سه شنبه , ۵ بهمن ۱۳۹۵
سرخط خبرها
خانه - آموزش های کاربردی - آموزش اکسل - پاسخگویی به کلیه سوالات اکسلی
اکسل یار

پاسخگویی به کلیه سوالات اکسلی

مدیریت سایت مطالب کمیاب آماده پاسخگویی به کلیه سوالات شما در زمینه اکسل می باشد.

می توانید سوالات خود را از قسمت نظرات برای ما ارسال نمایید .

امیدواریم سهم کوچکی در آموزش نرم افزار بسیار کاربردی اکسل داشته باشیم .

به یاد داشته باشید که در اکسل همیشه راه های میانبر و کاربردی بهتری نیز وجود دارد و ممکن است برای یک عمل چندین راه وجود داشته باشد.

Baniasadi asadi

 

با توجه به اینکه یکی از اهداف پاسخگویی به سوالات استفاده سایرین می باشد ترجیحا سوالات خود در در قسمت نظرات پایین همین صفحه مطرح کنید .

ضمنا توجه داشته باشید با توجه به حجم انبوهی از سوالات ترجیحا به اشکالاتی که نیاز به توضیح مفصل ندارد پاسخ داده خواهد شد و سوالاتی که نیاز به توضیح و آموزش دارد از طریق سیستم پاسخگویی تلفنی می توانید با ما ارتباط برقرار کنید .

جهت استفاده از مطالب آموزشی دیگر ما در خصوص اکسل و ورد همچنین میتوانید وارد کانال ما در تلگرام شوید.

 

راهنمای سیستم پاسخگویی تلفنی

کانال آموزشی ما:

telegram.me/SoftwareTrain

 

درباره ی محمود بنی اسدی (مدیر سایت)

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری مسلط به نرم افزارهای آفیس مخصوصا ورد و اکسل ، مدرس اکسل و نویسنده شش مقاله در سطح ملی و ISI، آشنا به نرم افزارهای مالی *** آیدی جهت ارتباط از طریق واتساپ و لاین : baniasadi67 ***

مطلب پیشنهادی

فیلتر همزمان با تایپ

آموزش ایجاد فیلتر همزمان با تایپ

در این مطلب قصد داریم یک آموزش بسیار کاربردی رو در اختیار شما قرار بدیم. …

۱,۰۶۱ دیدگاه

  1. سلام
    من توی یک فایل اکسل اطلاعات یک سری مشتری رو دارم میخام از این بین گروهی که مربوط به یک دسته خاص هستند را چاپ کنم. دسته بندی هم براساس اطلاعات دوتا از ستون ها انجام میشه
    لطفا راهنمایی کنید حیاتیه
    مرسی

  2. با سلام و خسته نباشید
    من یه فرم طراحی کردم بعضی از سلولهایی که تغییرات باید روشون اعمال بشه رو بدون تغییر گذاشتم و بقیه سلولها رو که مطالب تکراری و ثابت باید توشون باشه رو قفل کردم
    حالا میخواستم ببینم میشه سطر و ستونهای این فرم رو هم قفل کرد که کاربر نتونه بزرگ یا کوچیکشون کنه
    ممنون

  3. دو ماژول میخوام تو اکسل طراحی کنم که یکیش ورودی مثلا ۱/۱/۹۵ رو بگیره خروجیش ۱فروردین ۹۵ باشه

    اون یکی ماژوله در یک سلول مشخص تاریخ جاری سیستم رو نشون بده البته به شمسی

  4. سلام اقای بنی اسد من ی فایل دارم که روزانه فاکتور های مالی رو در اون وارد میکنم که میشه بخش دیتای کل اطلاعات روزانه من از ابتدا تا انتهای کار…
    حالا تو ی جدول کوچیک تر با فرمول sumif کل هزینه انجام شده در هر بخش از ابتدا تا انتها رو حساب میکنه
    حالا من تو ی جدول تجمعی کوچیک میخوام ببینم بصورت روزانه ببینم در هر بخش مثلا a , b , c در فلان تاریخ چقدر هزینه کردم با وارد کردن تاریخ در یک سل کناری جدول
    ممنون میشم راهنماییم کنید
    فایل اکسلی که درست کردم رو براتون میفرستم

