سبد خرید 0

آموزش اکسل مقدماتی

جستجو-و-جایگزینی
مطالعه بیشتر
حذف ردیف در اکسل
مطالعه بیشتر
جمع در اکسل
مطالعه بیشتر
کاور مقالات سایت 2
مطالعه بیشتر
مغایرت گیری سطری و ستونی دراکسل
مطالعه بیشتر
ثابت کردن سطر و ستون
مطالعه بیشتر
هایلایت سطر در اکسل
مطالعه بیشتر
حذف-فرمت-اضافه-فایل-اکسل
مطالعه بیشتر
گروه-بندی-داده-ها-در-اکسل
مطالعه بیشتر
فعال-کردن-گزینه-Auto-Fill-Options-در-اکسل
مطالعه بیشتر
وارد-کردن-اعداد-کسری-در-اکسل
مطالعه بیشتر
سورت کردن داده ها در اکسل
مطالعه بیشتر
آموزش-ریاضی-به-کودکان-در-اکسل
مطالعه بیشتر
قابلیت تیبل در اکسل
مطالعه بیشتر
کپی کردن جمع محدوده انتخاب شده در اکسل
مطالعه بیشتر
آموزش ایجاد فهرست پویا در اکسل
مطالعه بیشتر
محاسبه کمترین مقدار بدون در نظر گرفتن صفر
مطالعه بیشتر
پرکردن سلولهای خالی با داده سلول بالایی آن
مطالعه بیشتر
Table-مهمترین-قابلیت-اکسل-2007-و-بالاتر
مطالعه بیشتر
علت-خطای-جمع-اعداد-در-اکسل
مطالعه بیشتر
لیست-کشویی-مرتب-شده
مطالعه بیشتر
نرم افزار اعتبار سنجی کد ملی
مطالعه بیشتر
چگونه یک دفاع موفق و کامل از پایان نامه داشته باشیم؟
مطالعه بیشتر
راهنمای دانلود و جستجو در ایرانداک
مطالعه بیشتر
منابع-آزمون-دکتری-حسابداری
مطالعه بیشتر
جمع-اعداد-یک-محدوده-حاوی-خطا
مطالعه بیشتر

زمانی که شروع به یادگیری اکسل نمودم بسیار سردرگم بودم و اصلا نمی دانستم از کجا و از چه منابعی باید استفاده کنم !!
 خیلی از دوستان و شاگردان هم از بنده این سوال را می پرسیدند که نقطه صفریادگیری کجاست ؟؟ با توجه به تجربه 12 ساله من در اکسل باید به شما بگویم من هم از صفر و با اطلاعات بسیار ناچیز اما بدون بهانه آوردن شروع کردم و به شما دوست داران اکسل هم پیشنهاد می کنم فقط شروع کنیدو متوقف نشوید که پیشرفت های کوچک روزانه ، در طولانی مدت منجر به نتایج خیره‌کننده خواهد شد . شما هم اگر اطلاعات کمی در زمینه اکسل دارید و ودر ابتدای راه هستید اصلا نگران نباشید، ما همواره همراه شما هستیم تا اکسل را به راحتی یاد گرفته و از یادگیری لذت ببرید.
بعد از گذشت سال ها ، تمام تلاش خود را کرده ام تا تمامی تجربه های خود را در اختیار شما عزیزان قرا دهم . در این صفحه شما اکسل را از صفر فرا خواهید گرفت ، فقط کافی است مطلب مورد نظرتان را داخل باکس جستجو کرده و یادگیری اکسل را شروع نمایید .همواره دوره ایی برای آموزش اکسل از پایه برای شما فراهم کرده ایم تا به راحتی در کمترین زمان با کمترین هزینه بصورت کاملا عملی آن را فرا بگیرید و سپس قدم در راه یادگیری اکسل پیشرفته بگذارید .

