سه شنبه , ۵ بهمن ۱۳۹۵
سرخط خبرها
خانه - آموزش های کاربردی - آموزش اکسل - چگونگی ایجاد چک باکس در اکسل
excel

چگونگی ایجاد چک باکس در اکسل

ایجاد چک باکس در اکسل بسیار آسان است گزینه چک باکس در تب Developer و قسمت Tools option موجود است. چک باکس و موارد دیگر موجود در این قسمت مانند لیست کشویی، ابزار های مفیدی در هنگام طراحی یک فرم در اکسل می باشد.
این ابزار به کاربران اجازه می دهد که یک عمل را فقط با گذاشتن یک تیک انجام دهند.
در این پست ما به شما آموزش خواهیم داد چگونه یک چک باکس در اکسل ایجاد کنید. سپس مثال هایی نیز بیان خواهد شد.

چگونه یک چک باکس در اکسل ایجاد کنیم:

همانطور که قبلا گفته شد ابزار چک باکس در تب Developer موجود است اما این تب به صورت پیش فرض در اکسل پنهان می باشد جهت نمایش این تب (زبانه) میبایست مراحل زیر را دنبال کنید:

  • پس از باز کردن یک صفحه اکسل به ترتیب این مراحل را دنبال کنید. File > Options > Customize Ribbon tab.

 

Developer_tools_In_Excel

  • سپس به صورت نمایش داده شده در شکل فوق تیک مربوط به تب Developer را بگذارید.
  • پس از ظاهر شدن این تب آن را فعال کرده و با انتخاب گزینه Insert  از لیست باز شده چک باکس را انتخاب نمایید. توجه داشته باشید که از گزینه های زیر مجموعه Form Controls استفاده نمایید.

 

Insert-a-Checkbox-in-Excel

  • اکنون می توانید چک باکس خود را در هرکجای صفحه که میخواهید ترسیم نمایید.

CheckBox Format Control Options

  • سپس روی چک باکس ایجاد شده کلیک راست کرده و گزینه Format Control را انتخاب نمایید.

Format Control Cell links

  • در پنجره Format Control می توانید حالت پیش فرض را برای فعال یا غیر فعال بودن چک باکس مشخص نمایید.همچنین در قسمت Cell link میتوانید سلولی که میخواهید نتیجه فرمان تیک گذاشتن در آن نمایش داده شود را مشخص نمایید. نتیجه فعال بودن تیک عبارت True و نتیجه غیر فعال بودن آن عبارت False خواهد بود.

 

در مثال زیر به صورت عملی خواهید آموخت که چگونه از این ابزار استفاده نمایید:

چک باکس می توانید برای ساختن فرم های مختلف استفاده شود.در زیر ما یک مثال برای مشخص کردن در دسترس بودن و یا بیرون از انبار بودن کالاهای مشخص شده با گذاشتن یک تیک ، داریم.

 

Checkbox-with-example

در مثال بالا یک لیست با عناوین اقلام انبار (Grocery Items) با یک چک باکس جلوی هر آیتم آن ایجاد شده است . این چک باکس تأیید کننده در دسترس بودن (Available) یا خارج از انبار بودن (Out of Stock) اقلام ذکر شده می باشد. به محض این که تیک مربوطه گذاشته شود عبارت در دسترس (Available) جلوی آیتم ظاهر میشود و اگر بدون تیک باشد نشان دهنده خارج از انبار بودن (Out of Stock) اقلام خواهد بود و این عبارت نشان داده خواهد شد.

در ادامه طریقه انجام این کار را توضیح می دهیم.

برای انجام این کار ابتدا باید برای هر یک از سطرها یک چک باکس به صورتی که توضیح داده شد ایجاد کنیم. و در Cell link آن را به سلول وضعیت آن (Abailability) که برای هر سطر خانه مجاور آن می باشد، مرتبط کنیم.

به عنوان مثال برای Cell link مربوط به چک باکس سطر دوم (B2) ، میبایست سلول متناظر در ستون E انتخاب گردد. و برای بقیه سطرها نیز همین روال را میتوانید ادامه دهید. این بدان معنی است که وقتی تیک چک باکس گذاشته می شود باید عبارت True در همان سطر در ستون E نمایش داده شود و در صورتی که تیک گذاشته نشود عبارت False نشان داده شود.(به صورتی که در تصویر مشاهده می کنید).