    فایل پیوست:  .xlsx

  5. با سلام
    آقا ممنون. من تا حالا همچین نکته ای را نمی دونستم. ممنون
    با تشکر

  6. سلام من یک فایل اکس دارم امروز با این مشکل روبرو شدم که هر کار میکنم نمیتونم ENSERT ROW کنم لطفا کمکم کنید

  7. سلام خسته نباشید
    ببخشید یه سوال اکسلی دارم می خواستم فرمولی در اکسل بزنم که یک عدد را در سلولهای متفاوت سال وماه وروز برام مشخص کند
    به عنوان مثال عدد ۷۹۶
    روز ۴
    ماه ۲
    سال ۲
    یعنی عددمون اگر از تعداد روز بیشتر شد به ماه و اگر از تعداد ماه بیشتر شد به سال محاسبه شود
    این نمونه برای محاسبه سابقه بیمه نیز کاربرد دارد

    • سلام.
      راه حل اول: اگر تاریخ مبدا رو نمیدونید میتونید اون رو صفر در نظر بگیرید اما نتیجه خیلی دقیق نخواهد بود.

      DATEDIF(0;a1;”Y”)
      بجای y اگر ym بزنید ماه محاسبه شده و اگر md بزنید روز محاسبه می شود.

      راه حل دوم : اگر تاریخ مبدا رو نمیدونید با فرض اینکه سال رو کلا ۳۶۵ روز در نظر بگیریم و ماه رو هم ۳۰ روزه فرمول به صورت زیر خواهد شد.

      سال:
      INT(A1/365)
      ماه:
      INT((A1-((INT(A1/365))*365))/30)
      روز:
      A1-((INT(A1/365))*365)-((INT((A1-((INT(A1/365))*365))/30))*30)

  8. سلام وقتتون بخیر.از اکسل ۲۰۱۶ استفاده میکنم .وقتی توی یک سلول مساوی میزارم هیچ کدام از فرمولا رو برام نمیاره .دلیلش چیه؟با تشکر؟؟

  9. سلام
    در اکسل می خوام مبالغ سه عدد سه عدد جدا شوند.از قسمت فورمت سلز فعال کردم و دستور۰##,# داده شده ولی فقط سه ععدد اول جدا میشن.چکار کنم؟

  10. سلام
    من میخوام بر اساس اینکه یک سلولی پر یا خالی باشه یه سلول دیگه تغییر رنگ بده.
    مراحل condition formating و new role رو میرم باید دستور if رو وارد کنم نمیدونم چطوری پر یا خالی بودن رو بنویسم.
    ممنون میشم کمک کنید.

    • با فرض اینکه در سلول A1 داده را میخواهید وارد کنید و در سلول B1 در صورت پر بودن سلول A1 رنگ سلول سبز رنگ شود می بایست ابتدا سلول B1 را انتخاب کرده و سپس در تب home گزینه conditional formating را زده و سپس گزینه new rule را انتخاب نمایید و در پنجره باز شده گزینه use a formula to determine which cells to format را انتخاب کنید و در کادر پایین آن فرمول را به صورت زیر بنویسید.

      “”<>a1=
      سپس از گزینه format رنگ سبز را انتخاب نمایید.

  11. سلام آقای بنی اسدی هنوز سوالی که مطرح کردم درانتظار بررسی است
    میشه لطفا این سوال رو پیگیری کنید
    ممنونم

  12. با سلام – چگونه می توان عدد توان دار و یا متغیر توان دار یک سلول را به سلول دیگر رفرنس داد ؟ – با تشکر

    فایل پیوست:  Book112.xlsx

    • سلام.
      امکان این کار وجود ندارد چون در مثالی که فرستادید شما فقط فرمت توان به عدد دو داده اید و اکسل اون عدد رو به عنوان توان نمیشناسه.
      علت اینکه میخواهید رفرنس بدید به این سلول و حالت توان دار باقی بمونه رو اگه بگید شاید راه حل دیگه ای رو بتونم بهتون پیشنهاد بدم.

    • با سلام – سوال : چرا به همان شکل کپی در سلول های دیگر می شود . ولی رفرنس داده نمی شود ؟
      به این دلیل می خواهم رفرنس داده شود که چنانچه متغییر سلول اول ( مبدا ) تغییر کرد ، سلول های دیگ هم تغییر کند .
      { ولی با همان شکل تایپ شده } در حالی که توان در کنار متغییر رفرنس داده می شیند . نه به شکل سلول اول .
      با احترام و تشکر .

