی به طرف حساب انتظامی بسته میشه و سال بعد حساب انتظامی بدهکار و طرف حساب انتظامی بستانکار میشه
سلام
احتراما اجاره جرثقیل رو میشه توی چه سرفصل حسابداری گردش داد.
ممنون
سلام.
اگه شما اجاره دادین و کار شرکت اجاره دادن جرثقیل هست میشه درآمد علمیاتی اگه اجاره دادین و جزو عملیات اصلی شرکت نیست میشه درآمد غیر عملیاتی…
اگه شما اجاره کردین هم همین حالت قبل رو داره با این تفاوت که میره به حساب هزینه.
سلام
ببخشید من هزینه اجاره را در اظهارنامه مالیاتی در قسمت هزینه عمومی و اداری زدم. موردی داره؟
سلام. نه موردی نداره.
1 ثبت بابت هزینه رهن؟
مبلغ پرداختی بابت رهن در حساب کل سایر حسابهای دریافتنی و با معین سپرده و ودایع ثبت می گردد.
سپرده و ودایع بدهکار
بانک بستانکار
جواب این مسئلرو میخواستم:
شرکت بازرگانی داراب در سال 1388 فعالیت خودرا اغاز نمود
و هرسال 65 درصد از کل فروش را ب ذخیره مطالبات مشکوک الوصول اختصاص میداد
1388/11/8 .16000 ریال از طلب اقای رشیدی سوخت شد
کل درامد فروش 8000000
اطلاعات مربوط ب سال 1389
1389/5/4 وصول طلب از اقای رشیدی ب مبلغ 16000 ریال ک در سال قبل سوخت شد از حسابها دریافت و حذف شد
89/6/31 وصول 20 درصد از وصول اقای سعیدی و حذف بقیه ان از حسابها بدلیل ورشکستگی (کل طلب اقای سعیدی 125000 ریال میباشد)
89/7/18 بدهی اقای محمدی ب مبلغ73250 کاملا سوخت شد
89/12/12 بازیافت و وصول35000 ریال از مطالبات سوخت شده اقای محمدی
جمع درامد کل در پایان سال 89؛ 12000000 میباشد
سلام.
شرمنده فرصت حل تمرین های حسابداری رو ندارم.
سلام یه سئوال داشتم
مدیر یه کارخانه با مدیر فروشش توافق میکنند هر سال از سود کل کارخانه یه درصدی به مدیر فروش پرداخت کنه
مدیر کارخانه هر سالی یا دو سال در میان به بازسازی و تعمیرات ساختمان و بنا و ساختن بنای فلزی در داخل مجموعه برای انبار مواد اولیه ساختن و حال مدیر فروش به این قضیه شاکی شده چون این همه هزینه رو کسر کردیم تا سود خالص شناسائی بشه
نظر شما باتوجه به توافق صورت گرفته و استاندارد حسابداری چیه ؟؟
سلام.
در صورتی که تعمیرات اساسی باشد باید به حساب دارایی ها منظور شود و در نتیجه سود و زیان را تحت تأثیر قرار نمیدهد اما اگر تعمیرات جزیی بوده و مرتبط با عملیات اصلی شرکت باشد به هزینه منظور میشود و در این خصوص مدیر فروش نمیتواند ادعایی داشته باشد.
لیکن در هر صورت ملاک توافق اولیه می باشد و اگر توافقی در این خصوص نشده و هزینه های تعمیرات هم خارج از عرف نباشد مشکلی از نظر حسابداری نداره.
سلام روزتون بخیر
می بخشید میشه خواهشا به سوال من پاسخ بدید
من مبلغ 250.000.000 ریال پرداخت کردم و برای مثال 10.000 دلار دریافت نمودم و الان این پول را برای آمریکا حواله کردم برای خرید اقلام میشه لطفا سند این مورد را برای من تضیح بدید؟
سلام.