دوره آموزش مقدماتی اکسل

شروع حرفه ای و اصولی آموزش اکسل مقدماتی

اکسل پیشرفته

اکسل پیشرفته

توابع اکسلی

ترفند اکسلی

اکسل در حسابداری

سوالات اکسلی

شروع اصولی آموزش اکسل مقدماتی

شاید برای شما هم این سوال ایجاد شده باشد که اکسل را ازکجا شروع کنیم و برای یادگیری اکسل چقدر زمان لازم است ؟!
در پاسخ به این سوالات باید به شما بگوییم یادگیری کاملا نسبی است و برای تمامی افراد متفاوت است و با توجه به این که اکسل یک نرم افزار قدرتمند بوده و برای بسیاری از افراد یادگیری اکسل به یک غول تبدیل شده است در ادامه برای شما عزیزان مبتدی مباحثی را به صورت مختصر توضیح داده ایم که کافی است با نگاه اجمالی به مباحث به کلیات موضوعات پی ببرید .
لازم بذکر است مباحث هر موضوع را در یک مقاله جداگانه بصورت جامع تر توضیح داده ایم تا برای شما عزیزان قابل فهم باشد .
در صورت هرگونه سوال می توانید در قسمت دیدگاه پایین صفحه ، سوالات و مشکلات اکسلی خود را با ما در میان بگذارید تا در کمترین زمان به آن پاسخ دهیم .

1) معرفی محیط نرم افزار اکسل

نرم افزار اکسل یک نرم افزار صفحه گسترده (Spread Sheet) است، به این معنی که اکسل جدولی بسیار بزرگ است که کاربر می تواند بنا به نیاز خود برای هر سلول از این جدول داده تعریف کند، فرمول نویسی کند، ظاهر هر سلول را به دلخواه تغییر دهد و یا محدودیت های دسترسی برای هر سلول تعریف کند
اگرشما هم به تازگی شروع به اموزش اکسل کرده اید و هیچ آشنایی نسبت به محیط اکسل ندارید ، نگران نباشید . در واقع یکی از مهمترین مباحث برای یادگیری کار با نرم افزار اکسل آشنایی و تسلط به بخش های مختلف آن می باشد. زمانی که اطلاعات بیشتری در مورد محیط کارنرم‌افزار اکسل و ترفندهای آن بدانید به راحتی می توانید در مدت زمان کوتاه به راحتی پروژه مد نظر خود را انجام دهید.

صفحه‌گسترده (Spreadsheet)

نرم‌افزارهای صفحه‌گسترده مجموعه‌ای از جداول هستند که محتوای هر سلول در جدول می‌تواند مستقل یا وابسته به سایر سلول‌ها باشد. از این نرم‌افزار عمدتاً برای تحلیل مسایل عددی، محاسبه و ایجاد نمودارها استفاده می‌شود.

ورک‌بوک (Workbook)در اکسل

به عبارتی ساده، ورک‌بوک نام دیگری برای فایل اکسل شما است. تمام فایل‌های اکسل ورک‌بوک‌هایی هستند که دارای یک یا تعدادی ورک‌شیت هستند. برای ایجاد یک ورک بوک جدید در اکسل به روش زیر اقدام نمایید.

ایجاد ورک بوک در اکسل

ورک‌شیت (Worksheet)

زمانی که ورک ‌بوکی جدیدی را شروع می‌کنید، یک ورک‌شیت با نام پیش‌فرض sheet1 خواهید داشت.

  • برای اضافه کردن یک شیت جدید می توانید با کلیک راست کردن بر روی شیت مورد نظر خود گزینه INSERT  را زده و یا از علامت + کنار شیت ها استفاده نمایید .
  •  برای حذف شیت از گزینه Delete  و برای جابه جایی شیت و یا کپی کردن از شیت مورد نظر خود از move or copy  استفاده نمایید .
  • گزینه tab color برای رنگ کردن تب شیت که برای زیباسازی ظاهری شیت استفاده می گردد .

نحوه ایجاد شیت در اکسل

ستون یا Column در اکسل

هر Sheet از چندین ستون تشکیل شده است ستون‌ها با حروف علامت‌گذاری می‌شوند. این علامت‌ها از A آغاز می‌شوند و تا Z ادامه پیدا می‌کنند. ستون‌های بعدی با ترکیبهای دو حرفی (یعنی AA تا ZZ) و بعد از آن ترکیب‌های سه حرفی مشخص می‌شوند. تعداد ستون ها دارای محدودیت می باشد و حداکثر تا ۱۶۳۸۴ ستون در اکسل وجود دارد.

ستون در اکسل

سطر یا  Rowدر اکسل

هر Sheet از چندین ردیف یا سطر تشکیل شده است که معمولاً با شماره‌های ۱ و ۲ و … مشخص می‌شوند و به ترتیب اضافه می‌شود.. ماکزیمم سطر هایی که در اکسل ۲۰۱۶ وجود دارد ۱۰۴۸۵۷۶ می باشد.