پس از انجام این کار برای ستون C می بایست از یک فرمول شرطی IF استفاده کنید. مانند فرمول زیر:

 =IF(E2=TRUE,"Available","Out of Stock")

این فرمول بدان معنی است که در صورتی که در ستون E که خود از طریق گذاشتن و برداشتن تیک ستون B تغییر میکند، اگر عبارت True بود در نتیجه در ستون C عبارت “Available” و در غیر این صورت عبارت “Out of Stock” نمایش داده شود.

برای مثال همانطور که در شکل زیر می بینید با گذاشتن تیک مربوط به سطر دوم در نتیجه عبارت True در ستون E ظاهر شده و همچنین با توجه به فرمول IF که قرار داده ایم در ستون C  عبارت Available ظاهر می شود.Checkbox example Demo

سپس با استفاده از فرمول COUNTIF به صورتی که در زیر نمایش داده میشود میتوانید تعداد اقلام در دسترس (Items Available) و تعداد اقلامی که در دسترس نیست (Unavailable) را مشخص کنید.همچنین تعداد کل اقلام (Total Items) نیز با استفاده از تابع ساده Count مشخص خواهند شد.

فرمول مربوط به سلول D14 :

=COUNT(C2:C11)

فرمول مربوط به سلول D15 :

=COUNTIF(C2:C11,"Available")

فرمول مربوط به سلول D16 :

=COUNTIF(C2:C11,"Out of Stock")

نکات مهم:

  • برای ایجاد چک باکس در چندین سطر این کار را در یک سلول انجام دهید و سپس با استفاده از ابزار Fill تا محدوده ای که میخواهید آن را بسط دهید. فقط دقت کنید که پس از این کار میبایست Cell link هر چک باکس را جداگانه آدرس دهی کنید.
  • برای حذف همزمان چندین چک باکس میتوانید مراحل زیر را دنبال کنید.

‘Home’ تب> ‘Find and Select’ > ‘Go To Special’> ‘Objects’> Delete

نکته : برای حذف چند مورد از چک باکس ها می بایست به صورت زیر عمل نمایید:

‘Home’ تب> ‘Find and Select’ > ‘Selection Pane’. > انتخاب موارد> delete

این بود تمام مسائل مربوط به ایجاد چک باکس در اکسل . در صورتی که در هر قسمت توضیحات داده شده مشکلی داشتید از قسمت نظرات با ما مطرح نمایید.

ضمنا برای نشر این گونه آموزش های مفید لطفا آن را به اشتراک بگذارید.

 

ترجمه و تلخیص : محمود بنی اسدی

 

 

درباره ی محمود بنی اسدی (مدیر سایت)

فارغ التحصیل کارشناسی ارشد حسابداری مسلط به نرم افزارهای آفیس مخصوصا ورد و اکسل ، مدرس اکسل و نویسنده شش مقاله در سطح ملی و ISI، آشنا به نرم افزارهای مالی *** آیدی جهت ارتباط از طریق واتساپ و لاین : baniasadi67 ***

مطلب پیشنهادی

فیلتر همزمان با تایپ

آموزش ایجاد فیلتر همزمان با تایپ

در این مطلب قصد داریم یک آموزش بسیار کاربردی رو در اختیار شما قرار بدیم. …

۳۲ دیدگاه

  1. سلام خسته نباشید
    میخواستم ببینم این امکان وجود دارد که یک چک باکس در اکسل اضافه کرد و بعد با انتخاب آن یک فایل دیگر مثل ورد باز شود؟
    ممنون بابت مطالب خوبتون

    • این امکان از طریق وی بی ای وجود دارد فقط در صورتی که از فایل مربوطه میخواهید روی یک سیستم استفاده کنید این امکان بهتر کارایی خواهد داشت و الا با توجه به تفاوتهای مکان فایل اجرایی ورد امکان اینکه دستور وی بی ای کار نکند وجود دارد.

  2. با عرض سلام و قبولی طاعات و تبریک عید سوالی دارم خدمتتون
    ایا در اکسل میشود تاریخ را از تاریخ دیگر کم کرد و جواب
    ان تعداد روز باشد؟
    اگر امکانش است راهنمایی کنید
    با تشکر

    • سلام.
      بله.
      از تابع networkdays استفاده کنید.البته با توجه به اینکه اکسل فقط تاریخ میلادی را دارد این تابع برای تاریخ میلادی میباشد. اما اگر مایل به استفاده از تاریخ فارسی هستید می بایست از سایت فرساران فایل حاوی تاریخهای فارسی و توابع فارسی آن را خریداری و دانلود نمایید.
      موفق باشید