      فایل پیوست:  Book113.xlsx

  13. با سلام. من به مشکل عجیبی برخوردم. یک فایل اکسل دارم شامل لیستی از اسامی. حالا بعد از یک مدت چند تا ردیف بهش اضافه کردم. وقتی مرتب سازی رو بر اساس ستون نام خانوادگی انجام میدم ردیف های قدیمی مجزا مرتب میشن و ردیفهای جدید هم جدا. چه کار کنم همه با هم مرتب بشن.
    آیا این مشکل میتونه ربطی به تنظیمات پیش فرض اکسل داشته باشه. البته من تنظیمات رو دستکاری نکردم. فقط میپرسم امکان داره یک راه حل برگشت به تنظیمات اولیه باشه و اگه جواب مثبته چطور برگردونم به تنظیمات پیش فرض؟ یا راه حل چیز دیگس؟
    لطفاً سریعتر راهنمای ام کنید متشکرم.

    • سلام.
      احتمالا سطر خالی بین دو محدوده وجود داره باید چک کنید ببینید سطر خالی چه به صورت پنهان چه غیر پنهان وجود نداشته باشه… به تنظیمات اکسلتون مرتبط نیست. اگر میخواین مطمئن بشین میتونین همین کار روی روی یک سیستم دیگه انجام بدین. ضمنا گزینه ای جهت برگشت به تنظیمات اولیه وجود نداره حتی با حذف و نصب مجدد تنظیمات ثابت باقی می مونه لیکن یک نرم افزار کمکی برای برگشت به تنظیمات اولیه آفیس ارائه داده که خودم تست نکردم ولی فکر میکنم با اون نرم افزار امکان پذیر باشه.

  14. سلام.
    دو تا ستون دارم که یکی مربوط به نام افراد است و دیگری مربوط به شماره ردیف. می خوام افرادی که در ستون نام، اسمشون چند بار تکرار شده، یک شماره ردیف داشته باشن. ممنون می شم راهنمایی بفرمایید.

  15. با سلام
    فایل اکسلی ساختم جهت کارنامه دانش آموزان که با توجه به نمره و واحد درس معدل کل رو به دست بیاره
    و همینطور در صورت غایب بودن دانش آموز در یک درس اون درس و واحد مربوطه رو در معدل گیری لحاظ نکنه
    حالا اشکال کار اینجاست که چه فرمولی بنویسم که اگه در چند درس غیبت داشت اون درسها و واحد های مربوط در معدل لحاظ نشه؟؟؟
    خیلی ممنون میشم راهنمایی کنید.

  16. سلام آقای بنی اسدی
    پیشاپیش از پاسختان ممنونم
    میخواستم بدونم چطور میشه هنگامی که شماره های اکسل در یک ستون نوشته میشه با حذف یک شماره از وسط که به خونه بدون شماره تبدیل میشه بعدی ادامه ی شماره قبلی خود به خود تغییر کنه مثلا:
    ۱
    ۲
    ۳
    ۴
    حالا وقتی ۳ رو از سلول حذف میکنم سلول بعدیش سه رو مجددا نشون بده یعنی ادامه شماره هاش قبلی باشه؟

  17. ممنون میشم سریعتر پاسخ داده شود. چون کارم گیر همین موضوع است. متشکرم از لطفتتون واقعا

  18. با سلام بنده فایلی دارم که آماری بوده و دارای فرمول های متعددی است البته از نوع جمع و تفریق و ضرب. این فایل به طور هفتگی از لحاظ داده ای پایه به روز می شود و نتایج آن به طور اتوماتیک عوض می شود. مشکل بنده که جدیدا با آن مواجه شده ام این است که بعد از وارد کردن اطلاعات پایه ؛ نتیجه عوض نمی شود و باید حتما روی سلول دارای فرمول دابل کنم تا نتیجه صحیح را نشان دهم. لطفا در این خصوص بنده را راهنمایی بفرمایید. فایل مربوطه برایتان ارسال می شود تا بهتر متوجه سوال بنده شوید.