سطر در اکسل

سلول (Cell)در اکسل

محل برخورد یک سطر و ستون خاص درروی Sheet سبب ایجاد فضایی می‌شود که به آن سلول گفته می‌شود. این سلول‌ ها می‌توانند شامل مقادیر عددی، کاراکتری، شیء و … باشد.

سلول در اکسل

آدرس یک سلول در اکسل

هر سلولی در Sheet با نام یا آدرس خاصی مشخص می‌شود. برای نوشتن آدرس هر سلول ابتدا حرف ستون و سپس شماره سطر آن را می‌نویسیم. مثلاً  آدرس B5 با سلول ستون B در سطر پنجم اشاره می‌کند.

 

به طور پیش فرض نوار ابزار دسترسی سریع، واقع در بالای نوار ریبون، حاوی دکمه Save، Undo و Redo است. اگر شما خیلی از یک دستور اکسل مانند پرینت و یا فرمول خاص و….استفاده می کنید، می توانید آن را به نوار ابزار دسترسی سریع اضافه کرده و آن را شخصی سازی نمایید .
نوار ابزار دسترسی سریع Quick Access Toolbar که به اختصار QAT نیز نامیده می شود ،یک نوار ابزار کوچک قابل تنظیم در بالای پنجره برنامه اکسل است که شامل مجموعه ای از دستورات اغلب پراستفاده می باشد.

نحوه سفارشی سازی نوار ابزار دسترسی سریع در اکسل

نوار-دسترسی-سریع در اکسل

  1. روی دکمه ی Customize Quick Access Toolbar کلیک کنید.
  2. یک گزینه را برای اضافه کردن انتخاب کنید(با باز شدن کادر محاوره ای گزینه های اکسل (Excel Options) می توانیم ابزار مورد نظر خود را از قسمت انتخاب دستورات از (Choose Commands from) انتخاب کرده و آن را به نوار ابزار دسترسی سریع (Quick Access Toolbar) بیاافزاییم.

 

اگر دستوری را که می خواهید به نوار ابزار دسترسی سریع اضافه کنید و در لیست مشاهده نمی کنید، می توانید برای یافتن آن More Commands استفاده نمایید .

  1. روی دکمه ی Customize Quick Access Toolbar کلیک کنید.
  2. روی More Commands کلیک کنید.

    نوار-دسترسی-سریع در اکسل

زمانی که فایل اکسل خود را باز می کنید ردیفی از تب ها و آیکن ها در آن مشاهده خواهید کرد که در ادامه به توضیح مختصر آن می پردازیم .

نوار-عنوان در اکسل

نوار عنوان: نام فایل اکسلی که در حال حاضر بازکرده اید را نشان می دهد.

گزینه های نمایش: در اینجا شما می توانید تعیین کنید چه مقدا از ریبون (نوار) به نمایش در آید. همچنین میتوانید از سه علامت سمت راست آن برای کوچک کردن، بزرگ کردن و همچنین بستن صفحه ی اکسل استفاده کنید.

ریبون (نوار): شما در اینجا می توانید هر امکاناتی که برای درست کردن اکسل خود نیاز دارید، پیدا کنید. این امکانات در قالب زبانه (Tab) های مختلف دسته بندی شده اند.  در واقع Ribbon شامل تعدادی زبانه یا Tab می باشد که برای انجام یک کار خاص به شما کمک خواهد کرد تا سریع دستورات را پیدا کرده و از آن استفاده نمایید .

ریبون در اکسل از قسمت‌های اصلی زیر تشکیل شده است:
نوار-ریبون در اکسل
تب‌ها (Tabs) 

هر تب گروهی از دستورات را که مشابه هم هستند در خود جای داده‌ است.
 
File
از این دکمه می‌توان برای ساخت کاربرگ جدید، باز کردن کاربرگ‌های از پیش ساخته شده، ذخیره‌سازی، پرینت گرفتن و اشتراک‌گذاری برگه‌ها و صفحات استفاده کرد. سربرگ File شامل گزینه های اصلی مورد نیاز مانند New، Open، Save، Save as، Print، Share، Export و Close است. به غیر از گزینه های فوق، می توانیم گزینه Excel options را هم ببینیم.