سند شما ریالی ثبت میشه در صورتی که جنس هنوز نرسیده میشه پیش پرداخت بدهکار و بانک بستانکار به مبلغ 250میلیون ، بعد از اینکه جنس وارد انبار شد موجودی کالا بدهکار میشه و پیش پرداخت بستانکار (روش دائمی)
سلام
شرکت ما یه طرف حساب داره که ازشون خرید انجام میدیم.یکبار خدمات جرثقیل واسه همین طرف حساب انجام دادیم به مبلغ 35000000 ریال و این در صورتی است که صاحب شرکت هرگاه صندوق یا بانک دچار کسری موجودی بشه مبلغ کسری رو واریز میکنه و من هم به همون مقدار حسابشو بستانکار میکنم.حالا این مبلغ 35000000 ریال از فاکتور خرید کسر شده و مابقی با طرف حساب تسویه شده.حالا این ثبت سند باید چجوری تنظیم بشه تا بتونم حساب صاحب فروشگاه رو به همین مبلغ بدهکار کنم.منظورم حسابهای درگیر با این سند هستش.
لطفا اساتید کمک کنن
برای حساب صاحب شرکت میتونید از جاری شرکا استفاده کنید ولی اخیرا با توجه به حساسیتهایی که روی این حساب هست بهتره حساب بستانکاران غیر تجاری با تفصیل شخص مورد نظر ایجاد کنید و مواردی که صاحب فروشگاه آورده داره رو در این حساب ثبت کنید.
اما در خصوص خدماتی که انجام دادید ثبت خرید ها جداگانه انجام میشه و ثبت خدمات شما جدا و در نهایت موقع تسویه این دو رو میتونید باهم تهاتر کنید.مثال:
موقع خرید: با فرض اینکه اون هم خدمات انجام میده برای شما (حساب هزینه مورد نظر/بدهکار و حسابهای پرداختنی-شرکت مورد نظر/بستانکار)
موقع انجام خدمات: (حسابهای دریافتنی-شرکت مورد نظر/بدهکار و حساب درآمد عملیاتی /بستانکار)
موقع تسویه حساب: (حساب پرداختنی-شرکت مورد نظر/بدهکار و حساب دریافتنی شرکت مورد نظر/بستانکار و مابالتفاوت هم حساب بانک/بستانکار)
سلام من یه سوال دارم اگربخواهیم حسابهای دفتری روسیستمی کنیم مثلافرض کنیدقصدداریم اطلاعات دفتری سه سال رو سیستمی کنیم میشه ازسال آخر یاسال دوم شروع به وارد کردن ازاطلاعات کنیم یالزوما باید از ابتدا وارد کنیم خیلی برامون مهمه که حتما اطلاعات سیستمی بشن همه ی اطلاعات وحسابها…
ممنون
سلام.
اصولا شما لازم نیست همه اطلاعات مثل هزینه ها رو از ابتدا وارد کنید و فقط یک افتتاحیه ثبت میکنید و اطلاعات حسابهای دائمی رو ثبت میکنید و ادامه ماجرا. اما اگر هدفتون از ورود اطلاعات گزارش گیری هزینه ها برای سالهای قبل هم هست در اون صورت باید اون موارد رو هم وارد کنید.
ولی به نظر من طبق اصل هزینه و منفعت لزومی نداره و همون افتتاحیه و شروع از سال جاری کفایت میکنه.
لطفا اگه کسی میدونه کمک کنه
سلام
استخدام يه كارگر با حقوق ٥٠٠٠٠٠٠در تاريخ ١٢/١٢ثبتش چي ميشه نگفته كه حقوقش پرداخت شده يا نه
استخدام یک شخص هیچ ثبتی نداره تا زمانی که پرداختی وجود نداشته باشه.
سلام من چندتا تست سوال دارم از کجا میتونم بفرستم جوابشو بگیرم؟
سلام من در رابطه با حسابداری شرکت تبلیغاتی سوال دارم میشه راهنمایی بفرمایید
با سلام و عرض ادب
دوتا سوال داشتم
1. فروشگاه اهن الات ،ورق آهنی به مبلغ 100 ریال فروخته که از این مبلغ 20 ریال نقد دریافت شده و چکی به مبلغ 150 ریال (مبلغ چک از کل فروش بیشتر جهت افزایش اعتبار خریدار)ثبت به چه صورت هست؟
2. مبلغ 100 ریال ورق آهنی فروخته شده و برش آن 10 ریال شده ثبت چطور هست در دفاتر؟
سلام وقتتون بخیر
میخواستم بدونم پایه سنوات برای کسی که چند سال سابقه کار داره چطوری محاسبه میشه ؟
سلام وقتتون بخیر
مالیات نقل و انتقال خودرو جز بهای تمام شده خودرو محسوب می شه یا اینکه به عنوان هزینه در حساب ها شناسایی می شه ؟