    فایل پیوست:  -مواد-غذایی95-هفته-هشتم-آبان.xlsx

  19. سلام
    خسته نباشید و ممنون از سایت خوبتون
    حدودا ۱۵ روز پیش در همین صفحه پرسشی مطرح کردم لطفا راهنماییم کنید که سوالم رو چطور پیدا کنم تا ببینم پاسخی به اون دادید یا نه؟
    زیرا نمیدونم که سوالات بر چه اساسی مرتب شده اند؛ بر اساس زمان پرسیده شدن، زمان پاسخ گویی، بر اساس موضوع یا پاسخ داده شده ها و یا……
    ممنون میشم

  20. با سلام.
    برای محاسبات ارزش یکنواخت دریافت یا پرداخت ها با فاصله زمانی یکسان و با شیب صعودی در واقع همان(A/G) از چه تابعی استفاده کنم؟ کلا تابع محاسبات دریافت و پرداخت ها با شیب مشخص در اکسل چیه؟

  21. سلام وقت بخیر
    من دو تا شیت دارم که در شیت اول اطلاعات مربوط به ارگان هایی که باهاشون طرف قرارداد هستیم دارم و در شیت دوم می خواهم با زدن یک تاریخ اطلاعات مربوط به اون ارگان توی اون تاریخ فراخوانی بشه و من بتونم به صورت فاکتور چاپ بگیرم.
    لطفا مرا راهنمایی کنید.
    ممنونم

  22. با سلام و تشکر از سایت خوبتون

    یدونه فایل اکسل دارم که شامل خرید های شرکت بر اساس مثلا مواد ، بروشور، جعبه و … میشه که میخوام ازشون نمودار درست کنم. دسته بندی هاش رو درون یک ستون انجام دادم و حدودا ۵۰۰ سطر میشه. هر کاری میکنم اینها به تفکیک خودش نمیشه. نمودارهای مختلف دایره ای، ستونی و یکی دوتا دیگه.
    فایل رو هم پیوست کردم

    فایل پیوست:  Nemodar.xlsx

  23. با عرض سلام و خسته نباشید.من میخوام یک فایل اکسل درست کنم که معاملاتی که انجام میدم رو توش بتونم یادداشت کنم.برای این کار بنده نیاز دارم در مرحله اول مشخص کنم که معامله من از نوع خرید بوده یا فروش که مثلا بتونم توی ستون های بعدی بگم اگر مثلا خرید بوده داده های ستون aرو از ستونb کم کن یا اگر فروش بوده بلعکس(اصلا همچین حالتی قابل اجرا هست؟).لطفا راهنمایی کنید فرمولش چطوریه(در ضمن من اصلا اکسل بلد نیستم)

  24. سلام وقتی ردیف بالای اکسل به جای حروف انگلیسی ، عدد هست مشکل چیست و چگونه میشود اصلاح کرد

  25. با سلام و احترام
    دو شیت دارم یکیش کلی اطلاعات در روزهای مختلف یه روز ممکنه ۲۰ مورد آدرس یه روز ممکنه ۵ مورد آدرس داشته باشه که از یه نرم افزار تجمعی میگیرم که در شیت دوم باید در یه قالب ۱۴ ردیفه باید به ترتیب تاریخ و تعداد ۱۴ ردیف ثبت بشه . من اطلاعاتو دستی ردیفا رو که میزنم آدرسا ثبت میشه.
    میخوام تابعی استفاده کنم که خودش بعد پایان تاریخ بره چند ردیف پایین تر ادامه ردیفارو بزنه
    ممکنه راهنماییم کنید ممنون

  26. با سلام و تشکر از سایت خوبتون. آیا می‌توان محدودیت تعداد حروف برای سرصفحه را در اکسل ۲۰۱۰ از بین برد؟ هنگام درج سرصفحه با خطای زیر مواجه می‌شوم:
    .The text string you entered is too long. Reduce the number of characters used
    لطفاً راهنمایی بفرمایید.