Home
امکان تایپ متن و عدد در سلول ها، ویرایش و مرتب سازی داده ها، ویرایش و حذف سلول ها و… را می دهد . سربرگ Home حاوی ابزارهایی پر استفاده در نرم‌افزار اکسل هستند. تمام این گزینه ها برای قالب بندی داده ها استفاده می شوند.
در زیر سربرگ Home، ۷ گروه داریم:
Clipboard – Font -Alignment  -Number  -InsertStyles – Cells – Editing

Insert

می توانید مواردی از قبیل جدول، عکس، نمودار و… را در یک سند درج کنید. به طور کلی برای «درج» هر چیزی در یک سند اکسل، از این زبانه استفاده می شود. ما از سربرگ Insert برای اضافه کردن تصویر، نمودارها، فیلترها، لینک های پیوندی و … استفاده می کنیم.

Page Layout
تم، ساختار صفحات، ابعاد و گزینه‌های برگه در صفحه گسترده شما را مدیریت می‌کند. سربرگ Page Layout حاوی گروه های Themes، Page setup و موارد دیگر است.

Formulas
اجازه می‌دهد یک فرمول یا تابع را انتخاب کنید و به ویرایش فرمول‌ها مشغول شوید.

Data
برای کسب و دگرگون‌سازی داده، مشاهده ارتباطات، دسته‌بندی، فیلتر کردن و استفاده از ابزارهای مدیریت داده به کار می‌رود.

Review
با استفاده از ابزارهای گوناگون می‌توانید به غلط‌ گیری، بهبود دسترسی‌پذیری، مدیریت زبان و کامنت گذاشتن مشغول شوید.

View
گزینه‌هایی برای تغییر نمای کاربرگ دارد، امکان زوم کردن به داخل یا بیرون را مهیا می‌سازد و اجازه می‌دهد پنجره‌ها را مدیریت کنید.

مخفی-کردن-ریبون در اکسل
مخفی کردن ریبون در اکسل به چه صورت می باشد ؟

می‌توانید با کلیک بر روی دکمه‌ی Ribbon Display Options در گوشه‌ی سمت راست بالای پنجره‌ی اکسل و سپس کلیک بر روی Auto-hide Ribbon، ریبون را به طور کامل پنهان کنید. و یا با فشار دادن کلید میانبر Ctrl+F1این کار را انجام دهید.

نحو‌ه‌ی آشکار کردن ریبون در اکسل
اگر به طور ناگهانی تمام دستورات از ریبون اکسل شما ناپدید شدند و فقط نام تب قابل مشاهده است، Ctrl+F1 را فشار دهید تا همه چیز به صورت قبل برگردد.
اگر کل ریبون از بین رفته‌است، روی دکمه‌ی Ribbon Display Options کلیک کنید و Show Tabs and Commands را انتخاب کنید.

قسمت (Tell me) یا به من بگو: با استفاده از این قسمت شما می توانید با نوشتن دستوراتی خیلی سریعتر چیزی که می خواهید را پیدا کنید و وقت خود را برای پیدا کردن امکانات مختلف و البته بی شمار اکسل هدر ندهید.
جعبه-نام-در-اکسل

اطلاعات حساب مایکروسافت: وقتی که با حساب مایکروسافت خود وارد می شوید، نام و تصویر شما در اینجا به نمایش در می آید.

جعبه ی نام: نشان می دهد که کدام سلول در حال حاضر انتخاب شده است.

2) آموزش تنظیمات شیت در اکسل (Excel)

همانطور که در ابتدا مطلب به آن اشاره شد ، سلسه مراتب فایل های اکسل به ترتیب Workbook که هر ورک بوک شامل Worksheet بوده و در هر ورک شیک اکسل ،تعداد بسیار زیادی Cell وجود دارد (حدود ۱۷ میلیارد سلول).

شیت در اکسل چیست؟

صفحات داخلی Workbook را شیت یا همان کاربرگ (Worksheet) می نامند .
کاربرگ در اکسل نقش نگهدارنده سلول ها، داده ها، فرمول ها، نمودار ها و بطور کلی هرچیزی است که در نرم افزار اکسل با آن کار می کنیم را دارد

شیت در اکسل چیست؟

مدیریت کاربرگ ها در اکسل

اگر شما هم نیاز به تغیر نام ، رنگ ، اضافه کردن و یا جابه جایی شیت ها را در اکسل دارید کافی است بر روی کاربرگ و شیت مورد نظر خود کلیک راست کرده و تغیرات مد نظر خود را اعمال نمایید .