  3. سلام ممنون بابت اطلاعات مفیدی که میدین,من میخوام file add_insتو اکسلم داشته باشم چطور امکان پذیره,و از چه فرمولی میتونم استفاده کنم اگر واسه یه سلول تعریف کنم که از این تاریخ بیشتر شد رنگش عوض شه ,ممنون میشم اگه جواب بدین

  4. سلام
    اگه براتون امکان داره در مورد ایجاد پرسشنمه بصورت آنلاین در اکسل و اینکه در هر سوال فقط یک گزینه را بعنوان جواب بتونند انتخاب کنند راهنمایی فرمابید
    ایمیل من
    maghsoudi.r@gmail.com

  5. سلام آقای بنی اسدی اولین باره وارد این سایت می شم اما بسیار از دیدن اون خوشحال و خرسند شدم نسبت به سایر سایتها واقعاً بهتر جابگو هستید امیدوارم خدا هر جا هستید حفظتون کنه .

  6. با سلام واحترام
    من امروز سایت شما را رو ملاحظه کردم وبسیار برایم جالب امد.من یه سوال از شما دارم اینکه اگر ما بخواهیم یک لیست از محصولات داشته باشیم که در چهار شعبه مختلف به فروش می رسد . اگر بخواهیم از طریق چک باکس این جدول را طراحی کنیم و سپس جمع محصولات فروخته شده را از طریق DSUMمحاسبه کنیم ، به چه صورت می توان این جدول را طراحی کرد لطفا حتما پاسخ من را بدهید خیلی برایم مهم است.
    با تشکر

  7. سلام
    وبسایت جالب و جامعی دارید میخواستم بدونم کلاس حضوری برای یادگیری word , exel دارید؟اگر کلاس دارید شرایط کلاس و هزینه اش رو لطفاً بفرمایید. چون من به سرعت و طی زمان کوتاهی بایستی با ین نرم افزارها آشنا شوم.
    صمیمانه از همکاری شما سپاسگزارم.

    • سلام.
      بله . فعلا برای مدت محدودی کلاسهای خصوصی در شهر تهران دارم و هزینه اونم ساعتی ۳۵۰۰۰ تومان هست. ضمنا مطمئن باشید اگر یادگیری شما سریع باشد من به هیچ عنوان علاقه ای به طول دادن آموزش ندارم و در سریعترین زمان پیشرفته ترین آموزش ها را به شما خواهم داد.

  8. عالی بوود واقعا کمک کرد

    تشکر

  9. سلام
    بسیار عالی بود ..خیلی بهش نیاز داشتم..ممنون

  10. فوق العاده بود… متشکرم

  11. سلام
    آقا با برداشتن و یا گذاشتن تیک در اکسل میتوان ستونی در محاسبات فعال یا غیر فعال نمود در صورت امکان راه کار و یا نمونه فایل ارائه فرمائید
    با تشکر صفرزاده

    • سلام.
      بله امکانش هست. چک باکس را باید به یک سلول لینک کنید. در نتیجه با گذاشتن تیک در سلول مربوطه عبارت true قرار میگیرد و شما میتوانید فرمول خود را با if شرط دهید که در صورتی که عبارت سلول true بود یک عمل را انجام داده و در غیر اینصورت عمل دیگری انجام دهد.

  12. با سلام و تشکر از مطالب مفیدتون
    اگر تعداد سطرها زیاد باشه مثلا حدود ۳۰۰ سطر و شما برای هر سطر هم ۳ تا چک باکس بخواهید بزارید باید ۹۰۰ تا cell linl رو دستی تنظیم کنید؟ راه دیگه ای وجود نداره که بشه چند تا رو تنظیم کنید و به بقیه بسط بدیم؟

  13. ممنون از آموزش خوبتون

  14. سلام
    ممکنه راهنمایی بفرمایین که سایز چک باکس رو هم میشه تغییر داد یا غیر قابل تغییر می باشد.

  15. سلام اگر بخوایم یه لیست کشویی داشته باشیم و با تیک زدن گزینه ها در اون لیست کشویی گزینه های تیک زده شده در یک خانه کنار هم نمایش داده بشن باید چیکار کنیم

  16. با سلام
    ببخشید چک باکس رو چطور میتونیم در پاورپوینت اضافه کنیم
    ممنون از اطلاعات مفیدتون

  17. سلام سوالی داشتم چطوری میشه که با گذاشتن چک باکس مثلا اگه تیک زده شد رنگ سلول سبز بشه و بدون تیک بود رنگ سلول قرمز ..راهنماییم کنید ممنون میشم

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوال امنیتی *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>