  27. سلام خسته نباشید
    با عرض معذرت من مجددا سوالم رو مطرح میکنم
    ما هر سال فاکتور های سه برگی رو کاملا سنتی، کاربن میگذاریم و از روی فایل اکسل حاوی اطلاعات فاکتورها، اونها رو دستی مینویسیم.
    امسال از من خواسته شد که مثلا در word یا Excel محیطی طراحی کنم که با استفاده از فایل اکسل حاوی اطلاعات، فاکتورها در پرینتر قرار گیرند و چاپ شوند به گونه ای که کلیه دیتاها در جای مناسب خود بر روی فاکتور قرار گیرند.
    خیلی سعی کردم از انداختن اسکن فاکتور بر روی فایل word یا Excel ، سعی در استفاده از mail merge در word تا استفاده از خط کش برای تعیین جای دقیق چاپ هر داده. اما نهایتا نتیجه نگرفتم.
    آیا نرم افزاری برای اینکار وجود دارد یا در همان محیط وورد یا اکسل میتوان اینکار را انجام داد
    امیدوارم کمکم کنید

  28. سلام
    وقت به خیر،

    من در اکسل سلولی را مساوی سلول دیگر قرار دادم(مثلا سلول a1 درشیت ۲ مساوی سلول a1 در شیت ۱ ) میخواهم اگر در سلول a1 شیت ۱ مطلبی را نوشتم ویک کارکتر یا چند کارکتر رنگی بود در سلول a1شیت ۲ نیز نشان داده شود ؟ با تشکر

  29. سلام ..
    من تو اکسل وقتی فرمولی با دستور if می نویسم جواب رو درست میده ولی کامل فرمول را به هم ریخته نشان می دهد ..
    چطور می شه این مشکل رو حل کرد ؟؟؟
    با تشکر

  30. سلام – اگر در اکسل فایل اعدادی از نمرات دانش آموزان داشته باشیم و بخواهیم اعدادی مثلا زیر ده را با رنگ خاصی نمایش دهد این امکان وجود دارد

  31. با سلام
    میخام وقتی تابع MID اجرا میکنم اعداد از سمت راست بخونه یعنی اولین رقم سمت راست به عنوان شماره ۱ درنظر بگیره تا به آخر.
    ممنون مشیم جواب بدید.

  32. با سلام
    چگونه میتوانم اعداد جند ستون را جمع کنم
    و بعد از ان از یک ستون دیگر کم کنم؟

  33. سلام و خسته نباشید

    من می خوام یه ردیف داشته باشم. و در اون سلول ها دارای فایل کشویی باشند. ولی با این تفاوت که که اگر در یک فایل کشویی برای مثال گزینه ۱ انتخاب بشه در فایل کشویی دیگه حرف a بیاد. اگه برای مثال ۲ انتخاب بشه گزینه b بیاد. برای مثال روشن تر این که می خوام یه فاکتور درست کنم. و اگر کالای ۱ انتخاب بشه قیمتش در سلول بعدی قیمت فی با مقدار ۱۰۰۰ ریال، اگر کالای ۲ انتخاب بشه قیمتش ۲۰۰۰ و … امیدوارم منظورمو درست گفته باشم. دوستان لطفا راهنمایی کنند

  34. با سلام
    من یه سوال ساده دارم.
    چطوری میتونم کل یک ستون رو با یه عدد ثابت مثلا ۲ جمع کنم و جواب تو همون ستون بیاد؟

  35. در اکسل فیلتر ایجاد کردم ولی از یکسطری به بعد فیلتر را شامل نمیشود

  36. سلام . ببخشید من میخام فرمولی رو تو اکسل تعریف کنم اما هر کار میکنم بهم ارور میده و میپرسه ک عایا شما میخاید فرمول تعریف کنید ؟ بعد میگه ک اول فرمول باید = بزاری و… در حالی ک فرمول درسته و برای بقیه جواب میده و حتی این فایل رو برای دیگران فرستادم و توی لپ تاپ یا موبایل اونا کاملا درسته ولی هم توی لپ تاپ هم موبایل من ارور میده . حدس میزنم ک شاید مال تنظیمات اکسل باشه چون تازه ویندوز نصب کردم . یه سری حتی میانگین هم نمیگرفت . خیلی ممنون میشم راهنماییم کنید .