مدیریت کاربرگ ها در اکسل

⇐Insert
این گزینه برای درج کاربرگ جدید استفاده می شود
روش اول : با کمک کلیک راست کردن بر روی هر شیت و گزینه INSERT می توانید بک کاربرگ جدید اضافه نمایید .

روش دوم : با کمک نماد بعلاوه (+) در دایره که در کنار شیت ها در سمت راست آخرین شیت ظاهر می‌شود نیز شیت جدید ایجاد نمایید .

روش سوم : از تب Home ، گروه Cells ،گزینه Insert سپس Insert sheet را انتخاب می کنیم .

نکته : نوار جدید با شماره شیت بعدی و به صورت متوالی شماره گذاری خواهد شد .

⇐Delete
حذف کردن شیت نیز همانند اضافه کردن شیت آسان می باشد . این گزینه برای حذف کاربرگ استفاده می شود.علاوه بر این گزینه شما می توانید با کمک مسیر تب Home ، گروه Cells ،گزینه Delete سپس Delete sheet را انتخاب کرده و شیت را حذف نماییم .

نکته اول : درهر فایل اکسل باید یک شیت باز باشد از این رو اگر تنها در صفحه اکسل شما یک شیت وجود داشته باشد شما نمی توانید آن را حذف کنید زیرا به هنگام دیلیت کردن آن با ارور مواجه خواهید شد .
برای حل این مشکل ابتدا یک شیت اضافه نمایید و سپس شیت مورد نظر خود را به راحتی حذف نمایید .

نکته دوم : هنگام حذف شیت مراقب باشید، زیرا نمی‌توانید از کلید میانبر «(Undo (Ctrl + Z» برای بازگرداندن این تغییر استفاده نمایید .

⇐RENAME
برای تغیر نام هر شیت کافی است روی این گزینه کلیک کرده و نام مد نظر خود را درج نمایید .
یا اینکه می توانیم روی نام شیت یک بار کلیک کنیم تا انتخاب شود سپس روی نام دبل کلیک می کنیم و نام جدید را وارد می کنیم .
و یا از تب Home گزینه Format ،زیر منوی Rename sheet را انتخاب نمایید .

⇐MOVE OR COPY
برای کپی کردن یک شیت در یک فایل جدید اکسل و یا در همان ورک بوک و یا حتی جابه جایی آن می توانید از این گزینه استفاده نمایید .

این پنجره داری سه قسمت است :
MOVE OR COPY در اکسل
To book اگر بخواهیم اطلاعات شیت در همین فایل ، کپی به شیت دیگر شود ، نام فایل فعلی که بصورت پیش فرض انتخاب است را تغییر نمی دهیم.
اگر بخواهیم اطلاعات شیت به فایل دیگری کپی شود ابتدا فایل دوم (مقصد) را باز می کنیم .
سپس در قسمت To book، نام فایل جدید نمایش داده می شود، آن را انتخاب می کنیم .
و اگر خواستیم اطلاعات در فایل جدید کپی شود در قسمت To Book، گزینه New book را انتخاب می کنیم تا اطلاعات در فایل جدید کپی شود .
Before sheet: نام هر شیتی که انتخاب می کنیم اطلاعات شیت فعلی قبل از این شیت کپی می شود .

Create a copy: با انتخاب این گزینه ، اطلاعات شیت به شیت دیگر کپی می شود .

نکته :اگر در شکل فوق تیک گزینه Create a copy را نزنیم اطلاعات به شیت تعیین شده بجای کپی ، انتقال داده می شود .

⇐View Code

این قابلیت شما را به صفحه VBA Editor منتقل خواهد کرد و صفحه کدنویسی شیت جاری را نمایش خواهد داد.

⇐Protect Sheet
Protect Sheet در اکسل
با وارد شدن به پنجره Protect Sheet می توانید دسترسی های گوناگونی برای کاربرگ تعریف کنید. برخی از گزینه های این پنجره عبارتند از:
Select Locked Cells
با انتخاب این گزینه به کاربر این امکان را می دهیم که بعد از وارد شدن به کاربرگ سلول های قفل را انتخاب کند.
Select Unlocked Cells
با انتخاب این گزینه به کاربر این امکان را می دهیم که بعد از وارد شدن به کاربرگ سلول های قفل نشده را انتخاب کند.
Format Cells
فعال کردن این گزینه به معنی ارائه دسترسی تغییر فرمت سلول ها به تمام کاربرانی است که وارد کاربرگ می شوند.
بعد از تعیین دسترسی های مورد نظر در کاربرگ بهتر است یک رمز عبور در بالای پنجره Protect Sheet تعریف کنیم و مجددا آن را تایید کنیم. پس از آن اگر فایل را ذخیره کنید تنظیمات اعمال شده به کاربرگ برای همیشه ذخیره خواهند شد و فقط کسی که رمز آن را دارد می تواند تنظیمات را تغییر دهد.

⇐Tab Color

علاوه بر تغییر نام شیت‌ها و کپی و ….، اکسل به شما این امکان را می‌دهد که آنها را رنگ کنید تا از بقیه شیت‌ها متمایز شوند.

⇐Hide
از این گزینه برای مخفی کردن کاربرگ ها استفاده کنید.

⇐Unhide
این گزینه برای آشکار سازی شیت های مخفی استفاده می شود. اما اگر کاربرگ مخفی ای نداشته باشید غیرفعال خواهد بود.

⇐Select All Sheet
انتخاب تمام کاربرگ ها با کمک این گزینه انجام می شود. اینکار برای انجام یک کار دسته جمعی بر روی کاربرگ¬ها استفاده می شود. به عنوان مثال ممکن است بخواهید تعدادی شیت را به طور موقت پنهان کنید و…..
برای غیر فعال شدن انتخاب می توانید مجددا روی زبانه یک کاربرگ کلیک راست کنید.

ترفند اکسلی :
زمانی که کاربرگ های اکسل زیاد باشد با کمک جدول زیر و کلید های میانبر  به راحتی می توانید ما بین کاربرگ ها حرکت کرده و شیت مورد نظر خود را باز نمایید .

sheet-shortcutkey در اکسل

3 ) چگونه باید در اکسل اطلاعات وارد نماییم؟

در اکسل می توان انواع داده های مختلفی از جمله (تاریخ ، زمان ، عدد، متن ،یادداشت و …. ) را وارد کرد و عملیات گوناگونی را نیزدر آن ها اعمال نمود.

در وحله اول اگر شما هم می خواهید داده هایی به زبان فارسی وارد اکسل نمایید کافی است ابتدا فایل اکسل خود را باز کرده سپس از تب Page layout ، گزینه sheet right to left را فعال نمایید . با همین دو مرحله به راحتی می توانید مشکل تایپ در اکسل را حل کرده و برای تایپ فارسی و انگلیسی در اکسل دیگر به مشکل برنخورید .

وارد کردن داده ها در اکسل

1- وارد کردن داده‌های متنی در اکسل

همانطور که در قسمت ابتدایی توضیح داده شده است ،زمانی که سلول در حالت انتخابی قرار گرفته باشد شما می توانید به راحتی هر نوشته ایی که مد نظر دارید را در آن بنویسید .

12

2- نوشتن اعداد در اکسل

نوشتن داده عددی در اکسل بسیار حائز اهمیت می باشد از این رو که اگر به اشتباهو با فرمت غلط وارد شو ممکن است فرمول و توابع برای شما کار نکند .
انواع داده های عددی عبارت اند از: تاریخ ، زمان ، کسر ، درصد و اعشار که برای نوشتن آن می می توان به دو صورت عمل کرد :
1) با استفاده از کلیدهای موجود در سمت راست کیبورد( درصورتی‌ اعداد این قسمت کار می‌کنند که کلید Num Lock روشن باشد)
2) با استفاده از کلید های عددی موجود در بالای صفحه حروف کیبورد

نوشتن اعداد در اکسل

3- وارد کردن اعداد کسری در اکسل

در حالت عادی در صورت تایپ کردن یک عدد کسری مانند (2/3) در اکسل دو حالت رخ می دهد یا اکسل  آن سلول را به عنوان تاریخ می شناسد یا اینکه بصورت یک متن با آن برخورد می کند.
باکمک مقاله زیر می توانید وارد کردن اعداد کسری در اکسل را به راحتی فرا بگیرید .