  37. با عرض سلام
    میخواستم جدولی طراحی کنم بطوریکه اگه در ستون مشخص کردم استاد راهنما و ور ردیف من ۵۰۰ عدد بود بود و اسم یه استاد را را مشخص کردم به من بگه در این ردیف چندتا اسم این استاد به عنوان استاد راهمنما می باشد؟؟؟
    با تشکر فراوان

  38. با سلام و خسته نباشید
    تو اکسل یه جدول کوچک کشیدم که موقع پرینت گرفتن صفحه رو کامل تو قسمت پرینت میاره ولی وقتی چاپ میکنم قسمت سمت راست یکمیش تو چاپ نمی افته، سایز کاغذ و همه تنظیماتش رو کردم حتی یه صفحه دیگه باز کردم دوباره این اتفاق افتاد. فک کنم از تنظیمات کلی اکسل هست نمیدونم مشکل از کجاست ممنون میشم راهنمایی کنید

  39. سلام. من یک فایل با فرمول محاسبه دارم. مدتی است وقتی دیتا وارد میکنم، محاسبات خودکار انجام نمیشود و باید در سلولی که فرمول دارد دبل کلیک کنم و اینت بزنم تا محاسبه انجام شود. علت چیست؟
    سپاس

  40. با سلام
    یه سوال داشتم در مورد ساعت حضور و غیاب.
    در یک شرکت ساعت حضور و غیاب بر مبنای ۳ ساعت است.حال اگر بخواهیم فرمولی تعبیه کنیم که ساعتهای اضاف بر ۳ ساعت را جمع و ساعتهایی که کمتر از ۳ ساعت را کسر کند از چه فرمولی باید استفاده گردد.

    فایل پیوست:  New-Microsoft-Office-Excel-Worksheet1.xlsx

  41. سلام. فایل حاوی پاسخ برایتان ارسال شد.
    ساعت خروج را منهای ساعت ورود کنید سپس در یک سلول ساعت استاندارد کاری که همان سه ساعت هست را وارد کرده و برای محاسبه اضافه یا کسر کار(ساعت منفی) این دو را از یکدیگر کم کنید و برای برطرف کردن خطای ####### نیز از قسمت تنظیمات اکسل تب Advanced تیک گزینه Use 1904 date system از گروه when calculating this workbook را بزنید.

  42. با عرض سلام دوباره
    با تشکر از شما آقای بنی اسدی از اینکه به سرعت پاسخ دادید.

  43. سلام وقت بخیر من یک سوال داشتم نمیدونم به کجا بفرستم که با این لینک روبرو شدم لطفا راهنمایی لفرمایید چطور می توان سلول ردیف درست کنم که با هر بار اینتر کردن و رفتن یه ردیف بعدی خودش شماره ردیف بزند یعنی سلول خالی باشد چنانچه رفتم ردیف بعدی شماره بزند ممنون میشم جواب به ایمیل بفرستید امتحان دارم متشکرم قربان

  44. از تابع زیر استفاده کنیم به جواب میرسیم:

    ( ۰٫۵ ؛ آدرس خانه) =MROUND

  45. از تابع Row استفاده کن داخل پرانتز هم هیچی نمیخواد بنویسی. برای این که خودش ردیف بعدی رو بزنه باید از خاصیت Table با زدن کلید Ctrl+t استفاده کنید

  46. آموزش گذاشتن ردیف به صورت اتوماتیک در کانال تلگرام قرار داده شده:

    http://www.telegram.me/SoftwareTrain

  47. سلام
    چطور میشه متن یک سلول رو تجزیه کرد مثلا شهرستان هر حرف ان جدا در یک سل قرار گیرد یا اینکه حرف سوم شهرستان در یک سل نوشته شود

  48. سلام.
    با استفاده از توابع متنی میتوانید اینگونه اعمال را انجام دهید به عنوان مثال برای استخراج حرف سوم شهرستان میتوانید از تابع Mid به صورت زیر استفاده کنید.
    Mid(a1,3,1)
    فرمول فوق بدین معناست که در سلول a1 از کاراکتر سوم به اندازه یک کاراکتر استخراج شود.

  49. یه سری شماره کارت بانکی دارم وارد اکسل میکنم با توجه به اینکه این شماره ها۱۶ رقمی هستن اکسل رقم آخر را صفر نشون میده چیکار کنم این مشکل رفع بشه؟

  50. سلام.
    شما باید ابتدا فرمت سلول رو در حالت Text قرار بدین. از تب Home گروه Number در لیست کشویی این گزینه موجود است.
    راه حل سریعتر این است که ابتدای عدد کاراکتر کوتیشن (‘) بزنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>