4) آموزش مرتب سازی و فیلتر کردن (Sort & Filter)در اکسل

یکی از موارد پرکاربرد برای گزارش گیری استفاده از ابزار فیلتر(filter) و سورت(sort) در نرم افزار اکسل می باشد .
این ابزار جهت مرتب سازی داده ها دراکسل مورد استفاده قرار می گیرد و اصلا شبیه به گروه بندی نمی باشد .
اگر بخواهیم به زبان ساده سورت و فیلتر را به شما توضیح دهیم باید بگوییم می توانید به راحتی داده های مورد علاقه خود را در اکسل به نمایش بگذارید .

قدم اول برای فیلتر کردن (Sort & Filter)

کاربرگ یا سلول مورد نظر خود را انتخاب کنید.
از برگه‌های بالا data را انتخاب کنید، سپس از قسمت sort and filter، روی filter کلیک کنید.

آموزش مرتب سازی و فیلتر کردن (Sort & Filter)در اکسل

قدم دوم برای فیلتر کردن (Sort & Filter)

در قسمت بالا و سمت راست همه سلول‌ها، پیکان‌های کوچکی ظاهر می‌شوند.
روی پیکان ستونی که می‌خواهید فیلتر شود، کلیک کنید.

Sort & Filter

که در این مرحله به فرض ما می خواهیم موجودی های لپ تاپ را فیلتر کنیم سپس با توجه به موجودی ها ، عدد مدنظر را انتخاب و اوکی را فشار می دهیم و مشاهده می کنیم داده های جدول ما فیلتر شده است .

جهت آموزش سورت کردن داده ها در اکسل ، لطفا مقاله زیر را مطالعه فرمایید .

5) جستجو و جایگزاری در اکسل

یکی دیگر از امکانات اکسل که به ما کمک بسزایی در پیدا کردن متن و عدد می کند استفاده از ویژگی Find & Replace  در اکسل می باشد

استفاده از سرچ اکسل در نوار جستجو

به سادگی با نوشتن داده مورد نظر در باکس جستجو می توانید آن را پیدا نمایید .
نکته : اگر نمی توانید عبارات یا اعداد مورد نظر خود را پیدا کنید، حتما نحوه تایپ آنها را در نوار جستجو دوباره بررسی کنید

استفاده از سرچ اکسل از نوار جستجو

پیدا کردن سلول‎های دارای فرمول در اکسل

بازه‌ای از سلول‌هایی را که می‌خواهید فرمول‌ها را پیدا کنید، انتخاب کنید یا روی هر سلولی در شیت فعلی کلیک کنید تا در کل ورک‌شیت جستجو کند
بر روی فلش کنار Find & Select کلیک کنید و سپس بر روی Go To Special کلیک کنید.
از طریقی دیگر، می‌توانید F5 را فشار دهید تا پنجره‌ی Go To باز شود و بر روی دکمه‌ی Special… در گوشه‌ی پایین سمت چپ کلیک کنید.

پیدا کردن سلول‎های دارای فرمول در اکسل

در کادر  Go To Special، گزینه‌ی Formulas را انتخاب کنید

کادر Go To Special

Numbers – فرمول‌هایی را پیدا می‌کند که مقادیر عددی، از جمله تاریخ‌ها را برمی‌گرداند.
Text – جستجو در فرمول‌هایی که مقادیر متنی را برمی‌گرداند.
Logicals – فرمول‌هایی را پیدا می‌کند که مقادیر بولین TRUE و FALSE را برمی‌گرداند
Errors – سلول‌هایی را با فرمول‌های پیدا می‌کند که منجر به خطاهایی مانند #N/A، #NAME?، #REF!، #VALUE!، #DIV/0!، #NULL!، و #NUM! شده‌اند.

ابزار جستجو (Find) و جایگزینی داده در اکسل

نحوه جستجو یا FIND در اکسل
برای پیدا کردن در اکسل کلیدهای Ctrl+F را از روی صفحه کلید فشار دهید یا مسیر زیر را دنبال کنید:
Home > Editing > Find & Select > Find

نحوه جایگذاری یا Replace در اکسل
برای جایگذاری در اکسل کلیدهای Ctrl+H را از روی صفحه کلید فشار دهید یا مسیر زیر را دنبال کنید:
Home > Editing > Find & Select > Replace

دیدگاهتان را بنویسید

اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
ارسال به ایمیل
https://arshad-hesabdar.ir/?p=7790

سوالی دارید؟ از ما بپرسید، کارشناسان ما در اسرع وقت با شما تماس می گیرند.

Logo

مطالب کمیاب در اکسل و حسابداری